Forstillingskontroll vs firehjulskontroll

Anbefalte innlegg

Er forstillingskontroll og firehjulskontroll det samme?

Hvis jeg skal sjekke forstillingen min, må jeg da ta firehjulskontroll?

Skulle jo tro at forstillingskontroll er mindre omfattende og dermed billigere...

Eller er det altså slik at forstillingskontroll og firehjulskontroll er samme jobben så det er like dyrt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg va innom for å ta forstillingskontroll. der hadde dei ein sånn laser/lys ting som dei hang på hjula. då måtte han ta alle fire...

Men ikkje veit eg.....:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forstillingskontroll og firehjulskontroll det samme?

Hvis jeg skal sjekke forstillingen min, må jeg da ta firehjulskontroll?

Skulle jo tro at forstillingskontroll er mindre omfattende og dermed billigere...

Eller er det altså slik at forstillingskontroll og firehjulskontroll er samme jobben så det er like dyrt?

 

Hvis du har en Touran (utfra bilen under navnet ditt) med feil forstillingsvinkler skal denne justeringen dekkes av garantien da de fleste 04-modellene kom med feil vinkler fra fabrikken. Det er lagt inn endrete hjulvinkelhidden i systemet til forhandlerne (kom tidligere i år)og de skal dekke kostnadene ved denne utbedringen. Noen har også fått dekket en del kostnader ved økt dekkslitasje ;)

 

Vet ikke verkstedsmottageren din hva du snakker om ber du ham kontakte garantiavdelingen hos importør - de vet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forstillingskontroll og firehjulskontroll det samme?

Hvis jeg skal sjekke forstillingen min, må jeg da ta firehjulskontroll?

Skulle jo tro at forstillingskontroll er mindre omfattende og dermed billigere...

Eller er det altså slik at forstillingskontroll og firehjulskontroll er samme jobben så det er like dyrt?

På en firehjulskontroll blir både bak-, og forstilling kontrollert.

På en forstillingskontroll blir bare forstillinga kontrollert..

 

Har du firehjulstrekk så er det firehjulskontroll som er tingen.. Ellers går du for forstillingskontroll som også er billigere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste verksteder utfører i realiteten bare firehjulskontroller i dag , da de fleste apparater er avhengig av å ha fire målehoder montert for å få ut alle hidden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessuten er det ofte at bakstillinga er skeiv på en fwd også. Det er min, men det var ikke nok justering til å få det rett. Var visst vanlig ifølge han som justerte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har en Touran (utfra bilen under navnet ditt) med feil forstillingsvinkler skal denne justeringen dekkes av garantien da de fleste 04-modellene kom med feil vinkler fra fabrikken. Det er lagt inn endrete hjulvinkelhidden i systemet til forhandlerne (kom tidligere i år)og de skal dekke kostnadene ved denne utbedringen. Noen har også fått dekket en del kostnader ved økt dekkslitasje ;)

 

Vet ikke verkstedsmottageren din hva du snakker om ber du ham kontakte garantiavdelingen hos importør - de vet ;)

 

 

Er dette helt sikkert? Garantiansvarlig på Hamax auto får ikke dekning hos tyskerne vedr. dette. Derfor skal dette belastes kunde. Er uansett ikke veldig hensiktsmessig å ta kontroll på en bil som er nesten "Ny" da foringer og fjæring må kjøres til litt før det "setter" seg ordentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette helt sikkert? Garantiansvarlig på Hamax auto får ikke dekning hos tyskerne vedr. dette. Derfor skal dette belastes kunde. Er uansett ikke veldig hensiktsmessig å ta kontroll på en bil som er nesten "Ny" da foringer og fjæring må kjøres til litt før det "setter" seg ordentlig.

 

Bilen min er kjørt 160.000 km så jeg tror det meste har fått satt seg. Venstre forhjul slites skeivt. "Problemet" mitt er at jeg har 2 års garanti m/ fri km. Og mener at dette derfor bør dekkes av garantien. Men det mener IKKE Møller Nesttun. Tvert imot har jeg fått faktura på "Firehjulskontroll (foran + bak)". Derfor er jeg under ingen omstendigheter interessert i å betale for kontroll av bakhjulene mine når det er fremhjulene jeg har reklamert på. Om jeg skal måtte betale for kontroll av forhjulene blir en sak som må diskuteres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at forhjulene blir jo justert ut i fra bakhjulene egentlig, kun en forhjulskontroll er nok ikke så veldig aktuelt lenger med dagens moderne apparater.. Hvis for eksempel Bakhjulene står veldig skjeft med tanke på spissing og du bare tar en "forhjulskontroll" kan du jo selv tenke deg ar bilen ikke vil gå helt bent. Vil jo gå nermest som en krabbe på veien da..

