#1 Skrevet November 5, 2005 Har begge disse visco kobling på bakakselen? Dette er tydeligvis de første personbilene til VAG med 4x4 og Diesel. Men har på feelingen at det er mer morsomt på vintertreff og isbane med konstant 4x4 enn med visco greier. Noen tanker om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 5, 2005 Vet ikke helt om noen av de har viskose ? Golfen er vel 4 motion ? Quattro en har ivertfall ikke. Mer morsomt med quattro. Spørs hvor morsom golfen blir ... Kommer ann på hvilke sperrer det er fremme og bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 5, 2005 Quattro og Syncro/4motion blir brukt om alt av VAG som har drift på fire hjul. Audi Quattro har ofte visko kobling, og ikke det gamle Quattro systemet. Og VW Syncro har både Visco og permanent 4 hjuls trekk, som er ganske likt med det gamle audi Quattro systemet. De bruker begge typer drivverk om en annen, selv om de kaller alt for Audi Quattro og VW Syncro/4Motion. Litt rar reply, men det går litt i surr for meg med disse systemene og navnene. Trenger det forklart på barnehagemåten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 5, 2005 golf 3 tdi syncro er visco 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 5, 2005 Syncro er IKKE det samme som 4motion. Syncro har i utgangspunktet drift på hjulene foran, helt til de får en relativt raskere hastighet enn hjulene bak. Da blir det også drift på bakhjulene. 4motion kan både være haldex og torsen, kommer ann på hvordan bil og hvordan motoren er plassert (langs eller tvers) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 5, 2005 Men finnes det da en bil med Quattro og diesel? Altså permanent 4wd? Som koster under 100k? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 6, 2005 Alle A4, A6, A8 (og S modeller på disse) har "ekte" quattro med torsen diff. som fordeler kreften til den aksel som har torsjon (grep). Denne styrer kreftene helt manuell. 80/90 fra 87 mod har denne og 100/200/V8 har denne fra 89' V8 hadde i tillegg torsen diff. på mellom aksel bak ! Alle Syncro har viskose kobling. dvs noen plater som ligger i en veske. Når den ene "plata" går fortere rundt enn den andre blir den andre som bakhjulene er koblet til dratt med. Alle Golf 4 motion og Audi 3,TT, Skoda, Seat som er bygget på golf platform har "4 motion". Dette er litt likt Syncro, men har byttet viskose kobling med elektro hydraulisk "clutch" som styres elektronisk. (tror den drar 5% bak uten hjulspinn). Denne har heldigvis en elektronisk styreenhet som kan programeres om til konstant drift bak om ønskelig. Alle passat 4 motion har "ekte" quattro som beskrevet over. Er det noe som er glemt eller missforstått her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...