#1 Skrevet November 15, 2005 Hvordan er det å ettermontere xenonlys med lykter som ikke har linselys (les: en halv glasskule)? Har hørt rykter om at lyset/lysspredninga blir helt feil, og det er en ganske stor "fare" (!) for å blende andre medtrafikanter med lykter som nettopp ikke har den "halve glasskula" altså, linselys. Hvordan blir det med reflektoren i lykta? Xenonlys gir vel ekstremt mye varme fra seg, og da kan man riskere at det går hett for seg slik at innmaten begynner å "smelte"? Hva med selve lykteglasset? Større fare for å sprekke når det er kaldt o.l? Bi-xenon, det er nærlys og langlys i en og samme pære? Eller misforstår jeg her? Må man kjøpe seperat her i mitt tilfelle (les: Golf III)? Ble en del, spørsmål dette.. Takk for hjelpen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2005 Hvordan er det å ettermontere xenonlys med lykter som ikke har linselys (les: en halv glasskule)? Har hørt rykter om at lyset/lysspredninga blir helt feil, og det er en ganske stor "fare" (!) for å blende andre medtrafikanter med lykter som nettopp ikke har den "halve glasskula" altså, linselys. Hvordan blir det med reflektoren i lykta? Xenonlys gir vel ekstremt mye varme fra seg, og da kan man riskere at det går hett for seg slik at innmaten begynner å "smelte"? Hva med selve lykteglasset? Større fare for å sprekke når det er kaldt o.l? Bi-xenon, det er nærlys og langlys i en og samme pære? Eller misforstår jeg her? Må man kjøpe seperat her i mitt tilfelle (les: Golf III)? Ble en del, spørsmål dette.. Takk for hjelpen! Det skal være større fare for å blende med reflektor enn med linselys, men hvordan dette er i praksis er jeg ikke sikker på. Vurderer selv å montere i mine reflektorer Angående varme så er ikke dette noe problem. Xenon utvikler mindre varme enn vanlige halogenpærer. Har du H4-pærer kan du få bixenon i samme pæra. Hvis du har en pære på nærlys og en på langlys må du ha to sett. Golf 3 er vel elvert med både en og to reflektorer har jeg for meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 15, 2005 Bi-Xenon er vel en Xenon pære til nærlys og en Xenon pære til langlys? Ettermonteringssett til H4 (?) er vel en pære med både nær- og langlys i en , med Xenon på begge. Er jo mange som har satt inn Xenon på både fjernlys og tåkelykter med vanlig reflektor, så det skal vel ikke være noe problem. Leste et sted at Xenon ikke lager noe mere varme i reflektoren enn halogen. Men det er jo krav til lyktespylere sammen med Xenon, det er vel for at ikke møkk på glasset skal bli varmt. Hvis lyktene er veldig møkkete, og dermed blir varme kan de kanskje sprekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 15, 2005 Det er fint med raske svar! Har lykter med to reflektorer(?) i hver av dem, og bruker H7 pærer, og så har jeg spredere av typen H3. Men hvordan er det med blending av medtrafikanter ute på veien når man ikke har linselys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 15, 2005 Leste et sted at Xenon ikke lager noe mere varme i reflektoren enn halogen. Men det er jo krav til lyktespylere sammen med Xenon, det er vel for at ikke møkk på glasset skal bli varmt. Hvis lyktene er veldig møkkete, og dermed blir varme kan de kanskje sprekke. Tror spyleren er er for at lyset ikke skal reflektere i skitten og dermed blende mer, men dette er det vel noen som kan svare på for oss.. Men krav til lyktespylere og automatisk høydejustering er det ja. En god del som ikke bryr seg med dette da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 15, 2005 Tror spyleren er er for at lyset ikke skal reflektere i skitten og dermed blende mer, men dette er det vel noen som kan svare på for oss.. Men krav til lyktespylere og automatisk høydejustering er det ja. En god del som ikke