#1 Skrevet November 9, 2005 Hvar og senket en touran igår med xenonlys syntes lysene lyste høyt etter senking må man kalibrere høyden på bilen etter senking???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 9, 2005 Ja det er klart. En lysjustering må du alltid ta etter senking. Uansett om du har xenon eller halogen. Xenonlysene justerer seg automatisk etter en basis-innstilling som må justeres etter endring av høyde på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 9, 2005 Ja det er klart.En lysjustering må du alltid ta etter senking. Uansett om du har xenon eller halogen. Xenonlysene justerer seg automatisk etter en basis-innstilling som må justeres etter endring av høyde på bilen. seff ikke det er høydesensor både på bakaksling og framaksling på bilen, så om en senker bilen vil forholdet være akkurat likt og bilen justerer lysa der etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 9, 2005 jeg sliter med at jeg synes xenon lysene på touranen min er for lave etter senkingen jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 9, 2005 seff ikke det er høydesensor både på bakaksling og framaksling på bilen, så om en senker bilen vil forholdet være akkurat likt og bilen justerer lysa der etter Nja...grunninstillinga blir jo feil. Så jeg ville tro du må grunninnstille de på nytt når man senker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 9, 2005 Så lenge du er innenfor justeringsområdet til høydesensorene på for- og bakaksel, så skal det ikke være nødvendig med noen ny grunninnstilling av dem, for som Morten sier så justerer de seg da automatisk etter høyden på bilen. En annen sak er hvis du kommer utenfor måleområdet til sensorene. På min A3, Cool Blue, så ble den så lav at jeg kom utenfor området, og jeg fikk da opp en feilmelding på lysene som gjorde at vi fikk ikke justert så lenge den var så lav. Vi løste det ved å finne ut sånn cirka hvor mye ekstra vi måtte justere, så heiste vi opp bilen i bukken, sånn at følerne var innenfor området, slik at vi fikk justert, og så slapp vi den ned igjen. Da var alt i orden, og lysene ble meget bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 9, 2005 Monterte Eibach Pro-kit senkefjærer på Touranen min. Merket at lysenen lyste ganske lavt i forhold til hva de gjorde før senking. Hadde bilen på 60.000km service nå på mandag og da sjekket de lysene som ganske riktig måtte justers opp grunnet senkingen(har orginalmontert Bi-Xenon på bilen) , ble som natt og dag og kjøre med i mørke. Så om man senker bilen så er det ikke dumt med en justering av lysen etterpå selv om man har Xenon med automatisk høydejustering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 14, 2005 Hei føler det samme som flere av dere beskriver her at lysene er lavere etter senking.... Men jeg fikk lysa kontrollert og de var ok... 40mm H&R fjærer... Men skal innom kompisen min å måle igjen.... Føler også at de lyste høyere før senk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2005 Dere må jo huske på at dersom bilen eksempelvis er 10 cm lavere (som den fort blir på en touran om du senker den) så vil jo nødvendivis lysene bli mye "dårligere" av den enkle grunn av at selve lyktene kommer lavere ned mot veien, og de vil dermed ikke lyse like langt uansett om vinklene til lyktene fremdeles er 100% korrekt. Skal ikke mye ned før du merker STOR forskjell på kastelengden på lyset.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 15, 2005 Mener jeg har lest noe om dette på vag-com sine sider, der det var en måte justere dette elektronisk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 15, 2005 Er det last-sensorer på framaksling også? Hvis ikke: Om du senker den, så vil den muligens tro at bilen er baktung (som tungt lastede biler blir) og justerer ned lyktene for å ikke blende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 15, 2005 Er sensor både foran og bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 16, 2005 Uansett så vil vel ikke elektronikken ha mulighet for å justere lysene like langt opp, som når bilen hadde orginalhøyde, siden lampene er nærmere bakken.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 16, 2005 Lyktene skal jo lyse likedan uansett om bilen er høy eller lav. (altså lyse "rett frem" og ikke på skrå oppover satt på spissen...) Laste sensorene vil jo merke forskjell om du senker/laster bilen mer bak og justere ned lykene så de ligger "rett" uansett.. likedan om du senker mer foran enn bak da vil de bli justert mer opp for å ligge "rett" Men så lenge du senker like mye foran og bak, så blir jo forholdet det samme... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 17, 2005 Lysene lyser ikke rett fram, men lyser litt på skrå nedover. (Hadde de lyst rett fram, så ville man ikke sett en definert slutt på lysbildet foran bilen). La oss si 10 grader nedover bare for å ta et tall. De treffer da bakken ca 20 meter foran bilen.Selve lyktene står kanskje 50 - 60 cm over bakken. Når du da flytter lyktene opptill 10 cm lenger ned ved senking, og fortsatt vinkelen er 10 grader, så vil lysbildet være kortere. Sensorene justerer bare i forhold til forskjellen mellom for- og bakaksel. Og det er en grunninnstilling som må foretas for å "fortelle" lyktene hva som er riktig lysjustering.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 17, 2005 Lysene lyser ikke rett fram, men lyser litt på skrå nedover. (Hadde de lyst rett fram, så ville man ikke sett en definert slutt på lysbildet foran bilen). La oss si 10 grader nedover bare for å ta et tall. De treffer da bakken ca 20 meter foran bilen.Selve lyktene står kanskje 50 - 60 cm over bakken. Når du da flytter lyktene opptill 10 cm lenger ned ved senking, og fortsatt vinkelen er 10 grader, så vil lysbildet være kortere. Sensorene justerer bare i forhold til forskjellen mellom for- og bakaksel. Og det er en grunninnstilling som må foretas for å "fortelle" lyktene hva som er riktig lysjustering.. exactly! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 20, 2005 Lysene lyser ikke rett fram, men lyser litt på skrå nedover. (Hadde de lyst rett fram, så ville man ikke sett en definert slutt på lysbildet foran bilen). La oss si 10 grader nedover bare for å ta et tall. De treffer da bakken ca 20 meter foran bilen.Selve lyktene står kanskje 50 - 60 cm over bakken. Når du da flytter lyktene opptill 10 cm lenger ned ved senking, og fortsatt vinkelen er 10 grader, så vil lysbildet være kortere. Sensorene justerer bare i forhold til forskjellen mellom for- og bakaksel. Og det er en grunninnstilling som må foretas for å "fortelle" lyktene hva som er riktig lysjustering.. Akkurat det samme jeg prøvde å si 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 20, 2005 Var nettopp borti en Passat med KW Gewinde. Senket maks. Har kom følerne utenfor sitt virkeområde. Da skjer det at lyktene ikke justerer seg under kjøring som de skal gjøre på xenonlamper. På denne bilen bygget jeg om stagene og grunninnstilte på nytt. Egentlig ikke optimalt, men eneste måten å få de til å funke ganske bra på. Var endel prøving å feiling før jeg kom fram til nogenlunde ok oppsett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...