#1 Skrevet November 5, 2005 Jeg holder på med et motor bytte i bilen min. Med den nye motoren blir det såpass trangt at jeg må flytte batteriet bak i bilen. Er det noen som har gjort dette før. Har noen noen tips. Lurer spesielt på hvor tykk strømkablel jeg må ha...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 5, 2005 Holder med 33mm2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 5, 2005 Et tips er å sette en STOR sikring nær batteriet i tilfelle kabelen skulle komme borti jord. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 5, 2005 Et tips er å sette en STOR sikring nær batteriet i tilfelle kabelen skulle komme borti jord. Det kan du kalle et MUST hvis du ikke vil at bilen skal brenne opp ved et evt brudd. Veit ikke helt åssen det hadde blitt med forsikringa da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 5, 2005 Er jo en ide å kikke på f.eks. en BMW E36 320 eller høyere. Den har jo batteri bak. Bør vel være god ventilasjon rundt batteriet, drenering og selvfølgelig sikring som nevnt. Kanskje en fordeligsblokk i motorrommet der du kobler batteri, starter, dynamo og forbruk i sammen, så du slipper flere grove kabler frem og tilbake? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 5, 2005 Jeg bruker 26kvadrat tror jeg.. fungerer fint det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 5, 2005 hvordan sikring bruker man da... skal jo dra starteren og den bruker vel j... mye strøm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 6, 2005 Jeg bruker 26kvadrat tror jeg.. fungerer fint det! Dere er galne finn ut hvor stor strømflyt du har, regnet nettop ut hos meg på 50mm2 og da ved 150Amp har jeg et spenningsfall på over 5V det er en tankevekker så jeg la 2x 50mm2 og 95mm2 til gods 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 6, 2005 Et tips er å sette en STOR sikring nær batteriet i tilfelle kabelen skulle komme borti jord. Ja det må du det er også lovpålagt og mangel om du ikke har det på eu kontroll 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 6, 2005 Ved 2 anledninger har jeg plassert batteriet i baggasjen. Begge gangene har jeg brukt start kabler og sikkring i begge ender. Regnet med at hvis kablene var tykke nok til å håndtere en hjelpe start på flatt batteri så holder det til daglig bruk når batteriet ikke er flatt også. Sikring i begge ender fordi jeg er paranoid og fordi dynamoen faktisk fortsatt sitter i motorommet. Ellers hadde min Audi S4 sedan batteriet under baksettet i bilen. (Tror ikke en slik løsning er lovlig lenger.) EDIT: Husk å feste batteriet godt og finn et BRA jordings punkt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 6, 2005 På f.eks S2 er jo dette originalt (som du sikkert vet), finn en sånn og ta en titt. Hmm skal avgårde og skru litt senere i dag, kan ta en titt på bilen til Kenneth J. Hvis han ikke har skrudd den sammen da.. Er også 99% sikker på at det ikke er sikring på den originalt. Men da er det 100% viktig med beskyttede gjennomføringer og føringsveier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 6, 2005 Ja det må du det er også lovpålagt og mangel om du ikke har det på eu kontroll Hvordan regner du ut hvor tykk kabel som behøves..?? Eller av hvilken kvalitet kabelen skal være..?? Har flyttet batteriet bak i min 90q og der har vi brukt en kabel som er beregnet på 220 Volt. Husker ikke dimensjonen, men den er ikke så veldig tykk egentlig.... Kan dette skape problemer..?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 6, 2005 Hvordan regner du ut hvor tykk kabel som behøves..?? Eller av hvilken kvalitet kabelen skal være..?? Har flyttet batteriet bak i min 90q og der har vi brukt en kabel som er beregnet på 220 Volt. Husker ikke dimensjonen, men den er ikke så veldig tykk egentlig.... Kan dette skape problemer..?? I = P/U Uten at jeg er sikker så er det vel RK som blir brukt mye i bil... Du bruker en katalog for kabelen så ser du hvilket kvadrat du trenger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 6, 2005 Hvordan regner du ut hvor tykk kabel som behøves..?? Eller av hvilken kvalitet kabelen skal være..?? Har flyttet batteriet bak i min 90q og der har vi brukt en kabel som er beregnet på 220 Volt. Husker ikke dimensjonen, men den er ikke så veldig tykk egentlig.... Kan dette skape problemer..?? Rk eller Radox er ypperlige kabler og bruke NB det er ikke spenningen det kommer ann på men ampen husk når spenningen går ned går strømmen opp. Husker ikke helt formelen for kabelberegning og spennimgstap i kabel men skal skaffe den i morgen hvis jeg når det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 6, 2005 I = P/U Uten at jeg er sikker så er det vel RK som blir brukt mye i bil... Du bruker en katalog for kabelen så ser du hvilket kvadrat du trenger... Det er greit nokk men det er andre formler som er viktigere Lån et tangampermeter for DC og mål forbruk og lading 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 6, 2005 Rk eller Radox er ypperlige kabler og bruke NB det er ikke spenningen det kommer ann på men ampen husk når spenningen går ned går strømmen opp. Husker ikke helt formelen for kabelberegning og spennimgstap i kabel men skal skaffe den i morgen hvis jeg når det Delta U = I x 0,018 x kabel tversnitt x lengden på kabel x 2 x cos fi / areal (kabel tversnitt) 0,018 er ro (0,018 gjelder for kobber) cos fi er om du har cos fi... I = strøm Finnes mangen måter å komme fram til kabel størrelsen på.. som f.eks I = P/U... Deretter finner en strømmen som igjen fører til at en kan finne kvadratet!! Ganske sikker på at den Delta U formelen er slik... Sikkert noen flere elektrikere her inne så kan svare på det... Hadde ikke noen bøker i nærheten og er ikke hvær dag jeg rekner på slik Delta U står for spenningsfallet forresten.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 6, 2005 Jeg har flytta batteriet fra underpanseret, til bak i bagasjerommet. Jeg Brukte 33mm2, og det holder i massevis... Til jord brukte jeg bare 16mm2, men den er vel bare 40cm lang, tok og pussa ned en punkt i karrosen like ved batteriet med stålbørste, og jorda der, fungerer aldeles perfekt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 6, 2005 takk for tips erik. Enkelt og greit forklart. når du byttet hva gjorde du med ledninger til starter og dynamo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 6, 2005 du trenger ikke å flytte det om du ikke har lyst .. har AAN motor og org batterikasse i min typ 89 90quattro.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 6, 2005 Jeg har flytta batteriet fra underpanseret, til bak i bagasjerommet. Jeg Brukte 33mm2, og det holder i massevis... Til jord brukte jeg bare 16mm2, men den er vel bare 40cm lang, tok og pussa ned en punkt i karrosen like ved batteriet med stålbørste, og jorda der, fungerer aldeles perfekt... Hvordan kan du vite det??? Er det fordi den ikke har ryket enda det er viktig med spenningsfallberegning,, masse i bilen som trenger konstant spenning vet du. Jeg synes det høres kriminelt lite ut iallefal til den bilden,,men det er ikke mit problem,, kople opp et analogt voltmeter ytterst på ledningen så tror jeg du vill få en overaskelse,, men husk å belaste anlegget normalt ved test... NB dette er ikke ment som kritikk det er bare ett godt tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 7, 2005 du trenger ikke å flytte det om du ikke har lyst .. har AAN motor og org batterikasse i min typ 89 90quattro.. Hvordan går det med tanke på plass og varme... har du noe bildet eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 7, 2005 Jeg skal også flytte batteri til baggagerom, men hvordan blir det iogmed at fuel cell er i samme rommet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 7, 2005 Hvordan går det med tanke på plass og varme... har du noe bildet eller? skal ta bilde til deg idag jeg plass er det iallefall nok med! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 7, 2005 da blir jeg glad. takk takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 7, 2005 takk for tips erik. Enkelt og greit forklart. når du byttet hva gjorde du med ledninger til starter og dynamo Det jeg gjorde var: Dro en hovedkabel i fra batteriet og til et punkt bak hanskerommet, ca.. Der plasserte jeg en stor splitt-blokk. Derifra trakk jeg flere kabler: 1stk 21mm2? fram til sikringsboksen, denne dro jeg da bare under dasjbordet. 1stk 21mm2 til starter, denne borrer jeg hull inn i rammevangen og la inne i selve vangen, da kommer den ut rett ved siden av starteren. da ligger den også veldig godt beskyttet.. Innslaget til starteren ligger i bil-strømnettet fra før og den er det bare å koble på, slik den sto før.. Det fine med den løsningen er da at man har et punkt forholdsvis lett tilgjengelig bak hanskerommet med 12+ Konstant. Greit til senere bruk, bilstereo etc.... Det var det jeg kom på i farta.. Og.. 33mm2 holder mer enn nok, har flere kompiser og kjenninger som har tilsvarende bygg, og ingen har brukt større enn 33mm2.. Jeg kjente på kabelen i min bil bare for sikkerhets skyld, ved maks belastning, og den var helt kald, ikke antydning til varme i den en gang, den burde blitt litt lunken i det minste hvis den var underdimmensjonert¨. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...