Å så var det jo garanti spørsmålet da?? skjønner Møller Nesstun litt der Kjørt 160000 km og garanti?? Det skjer jo litt av hvert på veien i løpet av et år, mange små fortauskanter Hull i vei banen og diverse.. Tar Hjulstillingen på min bil en gang i året jeg, er alldri helt lik etter et år.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette helt sikkert? Garantiansvarlig på Hamax auto får ikke dekning hos tyskerne vedr. dette. Derfor skal dette belastes kunde. Er uansett ikke veldig hensiktsmessig å ta kontroll på en bil som er nesten "Ny" da foringer og fjæring må kjøres til litt før det "setter" seg ordentlig.

 

Ja det er helt sikkert. Har selv tatt 4 slike med importør de siste månedene. Hva var begrunnelsen fra dem ? Har han i det hele tatt sjekket dette med importør ?

 

En 2004-modell er da ikke "ny" når det gjelder forstillingen. Så fort den rullet noen tusen skal dette ha iallefall ha "satt" seg. Skjevheter i forstillingen opp til 25'km er vanlig praksis at dekkes på garanti på alle modeller. Touranen har hat feil vinkler fra fabrikk, så derfor er ikke kjørelengden like relevant.

 

Når det gjelder bilen til trådstarteren, som har gått 160.000 km, skjønner jeg godt at det ikke dekkes noe hjulstillingskontroll. Med den kjørelengden på det norske veinettet må det absolutt regnes som normalt at en forstilling kan komme litt i "ulage". Å klage på det hadde jeg ikke giddet å bruke tid på hvis jeg var deg, det får du aldri verden medhold i hos noen instans.

 

(jeg jobber ikke hos Møller)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er greit at 160000 km er langt.

Men all den tid det står i kontrakten min at jeg har garanti med FRI km, så mener jeg at dette burde vært dekket. Hva er vitsen med å skrive "fri km" når det de MENER er at sålenge jeg ikke merket noe da jeg rullet bilen ut av døren så var bilen OK? Altså 0 km garanti?

Saken er vel kanskje den at jeg er mildt sagt frustrert over Møller Nesttun. Denne saken hadde ikke vært noe å snakke om hvis det bare hadde vært dette. Men Møller Nesttun har, unnskyld uttrykket, fucked up det aller aller meste det har vært mulig å rote til. Selve bilen er jeg veldig fornøyd med, men kundeservice er et ord de ikke har den fjerneste ide om hva betyr.

Så det er i ren frustrasjon at jeg lar meg irritere over denne "saken".

Jeg kan i alle fall trygt si at jeg ALDRI mer kommer til å kjøpe bil hos Møller Nesttun. ALDRI mer skal jeg legge igjen en eneste krone der.

 

En ting som undrer meg meget er at Audisenteret har en helt annen tone. Jeg har en gammal bruktimportert Audi som jeg har vært i kontakt med dem om, og jeg kan ikke annet enn å skryte av hvordan jeg har blitt møtt der.

Det paradoksale her er at både Møller Nesttun, og Audisenteret begge er deler av Møller Bergen....

 

 

Ja det er helt sikkert. Har selv tatt 4 slike med importør de siste månedene. Hva var begrunnelsen fra dem ? Har han i det hele tatt sjekket dette med importør ?

 

En 2004-modell er da ikke "ny" når det gjelder forstillingen. Så fort den rullet noen tusen skal dette ha iallefall ha "satt" seg. Skjevheter i forstillingen opp til 25'km er vanlig praksis at dekkes på garanti på alle modeller. Touranen har hat feil vinkler fra fabrikk, så derfor er ikke kjørelengden like relevant.

 

Når det gjelder bilen til trådstarteren, som har gått 160.000 km, skjønner jeg godt at det ikke dekkes noe hjulstillingskontroll. Med den kjørelengden på det norske veinettet må det absolutt regnes som normalt at en forstilling kan komme litt i "ulage". Å klage på det hadde jeg ikke giddet å bruke tid på hvis jeg var deg, det får du aldri verden medhold i hos noen instans.

 

(jeg jobber ikke hos Møller)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.