Anbefalte innlegg

har skiftet frostvæske på bilen min i dag, har en Audi 80 Quattro, 2liter 16v.... fylte på shell sin frostvæske, den er da blå...... og når jeg var ferdig så fikk jeg høre att jeg bare måtte bruke orginalt som var rød eller noe slikt.... hjelp, har jeg fylt feil....? mener det var blå som var på fra før av..... kan man velge hvilken man vil bruke? er ikke skadelig med blå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare du ikke blander de, så er det ikke farlig hva du har på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra :) hva skjer om dem blandes da? kom i hvertfall på 42minus grader :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra :) hva skjer om dem blandes da? kom i hvertfall på 42minus grader :)

 

 

Da kan det klumpe seg og tette om jeg ikke er heelt på viddene nå... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik som eg har skjønt det så er rød for topper av alu. og blå er for begge deler(alu og stål/jern)

meiner det skal stå bakpå flaska

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare du ikke blander de, så er det ikke farlig hva du har på.

 

Er vel mer eller mindre slutt på bruk av blå hos møller. Vi bruker G12 Pluss (Rød). Den kan blandes med G11(Blå) uten at det klumper seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er blitt meg fortalt og jeg vil derfor ikke påstå verken det ene eller det andre.

 

Den røde nye typen frostvæske er blandbar med alle typer. Denne heter hos vag G12 pluss.

 

Den gamle typen rød væske må IKKE blandes med blå, da den reagerer kjemisk med blå og klumper seg til en brun grøt. Denne heter G12.

 

Den blå væska kan da altså blandes med G12 pluss eller annen type blå væske. Denne heter G11.

 

Grunnen til at vag benytter den nye G12 pluss er at denne har bedre beskyttelse av motoren, lekasjer oppdages lettere og den er snillere mot alu i motorkonstruksjoner. Den gamle blå typen kunne det visstnok oppstå små luftbobler i som kunne ligge akkurat i sjikte mellom topp og bunndel av motoren.

Dette kunne da føre til at toppakning og topplokk ble "spist opp".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er blitt meg fortalt og jeg vil derfor ikke påstå verken det ene eller det andre.

 

Den røde nye typen frostvæske er blandbar med alle typer. Denne heter hos vag G12 pluss.

 

Den gamle typen rød væske må IKKE blandes med blå, da den reagerer kjemisk med blå og klumper seg til en brun grøt. Denne heter G12.

 

Den blå væska kan da altså blandes med G12 pluss eller annen type blå væske. Denne heter G11.

 

Grunnen til at vag benytter den nye G12 pluss er at denne har bedre beskyttelse av motoren, lekasjer oppdages lettere og den er snillere mot alu i motorkonstruksjoner. Den gamle blå typen kunne det visstnok oppstå små luftbobler i som kunne ligge akkurat i sjikte mellom topp og bunndel av motoren.

Dette kunne da føre til at toppakning og topplokk ble "spist opp".

 

Det samme fikk jeg beskjed om av VAG når jeg skulle ha skifte av kjølevæske i sommer... VAG/Møller i Ålesund hadde ikke blå inne lenger sa de, men ga meg istede den nye røde (mer som rosa i farge).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge to funker greit, men den røde har levetid på 5 år mens den blå har levetid på 2 år. I tillegg er det lettere å oppdage lekkasjer med rød, da det blir rosa "pulver" på lekkasjestedet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bør jeg bytte ut til den røde? hva koster en slik dunk da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bør jeg bytte ut til den røde? hva koster en slik dunk da?

noen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen?

 

Ring Møller og hør da, så slipper du bumpe denne flere ganger :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bør jeg bytte ut til den røde? hva koster en slik dunk da?

 

Ta det med en klype salt, men en 40-50kr for 1liter (?)... Husker ikke 100%, men mener på at det var noe alla' dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta det med en klype salt, men en 40-50kr for 1liter (?)... Husker ikke 100%, men mener på at det var noe alla' dette :)

 

Hehe.. jeg betalte ca 200,- pr liter for den røde (G12 husker ikke om det var pluss utgaven).. Og dette var på et VW verksted/butikk.. Tro om jeg har blitt lurt hehe : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betalte 80kr elns for 1liter G12 Pluss. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring Møller og hør da, så slipper du bumpe denne flere ganger :-)

gjorde det, å han sa jeg bare kunne blande rød å blå, så vet ikke helt jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betalte 80kr elns for 1liter G12 Pluss. ;)

 

Hvor kjøpte du det hen da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjorde det, å han sa jeg bare kunne blande rød å blå, så vet ikke helt jeg

 

Forrige eier hadde blandet rød og blå hos meg. Det så skittent ut og det var en slags slagg i det når det ble tappa av. Kjører nå bare rød (blandet med vann selvfølgelig:)).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjorde det, å han sa jeg bare kunne blande rød å blå, så vet ikke helt jeg

 

Møller selger KUN G12+ nå, og denne kan blandes med alt.

Koster ca. 80,- for en liter konsentrat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som Møller selger er G12+ som kan blandes. Noen annen type rød hadde jeg absolutt ikke blandet med blå. Det kan gå, det kan ikke gå. Ikke verdt å ta sjansen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.