Streamer/klistremerket/logoer etc i frontrute

Anbefalte innlegg

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=35187

 

Da jeg er interessert i å få innspill fra flere enn de som leser Nord-Trøndelag sine lokallagstråder limer jeg inn adressen til tråden her.

 

Det gjelder godkjenning av streamer i frontrute. Jeg har fått nesten like mange forskjellige tolkninger av loven som folk jeg har spurt, men sitter igjen med inntrykk av at folk flest bare bruker streamer uten å ha fått det godkjent. Så fjerner de det, eller snakker seg ut av det hvis de blir stoppet.

 

Enkelte plasser bryr dem seg sikkert ikke så mye som andre, og her bryr dem seg dessverre _mye_ (Kristiansund).. Sjansen for å bli stoppet er dog veldig liten, da det er sjeldent dem har folk ute på veien. Etter et par ganger blir du dog anmeldt, og den sjansen har jeg lite lyst til å ta.

 

Dette gjelder jo også soting av sideruter foran, som veldig mange gjør (dog bare noen få prosent). Dette blir jo også påstått lovlig, til tross for at Biltilsynet her i Kristiansund har null tolleranse for slikt.

 

Enten bør det bli oppvask internt hos Biltilsynet de plassene slikt blir godkjent, eller så bør det godkjennes likt for alle (jeg vet at det uansett kommer til å fortsette akkurat som før, men nå har jeg i alle fall sagt det).

 

Kommentarer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskriften er klinkende klar på dette punktet. Alt som er påklistret er ikke tillatt på frontrute og sideruter foran. Evt. farge her må være i glasset, ikke i form av påklistret film. Klistremerker og streamers er også forbudt. Enkelt og greit.

 

Sitat fra forskrift:

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

Klippet fra http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-031.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med NAF-sine medlemsmerker?

Glassfirmaene sine "P-lappholder"?

Generelt parkeringsbevis?

 

Bare en invending...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet er det ulovlig! Har hørt om en som kommenterte det på EU kontroll! Enkelte mennesker har nok hatt en vond barndom....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte lenge på dette i dag før montering, og kom fram til at jeg tar sjansen på frontruta. Streamer'n vises faktisk ikke _i det hele tatt_ fra innsiden av bilen, da den ligger helt på toppen av ruta, over området som er sotet og alt (fra fabrikk). Det er noen centimeter helt på toppen som er sort, og dette området var nok til å få på streamer'n.

 

Kan umulig være til fare for sikten når den ikke vises fra innsiden. Resultatet ble meget bra, om jeg kan si det selv. Brukte 2-3 timer i garasjen i dag på montering. La også så smått planer videre for neste "mod".

 

Kan legge ut bilder i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strengt tatt er alle slags klistremerker ulovlig, men man må jo anta at det utvises litt normalt skjønn. Det er akkurat som å avholde en fartskontroll og måle folk til 92 i 90-sone, det er ingen som blir stoppet og ilagt forelegg for det uansett, men strengt tatt er det ulovlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

"Godt gjennomsiktig fra begge sider" - vinduet mitt er fortsatt godt gjennomsiktig fra begge sider.

 

"påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom.." - streamer'n min synes ikke fra innsiden, så den står ikke på en del av vinduet som fører skal ha sikt gjennom.

 

Så sånn sett følger jeg loven. Selv om det kan diskuteres opp og i mente om dette er å vri/vrenge på det som står.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter som jeg har hørt og blitt fortalt så er det i henhold til "LOVEN": så er det ikke lov med noe med noen form av "LAMINAT" på siderutene foran, uansett farge,toning eller sikt.Grunnet førerens sikkerhet i tilfelle ulykke.

 

 

Og spør dere meg personlig så er det synd for det er jo mye penere med lys toning på alle rutene ink.frontrute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter som jeg har hørt og blitt fortalt så er det i henhold til "LOVEN": så er det ikke lov med noe med noen form av "LAMINAT" på siderutene foran, uansett farge,toning eller sikt.Grunnet førerens sikkerhet i tilfelle ulykke.

 

 

Og spør dere meg personlig så er det synd for det er jo mye penere med lys toning på alle rutene ink.frontrute.

det er ikke bare penere men mye sikkrere vist man har en film på rutene på sia for da kommer ikke glasskåret rett i tryne på føreren..jeg gir i allefall f..n i om det ikke er lov..rutesenkeren jeg hadde på før var veeeldig stor men når man satt inne i bilen og hadde solskjermene nede så så man ikke rutesenkeren pga solskjermene så hva f..n er problemet da

DSC00012.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke bare penere men mye sikkrere vist man har en film på rutene på sia for da kommer ikke glasskåret rett i tryne på føreren..jeg gir i allefall f..n i om det ikke er lov..rutesenkeren jeg hadde på før var veeeldig stor men når man satt inne i bilen og hadde solskjermene nede så så man ikke rutesenkeren pga solskjermene så hva f..n er problemet da

At du kan vippe opp solskjermene, men ikke streameren? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva man etter eget skjønn mener er fornuftig/forsvarlig har ikke mye å si når lovteksten er så klar som den er. Jeg kan godt si at jeg synes det er helt greit og forsvarlig å kjøre i 150 på motorvei klasse A når trafikken tillater det, men det blir ikke mer lovlig av den grunn.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.