#1 Skrevet November 13, 2005 Har akkurat byttet fra sommerdekk til vinterdekk og tror du ikke jeg manglet en fattig bolt. Kan jeg kjøre 3 km med bare 4 bolter i venstre bakdekk? Maks hastighet på strekningen er 60. Bilen er en toruran 1.9TDI. 3km er det jeg må kjøre for å komme til nærmeste forhandler av bolter..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 13, 2005 Kan ikke se noe problem med det, kjørte fra Skien til Stathelle, ikke sikker på antall km, men tar vel 25min å kjøre, og vi kjørte med kun 3 bolter, da 2 av dem ikke var festet og hadde "skrudd" seg ut. Men det gikk bra, så med en bolt i 3 km vil jeg ikke tro er noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 13, 2005 Mener å ha hørt at det er lovlig(?) og kjøre på fire bolter, på en fembolts bil. Men at det ikke er lov med tre bolter på en firebolts.. Men ikke ta det helt for god fisk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 13, 2005 Foran på Golfen var gjengene på et av hullene på navet ødelagt slik at den bolten ikke kunne strammes til, kunne faktisk skru den ut med fingrene.. Slik hadde jeg det i 1,5år før jeg fikset på det, så tut og kjør... Kunne sikkert kjørt med 2bolter også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 13, 2005 om ingen eu regel forksjel så er det faktisk lov med manglende en bolt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 13, 2005 på 4 bolts får du 3er feil på en manglende bolt,mener på du skal få en 2er feil for en manglende bolt på 5 bolts. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 13, 2005 kjører selv med 3 bolter i et 4-bolts høgre bakhjul... gjengene er ødelagt, og har ikke gadda å fiksa det enda.. vet ikke hvor lenge forige eiger kjørte med det, men har selv kjørt ei 2 måneder med det... funker fint d... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 14, 2005 på 4 bolts får du 3er feil på en manglende bolt,mener på du skal få en 2er feil for en manglende bolt på 5 bolts. Stemmer. Fikk en toer på S4 da jeg hadde knekt av en bolt inni der... Forøvrig har jeg kjørt med 3 bolter og, går som i London. -Men det er nå en gang best å ha styr på boltene, utrolig greit å vite at hjula henger på greip når du "tar ut litt ekstra"! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 14, 2005 Som dere sa så var det ikke noe problemer å kjøre til nærmeste møller sjappe med en bolt mindre i hjulet. Ny bolt kosta 28kr og ble montert på stedet før jeg dro på jobb i dag tidlig. Takk for hjelpen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 14, 2005 Gjengene har gått til helvete på venstre bakhjul hos meg. Kjører med 3 av 4 bolter! Mye koster det rette på skaden? Bilen er en Audi 80 B4,94 modell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 14, 2005 Gjengene har gått til helvete på venstre bakhjul hos meg. Kjører med 3 av 4 bolter! Mye koster det rette på skaden? Bilen er en Audi 80 B4,94 modell. Du nå ha nytt hjulnav, vet ikke hva dette koster, men jeg betalte 6-800.- for et til Golf3, så må det presses på osv.. Totalt kanskje 4000.- på Audi verksted.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 14, 2005 Kan hende det holder å gjenge opp igjen. Hvis ikke er det å bytte bakhjulsnav på en FWD-bil så enkelt at man klarer det selv på en drøy halvtime. Er det skiver bak trenger man navet, er det tromler bak er navet en del av trommelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 14, 2005 1: Det er ikke lov å ha bare 3 av 4 bolter, men bilen går eu-kontrollen med 4 av 5 bolter i orden. Dette ble jeg forklart da jeg viste golfen til famen for et par år siden. 2: Møller antydet en pris på 500kr når vi ringte dem og sa bolten var knekt, den måtte borres ut og gjengene gjenges opp igjen. Ble ikke gjort noe med det den gangen, ca et halvår før eu-kontrollen. Siden vi glemte hele greia og viste bilen og ikke fikk den godkjent pga dette, "måtte" vi til møller med den. Desverre avtalte vi ikke pris, det ble 2000kr pga at de hadde slitt med å få den ut og brukt mer tid enn antatt....er det bak så er jo dette en forholdsvis enkel sak da.. At møller klarer å bruke 3 timer på å ta ned fjørbein, presse av og på nytt nav og montere igjen synes jeg er en prestasjon de skal få stå inne for selv...