Mista bremsekraften og problemer med servo

Anbefalte innlegg

Bilen er en 93 Audi S2 og problemet er som følger:

 

Har hatt problemer i lengre tid med at o-ringen rundt pluggen på toppen av servo pumpa sprekker.Om det skal være 0-ring,DBS,eller kopper ring er usikkert,men er ihvertfall o-ring der nå.

I går skulle kona og ungene i selskap lang ute på landet og denne o-ringen røk igjen med det resultat at all servo oljen forsvant.

Jeg kjørte etter for å "ordne".Fyllte opp tanken og skifta o-ringen,men idet jeg skulle skru på pluggen på pumpa så mista jeg fjæra og ett "stag" som går gjennom fjæra ned i motorrommet og fant ikke dette igjen.Siden jeg var langt fra folk og fe så satte jeg på pluggen igjen og håpte på det beste.

Fjæra og staget jeg snakker om ligger inni pluggen og går inn i pumpa.

Har en mistanke nå i ettertid at det er ein trykkventil.

 

Ved oppstart så virket alt tilsynelatende iorden bortsett fra autochecken blinka med utropstegnet som man får ved lavt nivå på servo olja og sikkert andre ting også.Jeg sjekket at jeg ikke hadde noen lekkasjer på servo systemet og kjørte hjemover.Etter ca 5 mil så hadde jeg plutselig null bremseassistanse.Var som å trø på ei hard fjøl.Dette skjedde plutselig og var ikke progresivt der det ble verre og verre.Måtte nesten hoppe på pedalen for å klare å bremse ned.

 

Spørsmålet er da om servo og bremsesystemet er "blandet" sammen på ett vis og hva har jeg gjort?Mistenker selv at fjæra jeg mistet var en trykk reduserings ventil og at jeg nå har sprenkt "bomba".

Når jeg ser i mottorommet så ser det ut som "bomba", bremsesylinderen og servoen har noen felles slanger så hvis noen har en ide om hva jeg har gjort feil og hva som er årsaken til "null" bremseefekt så hyl ut.

 

Blir helt dårlig når jeg tenker på at jeg har sendt kjerring og 3 unger ut på tur i den bilen.Heldigvis så sjedde det når jeg selv kjørte.

 

Noen som vet om det går an å få kjøpt løse deler til servopumpa eller om jeg kan gå å hente meg noen brukte deler fra andre modeller sin servopumpe som passer?

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Staget som går ned gjennom fjæra og i motorrommet, mener du ned i pumpehuset til servopumpa sikkert?

Uansett, under "kryssene" som har lekke o-ringer ligger det et stempel som utfører selve pumpingen av olje. jeg vil tro at du nå har et stempel som står åpent og slipper gjennom all olja slik at det ikke bygges opp trykk lengere. Stort sett alle rekkefemmere fra typ44 100, typ 89 80/90 og B4 80 har samme pumpedelene, så du kan plukke fritt (vel og merke der pumpa opererer både bremser og styring). Et problem som kan føre til sprukne o-ringer er defekt trykkventil inni pumpa, så muligens må denne byttes for å få alt bra igjen. Det enkleste for deg er vel å få tak i en ny pumpe ("ny" brukt som er tett). Jeg vil ikke tro at resten av systemet har tatt skade av hendelsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har litt av samme problemene på min type 44 nå. Pumpa lekker og jeg mister trykket i bremsesystemet. Slik jeg har forstått det så er det hydraulisk bremsekraftforsterker på disse bilene. Dersom servopumpa svikter så mister man bremsene. Det enkleste er vel å bytte pumpe. Tar 20 minutter og ei brukt koster ikke skjorta. Ville prøvd det først. Tror nok ikke at du har gjort så mye galt. Kan du poste svar dersom du bytter pumpa og evt resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor, vanlig at disse servopumpene lekker rundt "lufte bolten" på toppen av pumpen.

Skifter selv denne O-ringen, hvert annet år.

 

Det skal være en O-ring under bolten, denne O-ringen er ekstra hard (core 70 el. 90 ?), for å tåle høye trykk.

Det finnes et rep.kit, O-ring & Bolt (låseskrue m/pakning); VAG No 026 145 541, koster ca 40.-

 

Hvis du får kjøpt de delene du mistet (fjær + stang + ?), ville jeg anbefalt dette.

 

Servopumpen brukes i mange biler (Audi, Saab, ...) og modeller.

Mener en ny pumpe, fra ZR Norge i Oslo, koster ca 2500.-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Staget som går ned gjennom fjæra og i motorrommet, mener du ned i pumpehuset til servopumpa sikkert?

