Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når jeg kjøpte bilen hadde jeg problemer med temperaturen: jeg skiftet termostat, og alt så ut til å bli bra.

 

Men tempen er grei den, så lenge jeg holder meg i 60km/t, eller lavere..

 

Hvis jeg f.eks kjører i 80, synker temperaturen til 60 grader.. : klø :

 

Kan det være at termostaten fjusker?

 

Finnes det noen sensorer som regulerer temperatur? litt rart det og kanskje, ettersom kjøleanlegget egentlig er rent mekanisk:o

 

Luft i systemet? ( jeg har luftet 3 ganger)

 

Takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

60 grader er jo nesten badetemperatur. Er dette motortempen har bilen i såfall vanvittig god kjøling. At tempen blir litt lavere når man kjører enn når bilen går på tomgang er jo ikke uvanlig da vannpumpa går raskere på høye turtall og sirkulerer kjølevæsken bedre. Men at det skal være så stor forskjell mellom 60 Km/t og 80 Km/t kan ikke stemme. Termostaten er jo byttet så den kan man vel anta virker. Hva med temperaturføleren til instrumentpanelet, gir den rett temp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

60 grader er jo nesten badetemperatur. Er dette motortempen har bilen i såfall vanvittig god kjøling. At tempen blir litt lavere når man kjører enn når bilen går på tomgang er jo ikke uvanlig da vannpumpa går raskere på høye turtall og sirkulerer kjølevæsken bedre. Men at det skal være så stor forskjell mellom 60 Km/t og 80 Km/t kan ikke stemme. Termostaten er jo byttet så den kan man vel anta virker. Hva med temperaturføleren til instrumentpanelet, gir den rett temp?

 

hmm... joda, den stemmer den, det ser jeg på oljetemperaturen: Når den har arbeidstemperatur, synker denne når jeg starter å kjøre i f.eks 80km/t.

 

Så da kan jeg utelukke det..

 

Das står jeg igjenn med vannpumpa, eller termostaten : rolleyes

 

Hvis vannpumpa ikke skulle fungere så ville jo vannet ikke ha sirkulert gjennom radiator, og tempen ville ha gått opp.. Eller tenker jeg helt feil nå: klø : Og temperaturen er ok når jeg kjører i lave hastigheter, sånn turtallsmessig ligger jeg likt som om jeg skulle ha kjørt i 80.

 

Tror det er termostaten som fucker jeg... eller tar jeg helt feil??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver at når du øker hastighet fra 60 til 80km/t så synker vanntemp til 60 C. Men så vidt jeg vet så greier ikke kjølesystemet å senke temperaturen så mye. Det er jo stort sett kjølevifta bak radiatoren som justerer temp når motor har driftstemperatur. Tror ikke det er termostaten det er noe galt med. Den står jo åpen hele tiden når bilen har driftstemperatur, og kan derfor ikke bli "mer åpen" for å kjøle mer.

Hvis vannpumpa ikke gikk rundt ville bilen ha kokt i løpet av noen minutter.

Det er sikkert en eller annen temp.føler som kødder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på siste innlegget. Jeg er ingen rakettforsker, men å få til 60 grader i vanntemp på en bil som kjører i 80 km/t høres umulig ut. Termostaten er ikke så åpen at kjølingen blir "ekstrem". Dersom de ryker så er min erfaring at det ikke er det som er problemet, men at de ikke åpner seg og motoren blir for varm. Det må være en føler. Ser også at oljetempen synker når du kjører i 80 km/t. Dette mener jeg heller ikke er mulig, og at forklaringen dermed må være en føler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på siste innlegget. Jeg er ingen rakettforsker, men å få til 60 grader i vanntemp på en bil som kjører i 80 km/t høres umulig ut. Termostaten er ikke så åpen at kjølingen blir "ekstrem". Dersom de ryker så er min erfaring at det ikke er det som er problemet, men at de ikke åpner seg og motoren blir for varm. Det må være en føler. Ser også at oljetempen synker når du kjører i 80 km/t. Dette mener jeg heller ikke er mulig, og at forklaringen dermed må være en føler.

 

 

ok... da var jeg ute å sjekket.. den legger seg rett på det streket imellom, dvs ca 75 grader, ikke 60 som sagt tideligere:o

 

og oljen, den går ned etter ei halv time i 80-90 km/t.

