Forberedelse til langtidsparkering A6 1997

Anbefalte innlegg

Jeg reiser en del gjennom jobben, og siden det er bare jeg som benytter bilen, vil denne bli stående uten bruk i opptil 2 måneder. Dette medfører selvsagt til flatt batteri.

Hovedbatteriet mitt sitter under baksetet, og batteriet til Webastoen sitter bak venstre bakhjul.

 

Jeg tenkte derfor å installere en hovedbryter på kablene til disse batteriene, men er noe usikker på om jeg skal montere denne på minus eller pluss kabelen.

 

Vil utkobling av batteriene over en slik periode føre til noe problemer med tanke på de elektriske anlegget i bilen.

 

Er det andre ting jeg må hensynta før jeg setter bort bilen?

 

 

Oddvar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedbrytere går gjerne på plussen, og du kan jo plassere den lett tilgjengelig ved panseret, som på de gamle rallybilene! :D

Fra spøk til noe annet; det bør gå bra, men ennå bedre er det nok å parkere på et sånt sted som har det i servicen å lade batterier og holde bilen i orden..Men skjønner at du parkerer hjemme.. En vedlikeholdslader er relativ grei å koble inn, og vil opprettholde strøm på begge batterier og la deg slippe å stille klokka og radiostasjoner når du kommer hjem.. Sjekk med Ladac! (Er du så mye borte har du i hvertfall råd til en sånn behandling! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har tilgang til strøm:

Bruk et tidsur, f.eks innstilt på 1time på hver dag, og en billig liten batterilader i bilen.

 

NB! Legg ikke presenning over bilen, hvis denne blir liggende mot lakken. Da får du lakkbobler, BTDT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedbrytere går gjerne på plussen, og du kan jo plassere den lett tilgjengelig ved panseret, som på de gamle rallybilene! ;)

 

Men er det det samme å plassere hovedbryteren på minuspolen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det det samme å plassere hovedbryteren på minuspolen?

Det gjør samme nytten ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut tennpluggene, hell i ca 1 spiseskje motorolje i hver av sylinderne og dra motoren på starteren i ca 2-3 sekunder. Da får du et oljelag på sylindervegger, stempel og ventiler, for å forhindre korrosjon.

 

For batteriene er det faktisk bedre at du tar dem ut av bilen, og setter dem inn i huset. Minusgrader tar knekken på et batteri som ikke blir ladet. Man får kjøpt vedlikeholdsladere hos rekvisitaer, men hvis batteriene står i rom temperatur så skal det ikke være nødvendig å vedlikeholdslade dem.

 

Hvis bilen skal stå i garasje, så kan det være lurt å ha et lite glipp på vinduene så det er luftig, da slipper du fukt-problemer i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut tennpluggene, hell i ca 1 spiseskje motorolje i hver av sylinderne og dra motoren på starteren i ca 2-3 sekunder. Da får du et oljelag på sylindervegger, stempel og ventiler, for å forhindre korrosjon.

 

For batteriene er det faktisk bedre at du tar dem ut av bilen, og setter dem inn i huset. Minusgrader tar knekken på et batteri som ikke blir ladet. Man får kjøpt vedlikeholdsladere hos rekvisitaer, men hvis batteriene står i rom temperatur så skal det ikke være nødvendig å vedlikeholdslade dem.

 

Hvis bilen skal stå i garasje, så kan det være lurt å ha et lite glipp på vinduene så det er luftig, da slipper du fukt-problemer i bilen.

 

 

Mye sant her, men er korrosjon et problem på 2 mnd?

Husk også at det er muse-år, så de vinduene bør du vurdere litt! ;) Kjipt å komme tilbake til norges største musebol? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.