Uansett, under "kryssene" som har lekke o-ringer ligger det et stempel som utfører selve pumpingen av olje. jeg vil tro at du nå har et stempel som står åpent og slipper gjennom all olja slik at det ikke bygges opp trykk lengere. Stort sett alle rekkefemmere fra typ44 100, typ 89 80/90 og B4 80 har samme pumpedelene, så du kan plukke fritt (vel og merke der pumpa opererer både bremser og styring). Et problem som kan føre til sprukne o-ringer er defekt trykkventil inni pumpa, så muligens må denne byttes for å få alt bra igjen. Det enkleste for deg er vel å få tak i en ny pumpe ("ny" brukt som er tett). Jeg vil ikke tro at resten av systemet har tatt skade av hendelsen.

 

Jepp,litt dårlig forklart fra min side.Under bolten som står skrudd i toppen av servo pumpehuset så er det en fjær med en "pinne" i midten av fjæra som er butt i ene enden.Fjæra og pinnen går inn i pumpa og den butte enden av pinnen er under bolten for å si det sånn,men nå har jo jeg mistet de 2 delene ned i motorrommet så jeg skrudde bare pluggen i igjen.

Når det gjelder pinnen gjennom fjæra,kan noen bekrefte hvilken vei den butte enden skal?Hos meg var den butte enden under bolten.Mistenker kansje at den var feil vei siden jeg blåser o-ringer, og at den butte enden skal inn i pumpa?

 

Det som er rart er at servoen fungerer helt normalt nå,men jeg mista bremsene plutselig etter en god stunds kjøring.Derfor jeg mistenker at fjæra jeg mistet har noe med trykk eller flow inn på bomba å gjør siden dette ser ut for å være koblet isammen på ett vis.

 

Runding i parantes med utropstegn inni, blinker i kjørekomputeren.Fikk samme varsel ved lavt nivå på servo oljen,men der holder jo nivået seg bra nå.Kan det være at pumpa gir nok trykk til servoen,og at den fjæra jeg mista justerer trykket til bremsekraftforsterkeren (bomba).Altså at akumulatoren ikke får bygd opp hydraulisk trykk og at det er grunnen til at jeg hadde bremser en stund.Jeg brukte altså "opp" bremsene helt til akumulatoren var tom for trykk??

Skyter i blinde her nå men jeg tenker bare litt høyt for å se om dere andre synes dette høres fornuftigt ut.

Løsningen på dette er altså å skaffe ny fjær og pinne,(da skal den levere nok trykk til bomba siden den leverer nok til servo?)eller å skøpe ny/brukt pumpe?

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skaffer du deg ei fungerende brukt pumpe er jo problemet løst. Varsellyset i autochecken din er varsel for lavt hjelpetrykk på bremsekraftforsterkeren. Det er et varsel du får før trykket er så lavt at du ikke lenger har bremsehjelp.

Alt trykket pumpa lager går gjennom bomba. Så lenge bomba ikke er full går overskytende trykk etter bremsing til å fylle den opp, resten går rett opp i servooljetanken. Hvis pumpa di lager veldig lite trykk kan det være at bomba lades sakte opp slik at du har bremsehjelp helt til den er tom. Deretter tar det igjen lang tid å få ladet den opp nok til nye runder bremsehjelp. Pumpa i seg selv klarer altså ikke å levere nok væske til å direkte hjelpe deg å bremse.

Jeg kan nevne at pumpa har to kretser, én til styring og én til bremser. Husker jeg ikke helt feil er det to stempler i bremsekretsen og seks i styrekretsen (bare å telle kryssene rundt pumpa). Jeg husker ikke hvilken vei den bolten med butt enda skal stå, men om du åpner et annet kryss bør du jo finne ut av det relativt greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skaffer du deg ei fungerende brukt pumpe er jo problemet løst. Varsellyset i autochecken din er varsel for lavt hjelpetrykk på bremsekraftforsterkeren. Det er et varsel du får før trykket er så lavt at du ikke lenger har bremsehjelp.

Alt trykket pumpa lager går gjennom bomba. Så lenge bomba ikke er full går overskytende trykk etter bremsing til å fylle den opp, resten går rett opp i servooljetanken. Hvis pumpa di lager veldig lite trykk kan det være at bomba lades sakte opp slik at du har bremsehjelp helt til den er tom. Deretter tar det igjen lang tid å få ladet den opp nok til nye runder bremsehjelp. Pumpa i seg selv klarer altså ikke å levere nok væske til å direkte hjelpe deg å bremse.

Jeg kan nevne at pumpa har to kretser, én til styring og én til bremser. Husker jeg ikke helt feil er det to stempler i bremsekretsen og seks i styrekretsen (bare å telle kryssene rundt pumpa). Jeg husker ikke hvilken vei den bolten med butt enda skal stå, men om du åpner et annet kryss bør du jo finne ut av det relativt greit.

 

Kjempeflott!!Skal sjekke dette og få tak i deler så regner jeg med det er oppe å går igjen.

