Anbefalte innlegg

Begyner å få lite belegg igjen på bilen hører jeg! Hva burde jeg kjøpe? Hører folk prater om green stoff etc men jeg er ikke noe reser på bane (har alderi prøvd) og bestiger og nedstiger ikke akkuratt så mye fjell til vanelig så lurer da på hva jeg burde kjøpe som er bra og holbart og hvor kjøper jeg det til best pris? Hvilken klosser varer lengst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvilke som ikke støver mest, uten å miste effekt, mange som gjør det...

 

Er og litt nysgjerrig å dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte originalt til min. 3000,- for skiver og klosser.

EBC Greenstuff klosser og EBC TurboGroove skiver ville kostet 4500,-

 

Vær obs på at EBC Greenstuff klosser kan gi mere varmeutvikling enn originale klosser, så det kan være et sjansespill å bruke de sammen med originale skiver.

 

Jeg synes de originale fungerer helt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe jeg ikke skjønner her!!!: klø : Regna med at jeg hadde lite bremser siden jeg hørte det skrapte så jeg stilte spørsmålet før jeg gadd å sjekke. nå har jeg vært å sjekka men jeg hadde MYE klosser igjen. HMMMMM tenkte jeg hva faen er det da så jeg plokket av hjulet og tittet på klossen på baksiden av skiva og den var borte (tom) som jeg først trodde! Prata med han jeg kjøpte bilen av og han sier at han bytta bremser på bilen for ca 1 år siden noe som kan stemme når jeg ser på den klossen som er på yttersiden men hvorfor er den bak tomm allerede nå da? Og hvorfor er de blitt slitt så ujevnt? Har han fyren jeg kjøpte av bare byttet på en side og juger til meg om at han har bytta alle rundt hele eller er det andre årsaker til at bare den ene klossen blir super fort slitt? Skjønner det kan være vanskelig å svare på men lurer da på om det er noe justering som gjør at den på insiden presser hardere en den på utsiden eller noe annet rart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden. Mine klosser er presis som du forteller..

 

Legger ved et fotosjokk, av hvor slitt dem faktisk er :evil:

 

Er det justeringer på dette, må kalipper byttes, eller kan det være at det kun er byttet klosser på kun en side? Eller er det bare sånn bremsevirkningen er? Er tilsvarende på motsatt side, men der er faktisk hele metallkloa til klossen i behold.

 

kloss.jpg

 

Nye klosser og skiver ligger hjemme å venter :)

 

Edit: bildetrøbbel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at de slites først på den sida hvor stemplet sitter. Kraften til den yttre klossen overføres av at calipperen sklir på festeboltene. vis disse sitter fast elle at yttre klossen går tregt/henger vil det bare skrubbe på den indre klossen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smør opp gliderne mens dere er igang. Om disse står fast kan den indre klossen slites unødvendig mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte "noe" fra Mekonomen. Var billig og bremser bra (samme som orginal), men det støver mer enn orginal. Husker ikke merket, men det var produsert i Sverige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har lyst på en svart jobb: klø : Jeg bytter ikke dette selv:rolleye:

Greit at green gir mere varmegang men hvordan er levetiden på disse og støving iforhold til orginale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske lett jobb dette igrunn.

 

Green stuff og de andre skal gi mindre støv. Men brukes de på orginale skiver så sprekker skivene. Bytt alt til EMC om du skal ha den typen.

 

Edit. EBC, ikke EMC. (Electro magnetic current er no annet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EBC Greenstuff klosser og EBC TurboGroove skiver ville kostet 4500,-

 

.

Hvor får jeg kjøpt dette da? Noen rabatter klubben har på dette? Klosser har jeg byttet før. (på Ascona og BMW E30) Hvordan er det å bytte på Audi? Har alderi byttet noen skiver. Er det noe hokus pokus eller er det bare skru av skru på opplegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bytte skiver og klosser for deg jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert. Sender der PM jeg når jeg har kjøpt det jeg trenger. Hvem fører green i ommerådet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med torshov på strømmen eller felgimport?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... Har alderi byttet noen skiver. Er det noe hokus pokus eller er det bare skru av skru på opplegg?