(ref B. Sørheim, såfremt det stemmer at du måtte betale ca 4000 for reparasjonen). mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 14, 2005 At møller klarer å bruke 3 timer på å ta ned fjørbein, presse av og på nytt nav og montere igjen synes jeg er en prestasjon de skal få stå inne for selv...(ref B. Sørheim, såfremt det stemmer at du måtte betale ca 4000 for reparasjonen). mvh EW Neida, jeg byttet selv, men jeg tenkte mer på delepris samt timepris, at det ville kostet noe sånt.. Bare ren gjetning fra min side: dum : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 14, 2005 1: Det er ikke lov å ha bare 3 av 4 bolter, men bilen går eu-kontrollen med 4 av 5 bolter i orden. Dette ble jeg forklart da jeg viste golfen til famen for et par år siden. mvh EW Stemmer, står i EU boka, det tillates opptil 20% mangel av bolter innenfor 2'er feil, over det er det 3'er. 3/4=25% 4/5=20% 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 14, 2005 Stemmer, står i EU boka, det tillates opptil 20% mangel av bolter innenfor 2'er feil, over det er det 3'er.3/4=25% 4/5=20% trodde ikke det fantes 3'er feil jeg? 0, 1 og 2 er det eneste jeg har sett...2'er-feil medfører ikke godkjenning, eller har jeg gått glipp av noe? Om det er slik så blir det jo 2'er-feil på 20% manglende bolter og dermed ingen godkjenning. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 14, 2005 jeg kjørte med 2 av 4 bolter på min polo i en god stund før jeg fikset det. heldigvis trengte jeg bare bytte tromler så det vart ikke så dyrt men om det var så smart er vel en annen side av saken.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 14, 2005 trodde ikke det fantes 3'er feil jeg? 0, 1 og 2 er det eneste jeg har sett...2'er-feil medfører ikke godkjenning, eller har jeg gått glipp av noe? Om det er slik så blir det jo 2'er-feil på 20% manglende bolter og dermed ingen godkjenning. mvh EW Nei, det er ingen godkjenning, men varsel om def. som utbedres snarest! har hatt en Orion på EU engang, den fikk 3'er på bærende kostruksjon, måtte avskiltes på stedet. kommer du med kun 2/4 bolter på eu-kontroll, tviler jeg på at du får kjøre derfra med beskjed om å komme tilbake når du har fiksa det... må nok fikses med en gang, eller la bilen stå... Men sånne ting er såpass innlysende for folk, at man kommer ikke sånn på en EU kontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 16, 2005 3'er feil innebærer vel at du mister skilta på stedet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 17, 2005 Fikk en telefon fra madammen for noen uker siden, da jeg var på jobb i utlandet: "Det er kommet 25 cm med snø, og D U gadd ikke bytte til piggdekk før du dro, så nå har jeg og guttane tenkt å bytte til vinterdekk!!" Da hadde de allerede begynt, og jeg hører plutselig "Hva skjedde, datt den ned?" Joda, bilen datt ned fra jekken og ned på bremseskiva/dekselet................ Men de fikk den opp igjen. For de som ikke vet det, så er det greit å putte et eller annet under hjula så ikke bilen sklir i det den løftes. Det viste hun lite om. Og jeg fikk nevnt i farta at de MÅTTE bruke de andre boltene for stålfelgene, som lå bak i bilen. Det viste de lite om ja. En times tid etterpå fikk jeg ny telefon: "Alle fire piggdekka er på plass, men...." De hadde klart å ryke en av boltene på venstre bakhjul. Og de lurte på om de kunne kjøre med tre bolter, og jeg sa ja til det. Men hvordan de klarte å ryke en bolt er en gåte for meg. Da jeg kom hjem etter 14 dagers tid, så jeg at bolten hadde røket tvers av, ingen gjenger var ødelagt. Bora et lite hull i midten og kjørte inn en grisepikk og dro den ut, heldigvis uten problem. Så da får jeg vel passe bedre på neste år, før jeg stikker på jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...