Er er det noen forskjell på A 80 fra 1979 til 1987 elektrisk eller mekanisk?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kjøpt en 1983 Audi 80 Q.

 

Bilen er et karoseri med gir og drivverk.

 

Jeg har tenkt og kjøpe en delebil, men er det noen forskjell på A 80 fra 79 til 87?

 

Tenker da på:

 

-Elektrisk

-Styring (rattstamme)

-Dashbord

-Seter

-Hatt hylle

-Bremser (forskjell på quattro og ikke quattro?)

-Felger

-Karroseri

-Støtfangere

 

-Og allt annet som må til før bilen kan godkjennes og går : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sier 87 mod, tenker du da typ89?

For hvis du lurer på forskjeller på typ 81/85 og 89 er det sikkert lettere å spørre "er noe likt på disse bilene?"

Jeg vil anta at svaret er nei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på når skillet går på disse bilene...

 

min er jo 83 mod. er det type 81?

 

Når går skillene og hva er forskjellene?

 

Min har femmer og Quattro, er det noe forskjell på den og de med firrer og uten Quattro?

 

EDIT: Kan jeg bruke deler fra denne? http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=1130566899009?finnkode=6241001&sid=9azusCY2b899004&pos=2&tot=13

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ta det første først. Type 85 er IKKE betegnelsen på faceliften i 1985. Type 85 er alle Coupeer, både forhjulsdrift, quattro, urquattro og Sportquattro. Alle sedaner med forhjulsdrift er Type 81, men så er det litt forvirrende, for de fleste sedan med quattro er Type 85, men det finnes tType 81 sedan quattro også.

 

Så, over til listen din. Ja, det finnes noen forskjeller fra 79 frem til 87. På det elektriske så ble en helt ny sikringsboks innført for 1984, denne hadde fklatstikksikringer isteden for porselen. Samtidig ble elanlegget gjort om, dette fjernet en god del elektriske feil som var på tidlige modeller, spesiellt Urquattro var plaget med dette.

 

Styring/rattstamme skal være likt, så vidt jeg vet, med unntak av med/uten servostyring selvfølgelig.

 

Dashbord. Alle var like frem til 1984, men i forbindelse med facelift for 1985 ble det èn ny type til 80 og en annen ny type dash til 90, Coupe og Urquattro. Layout er stort sett den samme, men detaljene skiller. Instrument-huset passer over på alle modeller fra 79 til 87.

 

Seter og hattehylle tror jeg er de samme, eller tilnærmet likt, sett bort fra typen trekk og sport/ikke sport.

 

Bremser finnes i både 239 mm uventilert med 4x100 boltsirkel på fwd-modeller og 256 mm ventilert med 4x108 boltsirkel på 5-sylindrede og quattro modeller. Spesielt senere modeller er det større sjangs for å finne 256-bremsene. Quattro har alltid 256 med 4x108 (utenom urquattro)

 

Karroseri er det samme, utenom forandret bakende med nytt koffertlokk og nye bakskjermer for 85. Støtfangere, grill, hovedlykter ble også forandret for 1985.

 

Hei.

 

Jeg har kjøpt en 1983 Audi 80 Q.

 

Bilen er et karoseri med gir og drivverk.

 

Jeg har tenkt og kjøpe en delebil, men er det noen forskjell på A 80 fra 79 til 87?

 

Tenker da på:

 

-Elektrisk

-Styring (rattstamme)

-Dashbord

-Seter

-Hatt hylle

-Bremser (forskjell på quattro og ikke quattro?)

-Felger

-Karroseri

-Støtfangere

 

-Og allt annet som må til før bilen kan godkjennes og går : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjelen på rattstammen (med og uten servo?), er den på øvere eller nedre del?

 

Passer den nye sikringsboksen i festene til den gamle typen?

 

Og vet noen hvor jeg kan få tak i boka på denne bilen?

(hadde ikke på biltema)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle 80 hadde porselensikringene under dashen på venstre side, mens coupeen jeg har nå har sikringsbiksen under panseret på venstre side, så jeg tror ikke det er bare bare å bytte over...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri eid noen eldre Type 81 med porselenssikringer, så jeg vet ikke hvordan de er plassert.

 

Hvis ikke Biltema har boka, så kan du prøve på BilXtra, Mekonomen eller Automobilia.no (bokhandel i Oslo). Hvis ingen av dem har den inne, så er det bare å bestille den. OBS! Håndboka fra Haynes dekker ikke quattro-spesifikke greier. Likevel, siden det meste er likt utenom, så er det bare girkassen, mellomaksel, bakdiff, bakhjulsoppheng og vakuum-systemet som ikke er inkludert. Motor, karroseri, forhjulsoppheng, elektrisk etc er likt på dem alle.

 

Hvis du må ha en bok som dekker quattro-systemet, så er det bare èn bok som gjelder, det er Bentley Official Workshop Manual fra USA, den er tykkere enn en telefonkatalog og koster flesk. Jeg har den selv, og den er totalt overlegen i forhold til en Haynes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikringboksen sitter under panseret på venstre side, så da er den vel beregnet på flatsikkringer da :)

 

Det går kanske ann og spørre deg om det er noe jeg trenger fra bentley manualen?

 

Og hvor får jeg kjøpt den om jeg skulle ha noen kroner ekstra?

 

Fikk forøverig tak i haynes på Torshov i dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns du kommer ganske langt med Haynes, for Bentley er DYR! Hvis du likevel skulle være fristet så mener jeg at Automobilia.no har den i prislisten, alternativt kan den bestilles fra Amazon.com eller direkte fra Bentley, på http://www.bentleypublishers.com/. Husk bare på at bilen heter Audi 4000 i USA.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjelen på rattstammen (med og uten servo), er den på øvere eller nedre del?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.