#1 Skrevet November 2, 2008 Jeg syns biltema sin olepumpe fungerer helt utmerket, koster 198 og jeg bruker denne til påfylling av girkasse og diff osv. Av bruker man oljepluggen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 2, 2008 I forrige uke kjøpte jeg meg en oil-extractor på Torshov. Denne kostet kun 300,- og er den dårligste handlen jeg har gjort hittil i år!! Ordtaket slår ikke feil: kjøper man billig, kjøper man dobbelt... Den jævla 12V pumpa (direkte på batteriet) jeg kjøpte klarte jo f*en ikke å "såkke" olja mi ut av motoren - knapt klarte den å "såkke" rent vann på flatmark.. som en hvilken som helst vacuumpumpe, må den ha noe fastere stoff enn luft å starte på. Prøv å helle en skvett olje ned i innsugningsslangen, og så trykk den rett ned i peilepinnehullet etterpå, og såkk ivei! måtte gjøre slik med Biltemapumpa mi ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 3, 2008 Det er en særdeles dårlig løsning å suge olja ut. Det er en grunn for at man skal drenere olja ut av dreneringsplugg; varm olje drar med seg slagg og eventuelle partikler i flowen som skapes gjennom plugg. Og ved å la denne stå en halvtime, renner så godt som alt ut. Jeg pleier å fylle på en halvliter med ny olje, slik at det renner ut, tar med seg noe skit det også, og jeg har olja inne ved ovnen før jeg hiver den på. Renner fort på, og motor slipper å få kald olje inn på varm motor, og lekkasjesjekken tas med bedre samvittighet. Tror ingen seriøse motorfolk noen gang har sugd olja ut av en motor. Og man monterer selvfølgelig alltid nytt filterr ved oljeskift; den dritten som ligger igjen i det gamle filteret, ødelegger den nya olja sine egenskaper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 3, 2008 Faktisk nesten bedre og ha 2 oljefilter på 1 oljeskift enn og ha ny olje i gammalt filter. Satt på spissen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 3, 2008 Hvordan kan det som ligger i filteret ødelegge olja? Finnes det bilmotorer uten magnetisk tappeplugg? Har hatt en del biler, men den eneste som har hatt dette var en volvo fra 1972... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 3, 2008 Vis olja er dårlig smører den dårlig, vis filteret ikke blir byttet går 99% av olja rundt filteret og all spon og metall partikler og koks går rundt i motoren i lengre tid og "sandblåser" alt av deler som skal smøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 4, 2008 Nettopp og i tillegg er den gamle olja full av koks, syrer, vann, sot, slagg og er filteret som Torkjell sier, tett, ja så går alt gjennom by-passen. Så aldri skift olje uten filter; som det sies lengre oppe; 100 % bedre med to filterskifter på samme olja enn motsatt. Når det er sagt; ikke kjøp uoriginale filter (eller av ukjent merke/fabrikat). Det har forekommet at disse ikke har by-pass. Og da kan dere jo tenke på hva som skjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 4, 2008 (endret) Faktisk nesten bedre og ha 2 oljefilter på 1 oljeskift enn og ha ny olje i gammalt filter. Satt på spissen Helt uenig. Jeg skifter også filter hver gang jeg skifter olje. Men om jeg måtte hoppe over en av delene ville jeg heller latt filteret tatt en runde til enn å la utslitt olje kjøre dobbelt. Jeg kjører som regel også uten plate under, da blir terskelen lavere for å følge opp tette oljeskift. Å kjøre uten plate må selvsagt vurderes fra bilmodell til bilmodell, i forhold til om det er noen ømfintlige deler som man bør skåne fra et røffere miljø uten plate. Plata bidrar i svært liten grad til rask oppvarming om vinteren eller å dempe støy, i hvertfall på de bilene jeg har hatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...