#1 Skrevet November 4, 2005 Etter mye prat om kjøring av en URquattro i en annen tråd, tenkte jeg på følgende: 1) Hvor lenge bør en turbobil stå på tomgang etter en vanlig kjøretur? 2) Hvor lenge bør en turbobil stå på tomgang etter en hard kjøretur? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 4, 2005 1. En moderne turbobil med god olje trenger ikke stå etter vanlig kjøring. 2. Etter rundt 30-40 sek er farten på turboen gått veldig ned, og det samme har faktisk varmen. Etter banekjøring kan du gjerne vente enda lenger. Eldre biler er mer utsatte for dette, og spesielt turboer som kun kjøles av olja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 4, 2005 Etter rundt 30-40 sek er farten på turboen gått veldig nedMener du at turboen holder farten så lenge?? Moderne biler hvor en for varm turbo er et eventuelt problem, har som regel turbo-afterrun (som f.eks. C4 S4 og S6). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 4, 2005 1: se svaret over:D 2: Jeg pleier å la bilen gå minst 1 minutt etter å ha trådd på en stund, men som regel kjører jeg rolig den siste kilometeren eller no sånt for å kjøle ned på den måten. Er selvfølgelig avhengig av utetemp også hvor fort alt annet kjøler seg ned og ikke minst hvor fort ting varmer seg opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 4, 2005 i følge eksostemp måleren min så synker gradene fra 600 - 450 i løpet av 2 minutter etter hard kjøring. måleren sitter i eksoshuset i turboen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 4, 2005 Det kommer også helt an på hvordan turbo man har da! en bil med kkk24 blir fks, MYE varmere og trenger mere nedkjøling, enn fks, en bil med kkk kx600 som er alvorlig mye større... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 4, 2005 Det kommer også helt an på hvordan turbo man har da! en bil med kkk24 blir fks, MYE varmere og trenger mere nedkjøling, enn fks, en bil med kkk kx600 som er alvorlig mye større...Blir en oppskremt 1.8T like varm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 4, 2005 Blir en oppskremt 1.8T like varm? Hmm, nå er jeg ingen ekspert da, men jeg tror nok det, arbeider jo sikkert for harde livet den også, særlig hvis den er litt "oppskremt" Det går visst på antall omdreidninger inne i tuboen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 4, 2005 turboen på en 1.8t har så lite eksoshus så den blir veldig varm, hørt om fler som har ødelakt turboen sin etter chipping, da dem har trådd på like mye som dem gjorde før chipping. uten å tenke over det skudd av motoren. Angående att turboen går rundt så lenge når du lar den stå etter hardkjøring, er vel att turbo Vifta går rundt inni der på grunn av eksosen på tomgang. derfor den bruker så lang tid på å "stoppe" vis den i det heletatt stopper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 4, 2005 turboen spinner selv på tomgang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 4, 2005 Gjør det enkelt,monter turbotimer!!! Da slipper du å tenke på slikt...... koster fra en 7-800 kroner og er montert på en halvtimes tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 5, 2005 Blir en oppskremt 1.8T like varm? Trodde vi tok dette på ett mækkern treff jeg ? Under normal kjøring så trenger du ikke la motoren gå noe særlig nå du skal parkere, men vent gjerne 10-20 sekunder om du vil. Etter endt grisekjøring vent gjerne 2 minutter. Etter heftig banekjøring, strekk det gjerne til 5 minutter. Du har fra 750-900 grader i eksostemp når du kommer inn fra banen. På 1.8T så er det kun 210hk og 225hk versjonen som har etterkjølingspumpe. Denne pumpen kan redde turboen din, men den hindrer ikke at oljen kokser seg i rør og turbo. Det anbefales derfor at du lar også disse motorene gå på tomgang etter endt hardkjør ( gjelder også S4/S6/S2 som blir nevnt i denne tråden ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 5, 2005 Mener du at turboen holder farten så lenge?? Som jeg skrev er det både for fart og varme sin del. Den snurrer ikke på full guff sålenge nei. Det dere også kan ta med i beregningen er at svært få kjører med max ladetrykk opp innkjørselen sin, så til vanlig er ikke dette noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 20, 2005 Hva med en 2,2TQ 88mod, Audi 100 Typ44Q det er strammere WG-fjær, thats it. Og turboen er helt sikkert stått på siden bilen var ny. Hva burde jeg gå ut i fra da? Tom Roger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 20, 2005 I det the fast and the furius gjorde en glipp da de prøvekjørte Supraen. Bånn gass ut ifra garasjen med nybygd bil, kjørte om kapp med en Ferrari på veien og stoppa motoren med en gang etterpå. Bare film riktignok, men et skrekksempel. Er vel ganske viktig å varme opp turboen før hardkjøring også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...