Tekniske tegninger av Spjeldhus(Golf3 1,8)

Anbefalte innlegg

Driver å feilsøker på Golfen(1,8 8v Monopoint, Motorkode ABS) siden problemene som jeg trodde var borte nå er kommet tilbake : bråk : . Har i denne sammenheng demontert spjeldhuset og sitter med det her på kjøkkenbenken : smil : , men, skulle gjerne visst hva de forskjellige komponentene på spjeldhuset er for noe..

Har en mistanke om at tenningsmodulen er skrudd fast her, og muligens en temperatur sensor eller to, så hvis noen med "Familiealbumet" kunne funnet frem en tegning av spjeldhuset, slik at jeg finner ut hva det forskjellige er så hadde det vært kjekt:)

 

Skal rense alle kontakter og selve spjeldet, andre ting som er verd å gjøre samtidig...?

 

Symptonene er som følger:

 

Ustabil tomgang

Kan gå helt fint før den plutselig finner det for godt å fuske, kan stoppe mellom girskift, turtall som synker ned til 200-300.. Når dette skjer må jeg holde gassen i bunn og da høres bilen ut som en gammel Saab diesel, eksosen soter og bensinforbruket gidder jeg ikke måle engang : bh :

Hvis den stopper så er den skikkelig tungstartet når jeg prøver å få den startet.. Ved girskift kan jeg høre ettertenning av og til, så jeg tror den får for mye bensin, eller at tenningen kutter..

 

Har byttet/Fikset:

 

Coil

En brukt fordeler fra NBS

Plugger, fordelerlokk og pluggledninger

Bensinpumperele

Bensinfilter

Renset luftfilter

Tømt katalysator

Flensen mellom spjeldhuset og innsugsmanifolden

Vanntemperatur sensoren i forkant av motorblokken

Lambda(Biltema)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apropo vanntempsensoren:

 

Dette er da denne som står i forkant av blokka, på toppen av en kjøleslange..

Men, ifølge Mekonomens sider er det også en Temperatursensor for motorstyring , hvor sitter denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott respons her må jeg si : smil :

 

Men, jeg renset alt jeg så på spjeldhuset, alle kontakter, ledninger osv, så skrudde jeg det på plass igjen, og gjett en gang hva som skjedde??

 

Jo, har kjørt rundt omkring på forskjellig turtall osvosv og foreløpig virker alt som det skal : klø : Merkelige greier.. Tipper det er dårlig kontakt en plass, siden det nå virker : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenningsmodulen sitter oppå hjernen

 

 

og ja, vanntemp er den blå i forkant av blokka

 

 

edit:

 

du har 3 temp sensorer i forkant av motor

blå

rød

svart (denne går inn til insturmentet inni bilen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenningsmodulen sitter oppå hjernen

og ja, vanntemp er den blå i forkant av blokka

 

edit:

du har 3 temp sensorer i forkant av motor

blå

rød

svart (denne går inn til insturmentet inni bilen)

 

Så den røde er altså den til motorstyringen?

Vet du nøyaktig hvor denne står? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så den røde er altså den til motorstyringen?

Vet du nøyaktig hvor denne står? :)

 

den blå skal være til innsprøytning etter det jeg har fått med meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den blå skal være til innsprøytning etter det jeg har fått med meg

 

Tror jeg skal ta meg en tur til Bodø Bil imorgen, høre hva dem sier, for jeg trodde også i utgangspunktet det samme som deg Morten, men skal ikke se bortifra at det kan være en annen sensor som er defekt og gir meg disse problemene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hender jeg har noen av symptomene du beskriver i min egen lille golf... men da hjelper det med litt kondensfjerner..

 

 

eller så går min og "stamper" på tomgang.. går fint i turtall, men tenner mystisk.. opplevd noe av det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hender jeg har noen av symptomene du beskriver i min egen lille golf... men da hjelper det med litt kondensfjerner..

 

eller så går min og "stamper" på tomgang.. går fint i turtall, men tenner mystisk.. opplevd noe av det?

 

Fylte halv tank bensin og fylte på en flaske kondensfjerner etter jeg skrudde på plass spjeldhuset, så kan være kondens i tanken, men jeg syns det høres for enkelt ut : klø :

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med stamper, men hvis du mener at eksosen høres tung ut og det soter litt, så har jeg opplevd det ja, men nøyaktig hva jeg byttet er jeg ikke sikker på, mye forsvant da jeg byttet coil.. Merkelige greier må jeg si : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme symptomene på min 93 passat monopoint,det var biltemas lambdasonde som var synderen,hentet meg en original på høggern til 50 kr og vips bilen går som ei klokke!Bytta hele innsprutdingsen først da uten at det hjalp,så jeg har en til overs!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp kjørt diagnose på bilen, en kompis har Wurth sitt diagnose system på laptop med interface osv, fant ingen feil og bilen oppfører seg akkurat som den skal..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.