bryr seg med dette da. Det stemmer ja. Lyktespylerne og reguleringen kreves pga blending. Xenonlys har mye mindre varme enn halogen. En vanlig xenon pære bruker bare 35W og gir ca dobbelt så stor lysmengde som en halogenpære (som har 55W). Original Bixenon er som regel bare en pære, men at det er et spjeld som flytter seg når du slår på fjernlys. På enkelte bixenon H4 for ettermontering så er det noe mekanikk i H4 sokkelen som flytter pæra (dvs brennpunktet) når du slår på fjernlys. Slik var ihvertfall settene som Dybvik solgte såvidt jeg husker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2005 Her var det mye rart gitt.. Varme: Xenon utviker lite varme. En vanlig lyspære utvikler ca 95% varme av energien den blir tilført. Og wattstyrken som blir oppgitt angir hvor mye varme den avgir. Så en 55W vanlig bilpære avgir 55 w varme. En Xenon-pære mener jeg har lest trekker ca 35w av ledningsnettet. Det at den i tillegg lyser mye sterkere vil si at virkningsgraden er mye bedre. Men wattstyrken angir altså at en xenon-pære vil avgi mindre varme enn en vanlig pære (Det var problemer i dette på mange biler i begynnelsen med tanke på snø, fordi snøen ikke smeltet på lyktene. Vet at flere produsenter derfor en tid la inn varmetråder i frontlyktene for å holde dem snøfri.) Bixenon, det er her bare en pære, men det er et lite speil som dekker til over pæren når du kjører med nærlyset på. da lyser på en måte "bare ene siden av pæren", mens den andre siden er dekket til... når du så slår over til fjernlys, så vipper det speilet til siden, og du får fullt lys. (pærene lyser sånn sett like mye hele tiden, og du slår den dermed ikke av og på) De fleste (alle?) biler med Bixenon har i tillegg en vanlig hallogen pære på langlyset. Dette er pga at det tar opptil ca 3 sekunder fra du tenner en xenon-pære til du har skikkelig lys av denne. Dette ville derfor være veldig dumt for vanlige langlys. Det at du i tillegg tenner og slukker pæren er heller ikke bra for selve pæren. Den trekker VANVITTIG mye strøm akkurat i tenningsøyeblikket, mens når den først er tent så trekker den lite. (derav har du ballasten som er som en høyspent generator med innbygd kondensator'er som hjelper å tenne pæren) Når det gjelder reflektorer uten linse så ville jeg vel personlig vært litt forsiktig med dette. Dette har med utformingen av reflektoren og gjøre der denne er bygd for en hallogenpære og ikke for xenon-pære. En bil med xenon-pære har tilnærmet ikke noe reflektor som forsterker lyset fra pæren. så om du monterer inn i en gammel lykt, så kan lysmengden bli flere 100 ganger sterkere enn det som "orginale xenon-biler" har. Lyktespylerene er som Kenneth her er inne på funksjon å hindre at det blir møkk på lyktene som igjen fører til brytninger i lyset som kan føre bil blendinger for motgående trafikk. Krav om automatisk høydejustering er jo også med på denne biten med blendingen. xenon-problematikken har jo vært tatt opp mange ganger før her på forumet. Mange meninger rundt dette. Onkel-blå er ihvertfall ikke særlig glad i folk som kjører med ettermonterte xenon-pærer, og dersom du ikke har lyktespylere eller linselykter, så blir det jo veldig lett å se at her er noe "muffen's" mener det var snakk om ganske store bøter, samt avskiltnings muligheter om en ble stoppet med sånt... på den andre siden... xenon-lyset er jo sinnsykt bra.. og ser jo unektelig tøfft ut da om du har linser eller ikke... Edit: Bjørn.. du svarte på endel av det samme som meg her gitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 15, 2005 Større sjanse for å blende andre medtrafikanter med lykter uten linselys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2005 Litt usikker på dette angående blendingen. Med linser så ser jo lykta