Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Da er vinteren kommet til vestlandet og jeg har innsett at vinterdekkene må på Golf'en.

 

Hjulskiftet gikk helt greit til det siste hjulet skulle av. Jeg startet med å løsne den "låsbare" bolten, men den satt sinnsykt. Jeg dro til det jeg klarte, med det resultat at sporene i den "låsbare" bolten nå ikke er der mer. Nøkkelen til bolten og bolten i seg selv var nok litt slitt og dette førte til at jeg dro rundt og rundet hele bolten innvendig.

 

Noen som har noen forslag på hvordan denne bolten nå enklest kan fjernes?

Det er jo ingen tvil om at den sitter svært godt... jeg ser for meg å måtte borre vekk hodet på bolten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bore av hodet er ikke no dumt forslag, så kanskje du får ut bolten med wise-grip tang etterpå. Smør litt kobberpasta på og ikke dra til mer enn for hånd neste gang. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått av en låsebolt ved å banke på ei pipe som var litt for lita en gang. Litt avhengig av hvor dypt låsebolten sitter i felgen, så går det muligens an å file ny kontur på bolten så du får tak i den med ett eller annet, eller sveise på ei mutter. Men det er ikke noen dårlig ide å bore vekk hodet på bolten heller.

 

Min personlige mening er at låsebolter er noe herk og at momentnøkkel er greit å ha for hånden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smør litt kobberpasta på og ikke dra til mer enn for hånd neste gang. ;)

 

Hadde jeg selv montert hjulene sist, ville nok boltene kommet greit av. Jeg kjøpte bilen med sommerdekk på, og de var montert av en dekkforhandler...: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem på min Rs2 i år.Der banket jeg en type pipe innpå som er beregnet for skruer som sitter hardt.Tok en pipe som var litt mindre enn bolten.Vet ikke helt åssen jeg skal forklare fasongen på pipa,men den har veldig mange tagger eller spor i.Må sies at rs2 har magnesium muttere da.Noe lettere å slå innpå tenker jeg enn stål.Det var faktisk på 3 hjul dette problemet.Gikk helt greit å få av.Gruet meg lenge til den jobben der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med å bruke meisel og en stor hammer, (hvis man kommer til) man tar da å setter meiselen skrått i yterkant av hodet til bolten og hamrer sånn at den skrur seg ut. Grunnen til at hjulbolter pleier å sitte er at de er kone, ikke at de sitter i gjengene, når man da hamrer til så løsner de. De andre hjul mutterene bør være skrud til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen ble å sveise en ny bolt i den gamle... for så å hamre det hele løs ved hjelp av luft verktøy... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, men nå som bolten er ute, blir den erstattet med en vanlig bolt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.