Hvis skivene ikke er utslitte, la de være. Det er enklet å bytte, men kalipperen må av, og den sitter.

Du skal kjøre temmelig hardt med greenstuff klossene for å ødelegge skivene.

Klossene er meget enklet å bytte, litt mer pes bak. Anbefales å skaffe verktøy for å skru inn bremsestempelet bak, biltema har verktøy.

 

http://www.ebcbrakes.no/ påstår de er importør.

DP21012, Greenstuff for 314x30 skivene (S4 94, S6), pakke a 8stk

DP2370, Greenstuff bak til de fleste eldre audi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må uansett få anbefale orginale bremser. :) Selv om det ser ut til at du har bestemt deg for EBC.. Kanskje like greit at du får teste, og se om du finner ut det samme som meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe jeg ikke skjønner her!!!: klø : Regna med at jeg hadde lite bremser siden jeg hørte det skrapte så jeg stilte spørsmålet før jeg gadd å sjekke. nå har jeg vært å sjekka men jeg hadde MYE klosser igjen. HMMMMM tenkte jeg hva faen er det da så jeg plokket av hjulet og tittet på klossen på baksiden av skiva og den var borte (tom) som jeg først trodde! Prata med han jeg kjøpte bilen av og han sier at han bytta bremser på bilen for ca 1 år siden noe som kan stemme når jeg ser på den klossen som er på yttersiden men hvorfor er den bak tomm allerede nå da? Og hvorfor er de blitt slitt så ujevnt? Har han fyren jeg kjøpte av bare byttet på en side og juger til meg om at han har bytta alle rundt hele eller er det andre årsaker til at bare den ene klossen blir super fort slitt? Skjønner det kan være vanskelig å svare på men lurer da på om det er noe justering som gjør at den på insiden presser hardere en den på utsiden eller noe annet rart?

 

Du har helt sikkert treghet i gliderne til caliperne. Det er vel 3 stk glidepinner på disse calipperne, og når en eller flere av disse har "satt" seg vil du få slitasje mest på den siden stempelet sitter - altså innsiden. Hadde akkurat det samme på min i fjor, jeg kjørte desverre litt for lenge med det på den ene siden så jeg fikk resultatet med en skjev bremseskive også. En av mansjettene til en glidepinne hadde hoppet av og forårsaket dette.

 

Demonterte det hele, pusset rent og smurt opp med kobberfett og siden har det fungert strøkent :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må uansett få anbefale orginale bremser. :) Selv om det ser ut til at du har bestemt deg for EBC.. Kanskje like greit at du får teste, og se om du finner ut det samme som meg.

Har ikke bestemt meg for noen ting jeg. Eneste jeg mener er at hvis orginalt er like bra som green hvorfor bruker folk green da når det er dyrere? Men nå har jeg også noe greier på gang så jeg får muligens endel mere hk i bilen så da er det greit å få noe som bremser bra???? Jeg er iverken noen mekanikker eller bilkyndig person det er derfor jeg spør. Men som sakt skjønner jeg ikke hvorfor folk kjøper green når det ikke er noe bedere og koster mere: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har helt sikkert treghet i gliderne til caliperne. Det er vel 3 stk glidepinner på disse calipperne, og når en eller flere av disse har "satt" seg vil du få slitasje mest på den siden stempelet sitter - altså innsiden. Hadde akkurat det samme på min i fjor, jeg kjørte desverre litt for lenge med det på den ene siden så jeg fikk resultatet med en skjev bremseskive også. En av mansjettene til en glidepinne hadde hoppet av og forårsaket dette.

 

Demonterte det hele, pusset rent og smurt opp med kobberfett og siden har det fungert strøkent :)

Siden Frank Andre tilbø å hjelpe meg regner jeg med at han vet hva som må gjøres. Ellers takk for veiledning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingenting i veien med de originale bremsklossene, etter min mening. Det finnes også noen erstatninger som er billigere.