nesten ikke ut til å lyse før du bøyer deg så langt ned at du ser inn og "inn i lysbildet" da vil det jo blende mye. Med "vanlige" reflektorer, vil derimot hele lykta lyse mer opp og den vil være skarpere og se på fra alle vinkler. Men denne vil også selvfølgelig bli enda skarpere om du bøyer deg ned og ser "inn i lysbildet" som denne lykta også gir.. Vet ikke om dette ga noe fornuft.. eller om jeg fikk til å forklare det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 15, 2005 Takk for hjelpa boys! Setter stor pris på dette, ettersom dette var svar på mine spørsmål... Hadde vært noe med xenonlys på en Golf 3 da, men igjen...så kosta det fort 7500,- for 2 stk. H7 sett og 1 stk. H3 sett. Dyrt gitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 16, 2005 Takk for hjelpa boys! Setter stor pris på dette, ettersom dette var svar på mine spørsmål... Hadde vært noe med xenonlys på en Golf 3 da, men igjen...så kosta det fort 7500,- for 2 stk. H7 sett og 1 stk. H3 sett. Dyrt gitt.. Går jo an å begynne i en ende først da.. Feks nærlys og så ekspandere etter hvert som kronasjen ruller inn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 16, 2005 Går jo an å begynne i en ende først da.. Feks nærlys og så ekspandere etter hvert som kronasjen ruller inn Det er sant det.. Men men.. Har faktisk aldri sett en Golf 3 med xenonlys før, så det hadde vært morsomt! Pr. idag bruker jeg Philips Blue Vision pærer som lyser sterkt hvitt lys, trur det stod 3000-3500k på pakka jeg?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 16, 2005 Ang. det med linselykter, så er det mange Volvoer som leveres med Xenon og vanlig reflektor. Disse bruker vel D2R pærer som er de originale Xenonpærene beregnet for vanlig reflektor, der hvor "tuppen" av pæra er blendet akkurat som på en vanlig H7 pære. På de fleste nyere biler (og spesielt de med klarglassoptikk) står det en liten "hette" foran pæra, som gjør samme nytten. Er en liten mulighet for at biler med klarglassoptikk ikke vil ha (teoretisk) så mye lyslekkasje, da reflektorene er mye mer nøyaktig tilpasset for å få et riktig lysbilde. Men dette krever pærer med riktig "brennpunkt". Og der er nok mange av ettermonteringskittene dårlige. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 16, 2005 Ang. det med linselykter, så er det mange Volvoer som leveres med Xenon og vanlig reflektor. Disse bruker vel D2R pærer som er de originale Xenonpærene beregnet for vanlig reflektor, der hvor "tuppen" av pæra er blendet akkurat som på en vanlig H7 pære. På de fleste nyere biler (og spesielt de med klarglassoptikk) står det en liten "hette" foran pæra, som gjør samme nytten. Er en liten mulighet for at biler med klarglassoptikk ikke vil ha (teoretisk) så mye lyslekkasje, da reflektorene er mye mer nøyaktig tilpasset for å få et riktig lysbilde. Men dette krever pærer med riktig "brennpunkt". Og der er nok mange av ettermonteringskittene dårlige. Aaah, jeg skjønner! Det med linselykter igjen, hensikten med det er vel at det skal bli bedre lysspredning, right? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 16, 2005 http://www.dybvik-trading.no/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 4, 2011 Bare en tanke jeg har hatt rundt dette med xenonlys den siste tiden.. Når jeg drev litt med bilstereo så hadde jeg blant annet en 2Farads kondensator for å hjelpe til når jeg måtte ha ekstra strøm i krevende øyeblikk. Hvordan ville dette fungere om man kobla kondensatoren på xenon-kretsen liksom? I startøyeblikket krever jo xenon-lys veldig med strøm, er det ikke derfor det tar litt tid å få opp lysstyrken også? Om jeg hadde kondensator tilkoblet lysene, ville den da gi strømmen som trengtes i oppstartsøyeblikket slik at xenon-lysa starta opp kjappere, eller