Når det er sagt så syns jeg at systemet er helt idiotisk lagd!!Skulle vert adskilte systemer med separate pumper.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at vi har akkurat samme problemet. Jeg hadde lekkasje på toppen av pumpa og den blåste o-ringer hele tiden. Tabben min var at jeg brukte uoriginale oringer, det ble mere søl enn nytte. Det er bare en ting å si, kjøp original fra Møller. Koster 42 kroner med krysset. Det ble ihvertfall bra til meg.

 

Nå sliter jeg med trykket enda så det er nok en liten lekkasje til som ikke er oppdaget. Pinnen du snakker om var puttet ned i fjæra med "tallerkenen" på toppen av fjæra, altså opp mot krysset hos meg.

 

Ellers er Kay inne på noe, fordi jeg har trykk når jeg har kjørt en stund uten å bremse. Pumper jeg på pedalen kommer selvdiagnosen på etter 3-4 trykk. Det anbefales at du kjøper hydraulikkolje med det samme du er hos Møller, VAG sin er den eneste som duger har jeg fått rede på. Pumpa er visstnok veldig kresen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at vi har akkurat samme problemet. Jeg hadde lekkasje på toppen av pumpa og den blåste o-ringer hele tiden. Tabben min var at jeg brukte uoriginale oringer, det ble mere søl enn nytte. Det er bare en ting å si, kjøp original fra Møller. Koster 42 kroner med krysset. Det ble ihvertfall bra til meg.

 

Nå sliter jeg med trykket enda så det er nok en liten lekkasje til som ikke er oppdaget. Pinnen du snakker om var puttet ned i fjæra med "tallerkenen" på toppen av fjæra, altså opp mot krysset hos meg.

 

Ellers er Kay inne på noe, fordi jeg har trykk når jeg har kjørt en stund uten å bremse. Pumper jeg på pedalen kommer selvdiagnosen på etter 3-4 trykk. Det anbefales at du kjøper hydraulikkolje med det samme du er hos Møller, VAG sin er den eneste som duger har jeg fått rede på. Pumpa er visstnok veldig kresen.

 

Det var nok akuratt dette som skjedde hos meg også,men jeg ignorerte varselet fordi jeg trodde at dette bare var ett servo olje mengde/trykk problem og ikke hadde noen forbindelse med bremsene.Skulle jo "bare" få bilen hjem.Så feil kan man ta.Livsfarligt system,hvis man ignorerer "faresignalene" slik som jeg gjorde pga at jeg trodde jeg kun hadde problemer med servoen.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at vi har akkurat samme problemet. Jeg hadde lekkasje på toppen av pumpa og den blåste o-ringer hele tiden. Tabben min var at jeg brukte uoriginale oringer, det ble mere søl enn nytte. Det er bare en ting å si, kjøp original fra Møller. Koster 42 kroner med krysset. Det ble ihvertfall bra til meg.

 

Nå sliter jeg med trykket enda så det er nok en liten lekkasje til som ikke er oppdaget. Pinnen du snakker om var puttet ned i fjæra med "tallerkenen" på toppen av fjæra, altså opp mot krysset hos meg.

 

Ellers er Kay inne på noe, fordi jeg har trykk når jeg har kjørt en stund uten å bremse. Pumper jeg på pedalen kommer selvdiagnosen på etter 3-4 trykk. Det anbefales at du kjøper hydraulikkolje med det samme du er hos Møller, VAG sin er den eneste som duger har jeg fått rede på. Pumpa er visstnok veldig kresen.

 

Kansje du har en innvendig lekkasje i pumpa Trond?Jeg kjøpte o-ring og kryssbolt idag og bestillte samtidig pakningsett til pumpa.Koster ca 250 får det imorgen.Skal først se om jeg får tak i denne fjøra og pinnen idag så får vi se om jeg trenger å gå dypere inn i dette.

 

Edit:Ser ut som det kan bli vanskelig å få tak i løse deler til pumpa hos høggere.De jeg har snakket med har kun komplette pumper.Noen som har en delepumpe liggende?Trenger bare fjæra og pinnen som er diskutert i tråden her.

Delenr på pumpa er 8G0145165X ifølge møller.Om det stemmer er jeg ikke sikker på da han ikke kunne finne andre biler denne pumpa blir brukt på og det tror jeg ikke på.

 

johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var servo og bremser iorden.

Fikk tak i en brukt pumpe for 84 kroner for å være nøyaktig.Bytta pumpa mot 2 rep sett 026 145 541(skrue og pakning)

 

Sette i fjøra og pinne med ny skrue og pakning så ordnet det seg.Tok litt tid før bomba bygde opp nok trykk til at jeg fikk bremseassistanse,men nå er alt ok.

 

Kjøpte også et innvendig pakningsett for pumpa i tilfelle jeg måtte åpne (035 198 049 A) pumpa,men det slapp jeg heldigvis.

 

Takk for alle glimrende svar.Kjempe forum....

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.