#1 Skrevet November 16, 2005 Har en golf 3. Har et lite problem som jeg ville ha reparert før lakkering. Døren er 2-3mm for lang nede. Dvs at når jeg lukker døren så skraper den litt borti dør karmene. + at den av og det må smelles ganske hard for å få den igjen. Er dette noe som er lett/dyrt å reparere? Noen firmaer i Stavanger området som utfører justering av dører? Takker for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 16, 2005 det er vel bare å løsne litt på skruene til hengslene, og løfte døra litt, og prøve og prøve helt til det stemmer?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 16, 2005 det er vel bare å løsne litt på skruene til hengslene, og løfte døra litt, og prøve og prøve helt til det stemmer?? Hehe. må ikke spørre meg Jeg har lite peiling på slike ting. Men håper det er så enkelt ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 16, 2005 er ikke så enkelt faktisk. måten jeg ordna dette på var å sette en jekk under og rett og slett jekke opp døra til riktig posisjon. min var vel 1 cm for lav. bare å jekke ivei. faktisk sånn de gjør det hos vw på fabrikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 16, 2005 er ikke så enkelt faktisk. måten jeg ordna dette på var å sette en jekk under og rett og slett jekke opp døra til riktig posisjon. min var vel 1 cm for lav. bare å jekke ivei. faktisk sånn de gjør det hos vw på fabrikken. En jekk under ja hehe hørtes brutalt ut. Men jeg får vel prøve. Må bare passe på å legge noe mykt mellom jekk og dør. Hva brukte du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 16, 2005 jeg brukte en vanlig plankebit. bare ta den på den flate delen på "innsiden" av døra. jeg jekka ganske høyt også. løfta ene sida nesten. høres ganske brutalt ut. men er stort sett eneste bra måten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2005 eg brukte skiver mellom dørhengslane og døra og brukte lengre bolter. det funker og:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2005 funker nok det og. men vil si det er enklere og mere holdbart å jekke. siden det er "orginal måten" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 17, 2005 Gjelder det samme på Audi også? Skulle ha justert døra på en 83 Audi 80Q... (kanskje det er en tilsvarene metode på panser?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 17, 2005 Høres litt reodor ut dette med å bare jekke i vei....Hadde du ikke slarkete hengsler fra før må du jo få det etter den metoden....?? Vil anbefale å løsne litt på muttre/skruer først i det minste...og så kanskje jekke forsiktig... Prøv dette først hvertfall, ellers ender du kanskje opp med å måtte bytte hengslene uansett... Bare mitt tips..Lykke til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 17, 2005 Har hørt fra en som jobber med karosseri retting at det gjøres med rå makt. Jeg synes også det er litt men det er slik de gjør det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 17, 2005 pointet er at de orginale skruene som sitter i døra + stålet som er sveisa i døra + karosseri skal være helt tight uansett. jeg prøvde å løsne, bøye vri vende i alle retninger. men når man strammer til skruen vil døra dra seg tilbake på samme plass på grunn av passformen. sorry. men har fått bekrefta fra vw selv at de bruker jekk for å tilpasse 100% og andre jeg kjenner som har sett film fra samlebåndet hos vw. funka fint for meg. ingen slark og bedre passform en orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 17, 2005 Slark i hengslene kommer jo av bevegelse i delene. Det blir jo ikke mye bevegelse av å jekke oppp døre, bare press. Og du klarer ikke å presse så mye at du deformerer hengslet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 18, 2005 Da fikk jeg fikset døra!! Jekka den opp. Så nå er den bein ! Takker for all hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 18, 2005 pointet er at de orginale skruene som sitter i døra + stålet som er sveisa i døra + karosseri skal være helt tight uansett. jeg prøvde å løsne, bøye vri vende i alle retninger. men når man strammer til skruen vil døra dra seg tilbake på samme plass på grunn av passformen. sorry. men har fått bekrefta fra vw selv at de bruker jekk for å tilpasse 100% og andre jeg kjenner som har sett film fra samlebåndet hos vw. funka fint for meg. ingen slark og bedre passform en orginalt. Hmm, javel....når du sier det så.. Får se om jeg tør å prøve dette på førerdøra på 90`n min også da....den henger litt nemlig.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 18, 2005 Hmm, javel....når du sier det så.. Får se om jeg tør å prøve dette på førerdøra på 90`n min også da....den henger litt nemlig.... jekk i vei. som du ser så har Eirik fått det til alt samma shiten om du har en audi eller vw. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 18, 2005 jekk er tingen ja brukte det når jeg var lærling i møller på både nye og gamle biler event løfte døra mens den står helt oppe kan også funke hvis du bare skal fin justere litt på døra;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 12, 2012 Drar opp en veldig gammel tråd. Er det å anbefale å jekke døra slik som beskrevet her.. Har noen få mm sig i døra på førersiden på bilen, men hengslene er tighte og fine. Syns det høres skummelt ut å jekke. Skal man isåfall sette døra på maks åpning, og sette jekken lengst mulig ut, så jekke, teste, jekke, teste til det blir rett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 12, 2012 Lurer på det samme, har også noen få mm sig i døra på B5'en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 14, 2012 Jeg tok frem jekken i går, og prøvde forsiktig slik som beskrevet over.. Jekka, prøvde, jekka, prøvde osv.. Etter 5-6 justeringer satt døra perfekt. Jeg satte døra bare litt åpen, og satte jekken nærme kanalen bakerst på døra. Tror det blir mer riktig mtp vinkel mot hengsler, kontra det å ha døra helt åpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...