De fleste velger Greenstuff pga navnet og ryktet :) . Min erfaring er at de gir litt bedre bremsefølelse, tar litt mer med en gang, og ellers (slipper å trykke så hardt på pedalen).

Nå har jeg aldri hat problemer med å låse hjulene, uansett hastighet. Det er kun ved banekjøring når bremsene er varme at man trenger noe bedre enn originalt.

Men det skader jo ikke å ha bedre bremser, disse bliene har jo ikke akkurat den beste bremsefølelsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men som sakt skjønner jeg ikke hvorfor folk kjøper green når det ikke er noe bedere og koster mere: klø :

 

Enkelt og greit fordi man ikke vet slikt før man har prøvd. EBC markedsfører varene sine godt og selger selvfølgelig mye pga det.

 

Selv slet jeg ut 3 sett med greenstuff på caben jeg hadde før, på 40'km. Synes det fungerte veldig bra, også på bane, men at det støvet mindre var bare tull. På S6'n min nå er jeg på 3. settet med "billig"-klosser fra Mekonomen, av merket Romnes, som fungerer aldeles utmerket på denne bilen. Har holdt snaut 20'km per sett med automatgearet V8'er. Helt greit for min kjørestil ;)

 

Har ikke hatt min S6 på bane, men Jan G. Nielsen har brukt samme type klosser på banen med sin S6 uten problemer av noe slag, så jeg hadde ikke giddet å bruke noe særlig ekstra på Greenstuff. Planlegger du mye banekjøring til sommeren hadde jeg heller gått for Yellowstuff eller Redstuff for lenger holdbarhet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alderi kjørt på bane men hadde jo planer om å være med på noe i klubbsammenheng etterhvert da. Men hvis jeg ikke har behov for noe dyrt gidder jeg jo ikke å kaste kroner ut av vinduet heller!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste jeg mener er at hvis orginalt er like bra som green hvorfor bruker folk green da når det er dyrere?

 

Det er jo folk som kjører med aluvinger fordi det skal gi bedre downforce og. ;) Mine erfaringer med EBC og turbogroove på to forskjellige biler er utelukkende negativt.

 

På min 80TDi kjøpte jeg komplett foran og bak, klosser og skiver. Jeg kjørte da 11mil om dagen, med svinger og rettstrekker. Kjørte inn bremsene etter instruksjoner fra EBC i endel mil (husker ikke nøyaktig nå) men etter noen tusen km begynte det å riste i rattet under bremsing. Fikk så byttet skiver og klosser på garantien, og gjentok innkjøring. Nok engang ble det kast i skivene foran.. Fikk så beskjed om å kjøre noen 0-160-0 runder for å kjøre de skikkelig varme og "bremse de bene". De ble rødglødende iaffal, men fortsatt kast. Da gadd jeg ikke mer.. og dette var like før jeg solgte bilen så jeg rakk ikke gjøre mer med det. Bak funket det greit. Klossene støver ikke mindre enn orginalklossene, men støvet setter seg ikke like godt og vaskes lettere bort.

 

Bestekompisen min kjøpte seg en Saab 900turbo som også fikk slissede Turbogroove skiver og Greenstuff klosser. I første omgang kun foran, men det holdt nok.. Han ble også plaget med kast i skivene og byttet til orginale saab deler. Da ble det rolig..

 

Når jeg skulle bytte klosser på Corradoen kjøpte jeg orginale klosser. De holdt fint sålenge jeg hadde den iaffal. :) Siden da har jeg holdt meg til orginalt, og har aldri hatt noe problem. Jeg vet også at andre har slitt med EBC og anbefaler deg å kjøre et søk på forumet.

 

Edit; Kan og nevne at Bilsport kjørte en test på forskjellige klosser engang.. De orginale gav bra bitt, men slet med fading pga temperatur på bane. EBC gav samme bremselengde som de orginale, men tålte tempen lengre over tid. Uorginale kjøpt på Biltema begynte å brenne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lønner det seg å bytte alle 8 klossene eller bare de som er slitt siden resten har MYE belegg igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.