#26 Skrevet Mars 5, 2011 Jeg _tror_ at dette kan ha noe med temperatur og at "rallemikken" i xenonpæra må ha litt tid for å gi full effekt samme hvor mye strøm den har tilgang på. Det var det siste her jeg lurte på om var tilfelle eller ikke.. Stemmer bra det der etter det jeg har forstått av xenon. Gassen i pæra bruker litt tid på å varmes opp uansett. Min erfaring er at pærer/ballaster som er av dyrere merke (Hella f.eks) pleier å være kjappere i oppvarmingen. Har også erfart fra billigsett fra f.eks vvme at pæra/pærene ikke bestandi tenner når de er kald og jeg skrur de på, må blinke et par ganger så begge tennes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mars 5, 2011 Det var det jeg var redd/trodde ja, at det ikke bare er oppstartsstrømmen som gjør at de er trege å få effekt på, så en kondensator ikke vil hjelpe på den biten.. Men OM det var strømmangel som det sto på, da ville jo det virka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mars 5, 2011 Jepp Men hadde vel heller satset på et nytt/bedre batteri, istedenfor å balle me kondensatorer, hvis det hadde vært tilfellet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mars 5, 2011 Jeg tror ikke det er batteriet det står på i de situasjonene der, men dimmensjonene og lengden på kabler fra batteri til den komponenten som krever strømmen der og da. Da er det greit med en kondensator som gir sjokk-strøm rett ved forbrukeren i stedet for meterlange kabler, og da gjerne tynne kabler som er dimmensjonert etter driftsstrømmen og ikke oppstartsøyeblikket.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Mars 5, 2011 Jeg tror ikke det er batteriet det står på i de situasjonene der, men dimmensjonene og lengden på kabler fra batteri til den komponenten som krever strømmen der og da. Da er det greit med en kondensator som gir sjokk-strøm rett ved forbrukeren i stedet for meterlange kabler, og da gjerne tynne kabler som er dimmensjonert etter driftsstrømmen og ikke oppstartsøyeblikket.. Er ikke en relesats med maks 20-30cm ledning rett fra batteriet bedre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Mars 5, 2011 Lyktespylere er også ett "must" fordi xenon lyset har veldig dårlig evne til å "trenge" igjennom møkka... Skal ikke mye møkk til på lykta før lyseffekten reduseres drastisk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Mars 5, 2011 Bjørn: Det er stor forskjell på hvor mye strøm du kan få levert på kort tid fra et batteri kontra en kondensator, samme hvilke ledninger, relé og batteri du har. Og jo, det finnes batterier som begynner å levere bra med sjokk-strøm, men jeg vet ikke talla på dette. OG selvfølgelig har jeg relesats med relativt grov ledning til xenon-kitene mine, jeg bare lurte på om det var kun strøm det sto på, eller om selve xenon-teknologien måtte ha en "oppvarmingssyklus" uansett tilgang på strøm, noe jeg fikk bekreftet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Mars 5, 2011 En kondensator før ballasten har ingenting og si på hvor fort lyset tenner. Trafoen skal trekke maks 3.2 a, og det klarer elnettet i bilen fint av selv. Tregheten ligger i temperaturen i selve xenonpæren, og i trafoen. Du klarer ikke og ladde sekundærsiden i trafoen fortere uansett om du har en kondensator inn på primærsiden. Xenon uten linser, eller reflektorer som er laget for xenon, er noe forbanna dritt og møte på veien. Jeg selger selv xenonkit, men kjører ikke med xenon i nærlysa på min egen bil, pga det ikke er linser som lager et bra lysbilde på bilen min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Mars 5, 2011 Selv kjører jeg med Xenon i vanlige lykter, Audi 200 lykter, og jeg synes selv lyset er bra, mye bedre enn med halogen. med 6000k så ble jeg til stadighet blinket på av motgående biler, men etter att jeg bytta til 4300k, har ikke EN eneste en blinka på meg faktisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Mars 5, 2011 En kondensator før ballasten har ingenting og si på hvor fort lyset tenner. Trafoen skal trekke maks 3.2 a, og det klarer elnettet i bilen fint av selv.Tregheten ligger i temperaturen i selve xenonpæren, og i trafoen. Du klarer ikke og ladde sekundærsiden i trafoen fortere uansett om du har en kondensator inn på primærsiden. 3,2A? Jeg hadde i min forrige bil et JSM H7 35W xenon kit fra Dybvik trading. Denne slo ut på pærevarsel på min tidl 04 A4 B6, men jeg fikk vekk pærevarselet til vanlig med en såkalt wirefiks. Jeg fikk pærevarsel enkelte ganger allikevel akkurat når jeg slo på lyset pga høy oppstartsstrøm. Jeg koblet derfor på et amperemeter i kretsen for å se hva som skjedde. Oppstartsstrømmen til ballasten var på 8A til å begynne med og stabiliserte seg på ca 4A når pæra var varm, dvs det går bort noen watt ekstra pga ballastens virkningsgrad, en kan nok anta at dette har blitt bedre på nyere ballaster. Hvis noen lurer på hva en slik wirefiks dings inneholder så har jeg lagt til et par bilder av min her: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Mars 6, 2011 " Vi har lansert denne serien for deg som ikke vil legge store summer i vår toppmodell serie ProSystem. Kvaliteten er veldig bra og ligger på linje med det meste på markedet, men om du virkelig skal ha lys som varer skal du gå for vår toppmodell som går fra kr. 1590.- " Måtte le når jeg leste dette. "store summer" .... Er jo ikke mer enn 400 kr forskjell, så ville ikke akkurat kalt det for store summer. På en annen side så er jo dette forferdelig dyrt i forhold til å kjøpe fra vvme.com. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...