Anbefalte innlegg

Bryteren på bakluka har hengt seg opp, og dermed har lyset i bagasjen stått på i flere dager og tømt batteriet helt.

 

Har satt på en lader nå i kveld, og ser det går 6 ampere jevnt til batteriet.

 

Er det noe en bør være obs på ved opplading av et batteri som er helt utlada?

 

Batteriet er av typeb svart, anomnymt og merka med kun et resirkuleringsmerke. Fikk det med bilen og vet ikke hvor gammelt det er, men har ikke hatt noe problemer med det før det ble helt tømt nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil ikke tro det skal være ett problem og lade det opp da.

Men mener at med 6A skal det lades i ca.12 timer. Men folket får rette på meg om jeg tar feil, men mener det er riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når et batteri blir helt utladet så er det viktig at det blir ladet 100% til topp igjen eller så vil mye av batterisyra fordampe mye lettere siden det ikke er blitt ladet til topp. Så vil nok hatt det på i 12 timer som Richard sier=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt skal vle ett 60 Ah batteri lades med 6A i 10 timer, men er jo litt tap, husker ikke ladefaktoren helt på blybatteri (1,4 for NiCd).

Men, sannsynligvis vil batteriet lade med mindre og mindre strøm etterhvert, og kan godt hende en skal ha 20 timer også før det er fullt.

 

Leste på en side på nett om lading, og det er en sluttspenning en skal ha når en lader når batteriet er fullt. Om det er 14,5 eller 15 volt husker jeg ikke, heller ikke om det var noe i mellom.

 

Fant siden om batterier, her om lading av blybatteri:

http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm

 

Mye annen teori om batterier her også, gå til home og les...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det var helt tomt blir det nok aldri 100% igjen hvis ikke det er et batteri som er egnet for dype utladinger. Men ser du at det tar ladning er det et godt tegn på at det kan komme seg litt igjen.

 

Hvor lenge du skal lade er og helt avhenging av lade syklusen til laderen og hvordan batteriet tar til seg strøm. Men hvis det ikke er en automatisk lader du har så må du nesten følge med på ladestrømmen, den skal bli mindre og mindre etterhvert som batteiet blir fult. Det er de siste 20%`ene som tar tid, så en del mer enn 12 timer går det nok på et batteri på 60ah.

 

Det du bør gjøre er å lade det helt opp og sjekke syrevekten på det. Du kan og ta det inn til eks Sønnak eller andre så kan de sjekke kapasiteten på batteriet, de har avanserte instrumenter til dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken type lader er det snakk om?

Hvis det er en moderne elektronisk lader som styrer den dette selv og du trenger ikke tenke mer på det...bare la den stå på leeeeenge.

Som Øystein sier så er det de siste amperetimene som tar lang tid.

 

Når det gjelder måling av et batteri så er det mye synsing og lite fakta tydeligvis...

 

Et fulladet batteri skal ha en hvilespenning på 12,78 VDC, hverken mer eller mindre.

Syrevekten på batteriet skal være 1,28 når det er fulladet. Er den lavere er det ikke fullt oppladet.

Hvilespenningen måler du 1-2 timer ETTER at laderen er koblet fra og UTEN at det har vært tappet noe fra det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra info karer! Laderen er elektronisk og styrer ladinga selv, så det skal ikke være mulig å overlade/koke batteriet.

 

Ladestrømmen var nede på 2 ampere i dag da jeg kobla fra og starta bilen (måtte bruke bilen), og den startet uten problemer. Voltmeteret inne i bilen viste litt lavere enn det pleier, så jeg tror ikke batteriet var helt fulllada. Satte på laderen nå i kveld igjen, så får jeg se om jeg får mer strøm på det eller om det har fått seg en litt for hard knekk når det ble helt tomt.

 

Edit: Er det noe sted i oslo jeg kan få målt syrevekta på batteriet? De fleste bensinstasjoner her i byen prioriterer pølser og matvarer framfor bil... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan svippe innom biltema og kjøpe en slik:

37-204_l.jpg

 

20 kr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan svippe innom biltema og kjøpe en slik:

20 kr...

