Råd ved kjøp av tilhenger

Anbefalte innlegg

Jeg sendte en mail til vegvesenet ang spørsmål om henger og kl.B lappen, her er spørsmål og svar slik jeg fikk den tilbake.

 

Hei

Sitter og ser på http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-...9-0298-003.html for å finne ut hvor stor henger man kan kjøre med kl.B førerkort.

Der står det :

§ 3-5. Førerett i klasse B Førerett i klasse B gjelder for:

1.Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

 

2.Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

 

3.Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

 

Ordlyden i punkt nr.3 er missvisende for meg.

Er det slik at, hvis jeg har en bil på 2000kg så kan jeg ha en henger på 1500kg? Eller er det slik at med kl.B så er det max 750kg uansett så lenge totalvekta bil og henger ikke overstiger 3500kg?

 

Mvh

Jan-Runar Skaget

 

Hei!

Du har rett i at ordlyden i § 3-5 nr. 3 kan være litt vanskelig å tyde.

Din første tolkning er nærmest sannheten.

 

Noen eksempler:

Bilen har egenvekt 1500 kg (A), og tillatt totalvekt på 2000 kg (B). Tilhengeren har tillatt totalvekt 1500 kg ©.

Person med førerkort klasse B kan da kjøre denne bilen med denne tilhengeren fordi

(B) + © ikke er over 3500 kg OG © ikke er større enn (A). MEN, det må være lov å trekke så stor tilhenger etter denne bilen - altså ikke førerkortkrav, men kjøretøykrav. Hvor stor tilhenger det er lov å trekke med en bil, fremkommer (som regel) i bilens vognkort.

 

Bilen har egenvekt 1490 kg (A), og tillatt totalvekt på 2000 kg (B).

Tilhengeren har tillatt totalvekt på 1500 kg ©.

Person med førerkort klasse B kan IKKE kjøre denne bilen med denne tilhengeren fordi © er større enn (A). Det hjelper ikke at (A) + (B) ikke er over 3500 kg. Det spiller heller ingen rolle om tilhengeren er tom/uten last.

 

Du kan alltid trekke en tilhenger som ikke har større tillatt totalvekt enn 750 kg etter en motorvogn (bil/buss/lastebil) uten å måtte ha førerkort for tilhenger.

 

Dersom dette ikke ble klart nok, eller om du har flere spørsmål, er det bare å ta kontakt.

 

mvh

Gabor Burghardt

Statens vegvesen, Østfold distrikt

 

Dem snakker i mot seg selv ut i fra hans eksempel i rødt og det jeg merket med blått

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dem snakker i mot seg selv ut i fra hans eksempel i rødt og det jeg merket med blått

 

Mja... ikke helt enig der, for poenget såvidt jeg forstår med 750 kg regelen er at f.eks. dersom du har en bil som veger 3200 kg så har du alikevell lov å dra en henger på 750 kg selv om totalvekten dermed blir over 3500. Så utifra dette sier han vell ikke imot seg selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.