 

det kan fremdeles ikke være termostaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres helt typisk ut for defekt termostat. Alle Audier jeg har vært borti har vært sånn at de blir kaldere når termostaten ryker, altså at den ikke lukker helt. Dessuten står ikke termostaten vidåpen når motoren er driftsvarm, den åpner bare nok til at temperaturen skal ligge på 87-92 grader. Over dette åpner den helt og så starter kjøleviften..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme fenomen på min. Men ifølge mekanikeren min skyldes dette at tempføleren sitter på RETUR fra radiator, ikke tilførsel. Derfor så har motoren faktisk høyere temp enn det som står på nåla di.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensoren sitter samme sted på alle femmerne, og en temperaturmåler som har oppført seg sånn har alltid tydet på defekt termostat etter mine observasjoner. Begge mine biler er sånn at nåla går opp til rundt 90 grader, så står den rundt der uansett hvordan jeg kjører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye mulig. Kan ikke si at jeg bryr meg så mye om hva den nåla står på. Så lenge oljen er varm, og varmeapparatet funker, så er det tut og kjør! Men det kan jo finne på å være multitempgiveren. De pleier alltid å fjuske på disse bilene!

 

Tror du får dem billigst her:

http://www.quattroco.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme fenomen på min. Men ifølge mekanikeren min skyldes dette at tempføleren sitter på RETUR fra radiator, ikke tilførsel. Derfor så har motoren faktisk høyere temp enn det som står på nåla di.

 

Stusser litt ettersom oljetempen også går ned...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du med oljetemperatur tenker på den måleren som sitter nede ved askebegeret ditt, så viser den så vidt jeg vet temperaturen på gearoljen, ikke motoroljen.

Så jeg tror nok ikke de to fenomenene har så mye med hverandre å gjøre.

At gearoljen blir kaldere når du begynner å kjøre er jo logisk, all den tid den blir luftkjølt når lufta passerer gearkassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måleren ved askebegeret viser motoroljetemperatur..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan vi sikkert diskutere i evigheter, men den måler nok temperaturen på gearolja på 7A-bilene iallfall. Hvordan jeg vet det? På gearkassen sitter det to kontakter på sida. Napper du ut den ene, dør speedometeret. Napper du ut den andre så dør oljetempmåleren ved askebegeret. Ergo måler den oljetemp på gearkasse. Og hvis du skal bruke den til å måle temperaturen på motorolje, så må du ha laget ett eget kretsløp innom gearkassa. Og det har jeg lyst til å se! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skråsikkerheten er omvendt proporsjonal med kunnskapsmengden. Målerne på en slik bil er, som i alle de andre bilene med slike målere der nede, for motoroljetrykk, motoroljetemperatur og ladespenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I bilen min så har jeg lignendes, men synker ikke altfor mye synes ikke dette er noe problem og oljetemperaturen synker også, men er dette virkelig så usunt for motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe nærmere en løsning, Tormod?

 

Jeg har erfart samme problem på V6'en.

Fikk et verksted til å bytte termostaten for meg. De sa at det var så mye grums at den ikke kunne holde tett.

 

Har ved å lese et antall tråder både i dette forumet - og også på nordicaudi.com m.fl. - som omhandler akkurat dette problemet, har jeg forstått at det med holdbare termostater er ikke VAG særlig fink på.

 

Det jeg har erfart (og som også er logisk) er at når temperaturen følger kjøremønsteret, bør (må) feilen ligge i termostaten.

 

Byttet altså termostaten for ca. 10 mnd. siden. Nå her den begynt å fuske igjen ved landevegskjøring. Ved lang nedoverbakke faller temperaturen ca. 10 grader når utetemperaturen er noe under null.

Bykjøring er OK.

 

Jeg har foreløpig satt inn ei plastplate mellom radiator og grill for å 'dempe' problemet'.

 

På nordicaudi finnes ei prosedyre på bytting av termostat på V6 motorene uten å demontere kamreima. Hvis dette kan utføres av hobbymekaniker, vil jeg det fremfor å betale 2.500,- som jeg gjorde sist.....

 

Har noen her i forumet erfaring med bytte av termostat på V6 motorene uten å demontere kamreima?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.