problem med servo på Corrado...

Anbefalte innlegg

Problemet er at det er noe feil med styringen på min bil. Plutselig når jeg svingte på parkeringsplassen låste styringen seg, og jeg måtte bruke makt for å få rettet opp bilen igjen. Etter litt kjemping med rattet med bilen i ro glei plutselig alt som før. Har en teori om no styrekule, eller no sånn piss som trenger skift. Litt senere skjedde det samme igjen, og rattet blir blytungt, som om alt sitter fast, og rattet vrir seg i rykk..

 

Sånn plutselig glir alt som før og jeg kan kjøre som tidligere. Skummelt om mann skulle kjøre litt aktivt å fly av veien i en sving. Jeg misstenkte hjula først, men har slått det helt fra meg.

 

HJÆLP! Skal under bilen å kikke på fredag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en kombinasjon av slakk reim og reimhjul på servopumpen som har slått seg pga vannsprut.

 

Det som skjer er at når reima er slakk, så slurer den, da blir reimhjulet varmt. Så får du en vannsprut på det varme reimhjulet (det var jo regn i kveld) så slår reimhjulet seg. Dermed kan servoen virke ujevnt. Hvis reima i tillegg er slakk og våt, så vil den slure og dermed fungerer ikke pumpen, den står stille.

 

Noen som synes dette er helt tullball?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er inne på noe her Per :)

Det kan jo også være lite servoolje, men da som oftest fulgt av en litt jamrende lyd fra pumpa. En siste ting er gåent lager i hylsa som rattakslingen går gjennom ved tenningslåsen, men da får man gjerne en god tyggeaktig lyd fra rundt rattstammen når man svinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..noe å tenke på, og ikke minst sjekke!

 

Jeg har ikke noen jamrende lyder fra rattakselen som jeg kan si jeg har fått med meg, og heller ingen hylelyd fra servoen pga lite olje, men selvfølgelig det skal sjekkes i morgen.

 

Synes det var så rart det her greiene, har ikke vært noe problem tidligere, og selv om servoen var dårlig, eller hadde i værstefall tatt kvelden, så skulle jeg fortsatt klare å snu på rattet, her snakker vi skikkelig kjemping!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Broren min hadde et tilsvarende problem i sin Passat 2.0 (servopumpe på samme sted som G60), han kjørte i en svær vanndam på vei inn i en rundkjøring, og mistet servoen, pga reima sluret på reimhjulet. En skremmende opplevelse, sa han. Etter at han strammet reima (kanskje byttet han reim også?) så har han ikke opplevd problemet igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket nå i morges, det er nok servo-olje på tanken, så den er utelukket.

 

Reima er helt ny, og problemet har aldri oppstått tidligere, men selvfølgelig, det kan jo være så enkelt som å stramme reima. Vi prøver i morgen, da skal vi ha en liten gjennomgang. Det høres forresten ut som en sånn gummi-skrapelyd som kommer fra servopumpesida, akrobat som når gummi gnisser mot metall. Har trodd dette bare var så enkelt som hjula som ikke gikk heeelt overens med senken, og at det ved riktige vinkel på bilen var hjula som tok i hjulbuen.

 

Andre gode ideer som kan sjekkes i samme slengen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir denne en liten bump og en update, samt nye spørsmål.

 

Jeg kjørte bilen til verkstedet til en kamerat av meg og fant ut der manglet deler av braketten til servopumpa, noe som jeg da konkluderte med betydde slakk reim, sluring og ingen servo.

 

Fikk ikke bestillt alle de delene som skulle i brakettene, for klarte ikke se helt hva som skjedde, men bestillte noe, og sikra pumpa med en bolt eller to ekstra.

 

Dette funket sånn delvis, dvs plutselig hadde jeg servo, så forsvant den litt, også var den der igjen. Plagsome greier, men har ikke no sted å skru, så da ble det ikke gjort noe mer.

 

Igår skjedde det noe da..var ute å kjørte, og plutselig hadde jeg ikke servo i det hele tatt. Den er helt "død", og jeg tror jo dette er reima som er blitt så slakk/slitt at den ikke fester stort, men bare spoler på rulla. Å kjøre 9*16 uten servo, det er tungt det!!!

 

Ett annet spørsmål som nå dukket opp, hvordan kan mann teste servopumpa? At ikke den har tatt kvelden? Må jo finnes en enkel måte å gjøre det på som ikke innbefatter fancy måleutstyr osv.. Kan det være denne som nå ikke funker?

 

Ja, der er fortsatt nok servo olje, og reima henger fortsatt på.

 

Skal opp å bytte til vinterhjul idag, det må jo hjelpe litt på????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen enkel måte, du må måle trykket. Om reima er av så sier det vel seg selv ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen enkel måte..vanskelige måter liker mann ikke!

 

Reima henger på, så den er ikke problemet..dvs, den er nok problemet da jeg tror reima er jævla slakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hæhæhæ!

 

Tok for meg AKTE en formiddag for ei stund siden, og fant servopumpa der. Tok å bestillte alt av bolter jeg fant (DYRT!), og fikk disse. Mista jo fullstendig servoen her for ei uke siden, og har kjørt uten siden da.

 

Idag skulle jeg låne no silikonspray å spraye reimer med, og i samme øyeblikk kikka vi nå, med alt av bolter jeg hadde.

 

Konklusjonen var at selve pumpa var så løs at den flytta mann med en finger, ergo reima var SLAKK! Så vi satte inn nye bolter og stod på, og sannelig..nå har jeg servo igjen : smil :

 

Case closed!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slakk servoreim ja, det har jeg sagt hele tiden ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.