 

Såpass dyrt ja : eek : Spørs om jeg må ta det på neste lønning da :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et vanlig batteri kan du lade med amperetimetallet delt på 3. Altså et 60Ah batteri kan lades med inntil 20A i ladestrøm, men da bør man følge med litt. Og husk å ta av celle-lokkene, det utvikles gass når du lader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefalt ladestrøm for bly/syre-batterier er 10% av batteriets kapasitet. Da er du "snill" med batterier og det holder lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken type lader er det snakk om?

Hvis det er en moderne elektronisk lader som styrer den dette selv og du trenger ikke tenke mer på det...bare la den stå på leeeeenge.

Som Øystein sier så er det de siste amperetimene som tar lang tid.

 

Når det gjelder måling av et batteri så er det mye synsing og lite fakta tydeligvis...

 

Et fulladet batteri skal ha en hvilespenning på 12,78 VDC, hverken mer eller mindre.

Syrevekten på batteriet skal være 1,28 når det er fulladet. Er den lavere er det ikke fullt oppladet.

Hvilespenningen måler du 1-2 timer ETTER at laderen er koblet fra og UTEN at det har vært tappet noe fra det.

 

En blyakkumulator (Batteri som står i biler etc) består av seriekobla celler på 2,2V. Et 12V batteri består av 6 Celler og er dermed 13,2V. Et 6V batteri består av 3 Celler og er dermed 6,6V. Derfor er det 6 skrukorker på et 12V batteri og 3 på et 6V batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder måling av et batteri så er det mye synsing og lite fakta tydeligvis...

 

Et fulladet batteri skal ha en hvilespenning på 12,78 VDC, hverken mer eller mindre.

Syrevekten på batteriet skal være 1,28 når det er fulladet. Er den lavere er det ikke fullt oppladet.

Hvilespenningen måler du 1-2 timer ETTER at laderen er koblet fra og UTEN at det har vært tappet noe fra det.

 

En blyakkumulator (Batteri som står i biler etc) består av seriekobla celler på 2,2V. Et 12V batteri består av 6 Celler og er dermed 13,2V. Et 6V batteri består av 3 Celler og er dermed 6,6V. Derfor er det 6 skrukorker på et 12V batteri og 3 på et 6V batteri.

 

Ikke skyt meg om jeg har feil (er fire år siden GK Elektrofag..) men er det ikke noe innvendig motstand i batteriet som gjør at du måler lavere spenning på batteri-polene enn det som er i cellene ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke skyt meg om jeg har feil (er fire år siden GK Elektrofag..) men er det ikke noe innvendig motstand i batteriet som gjør at du måler lavere spenning på batteri-polene enn det som er i cellene ?

 

Om man måler spenningen over polene på et ubelastet batteri med et multimeter, måler man EMS-spenningen (ElektroMotorisk Spenning). Spenningen over polene vil synke etterhvert som strømmen /belastningen) stiger, nettopp pga indre motstand som du nevner. Total motstand i kretsen er batteriets indre motstand, ledermotstand og motstand i tilkoplet komponent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En blyakkumulator (Batteri som står i biler etc) består av seriekobla celler på 2,2V. Et 12V batteri består av 6 Celler og er dermed 13,2V. Et 6V batteri består av 3 Celler og er dermed 6,6V. Derfor er det 6 skrukorker på et 12V batteri og 3 på et 6V batteri.

 

Sikker?

 

All den lektyre jeg har på bly/syrebatterier sier en cellespenning på 2,13 volt og totalen blir dermed 12,78 volt.

Målinger i praksis gir i grunnen samme resultat...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke skyt meg om jeg har feil (er fire år siden GK Elektrofag..) men er det ikke noe innvendig motstand i batteriet som gjør at du måler lavere spenning på batteri-polene enn det som er i cellene ?

 

Herman har allerede svart på dette ser jeg.

 

De gangene jeg har målt hvilespenningen på et fulladet batteri (kontrollerer ofte med syrevektmåler) så er målingen veldig tett opp til 12,78...måler gjerne 12,7-12,75 volt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det som Lars-Inge sier, batterispenningen (hvilespenningen) kan ikke kommer over 12,78V (0,84 + syrevekt på 1,29 = cellens spenning). 0,84 er en konstant!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.