ville det ikke blitt noen effekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 4, 2011 Kondensatoren lader seg jo opp når forsterkeren trenger mindre strøm og gir den ut når den trenger mye for å jevne ut strømleveransen. Vil ikke ha noe effekt på xenon sånn som jeg har skjønnt det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 4, 2011 Har selv blitt stoppet av politet med ettermontert xenon, dem stoppet meg pga jeg kjørte med park å grøftelys, og dem sa ingenting på de 3 1000metringene fulstappet med 70w xenon eller hovedlysene som det også var ettermontert xenon.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 4, 2011 Kondensatoren lader seg jo opp når forsterkeren trenger mindre strøm og gir den ut når den trenger mye for å jevne ut strømleveransen. Vil ikke ha noe effekt på xenon sånn som jeg har skjønnt det. Men hallo? Er det ikke akkurat dette som skjer med xenon også? At kondensatoren lader seg opp når lysa ikke er i bruk evt mens lysa er tent. For det er bare i startøyeblikket de trenger mye strøm, mens driftsstrømmen er lavere enn halogen. Skjønner du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 4, 2011 Også til opplysning så er 1999 modellene til Mercedes (iallefall C-klassen) levert med reflektor xenon i nærlysene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 4, 2011 Men hallo? Er det ikke akkurat dette som skjer med xenon også? At kondensatoren lader seg opp når lysa ikke er i bruk evt mens lysa er tent. For det er bare i startøyeblikket de trenger mye strøm, mens driftsstrømmen er lavere enn halogen. Skjønner du? Vil ikke kondensatoren levere oppspart strøm etter lysene er slått av på bryteren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 4, 2011 Leste på ballasten at den trenger ca 23000 volt i oppstarten, men under drift trenger den ca 80 volt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 5, 2011 Leste på ballasten at den trenger ca 23000 volt i oppstarten, men under drift trenger den ca 80 volt Den trenger bare 12-14 volt, men den er jo en omformer som leverer ut opp til ca 23kV i tenningsøyeblikket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 5, 2011 Vil ikke kondensatoren levere oppspart strøm etter lysene er slått av på bryteren? Er vel bare å koble kondensatoren før et eventuelt rele til ballasten da? Også til opplysning så er 1999 modellene til Mercedes (iallefall C-klassen) levert med reflektor xenon i nærlysene De fleste Volvoer (hvertfall tidligere modeller) som leveres med xenon har også reflektor istedenfor linse, de bruker da pæresokkel D2R å reflektorene er da laget til xenon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 5, 2011 Altså, tror ikke dere har forstått hvordan en kondensator eller strøm fungerer.. En kondensator leverer bare den strømmen som kreves, den tømmer seg ikke hver gang det blir tatt litt strøm av den. Men den har en evne til å gi veldig mye strøm veldig fort, over en kort periode. Så når du skrur på xenon-lysa så vil de hente den strømmen som trengs der og da i oppstarten, mens under vanlig drift(med lysene på over tid evt at de er avslått) så vil strømmen bare passere kondensatoren mens den lader seg opp og står klar til å levere mengder med strøm neste gang du har kjørt uten xenon-ballastene aktiv lenge nok til at de har lada seg helt ut igjen.. Dette vil selvfølgelig kun fungere om det kun er strømmangel som gjør at xenon trenger litt tid på å få opp lyseffekten, noe jeg mistenker at det ikke er.. Jeg _tror_ at dette kan ha noe med temperatur og at "rallemikken" i xenonpæra må ha litt tid for å gi full effekt samme hvor mye strøm den har tilgang på. Det var det siste her jeg lurte på om var tilfelle eller ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...