Blir 98 oktan borte? ..fra Hydro/Tex..

Anbefalte innlegg

Skulle tanke bilen der jeg pleier i dag, men fant ikke pumpa med orn'tli' bensin.

Gikk inn til "fastfoodselgeren" for å spørre.. Fikk da et slags svar -etter at personen bak disken ropte inn på bakrommet til sjefen?- om at 98 oktan skulle fases ut fra markedet i løpet av 2år. ??? Andre som har hørt om dette?

Har rabattavtale gjennom arb. her så er jo litt UFF å reise til de andre og betale 55 til 150 øre mer!

Ligger en annen fersk tråd om bensin/oktan her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=39566

Har ikke sjekka med andre bensinforhandlere, men hvis infoen jeg fikk stemmer er det rart det ikke har vært skriverier osv. om dette.. H/T vil vel miste noen kunder når dem er så raskt ute ..i tilfelle.

-GeirJ-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Statoil prøvde visstnok det samme på noen stasjoner rundt Oslo (Ryen mener jeg) for et par år siden. Det var tydelig at de angret ganske kjappt på det. Antar det var klager fra sånne som oss + at de mistet kunder som gjorde utslaget. Her er det viktig at vi går inn og "kjefter" så de skjønner at de har gjort noe dumt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pr. i dag foreligger det ihvertfall ingen konkrete planer hos Shell for utfasing av 98 blyfri. Vil tro at det å kutte ut 98 blyfri er noe enten ingen eller alle stasjonskjedene gjør. At det er enkelte små stasjoner og automatstasjoner som ikke har 98 blyfri er derimot ganske vanlig.

 

Hvis E85 (etanol) eller RME (biodiesel) blir mer utbredt i Norge er det grunn til å frykte mer for 98 blyfri, da det er den minst solgte kvaliteten med unntak av V-power, Cleanpower, Ultima 95 og hva det nå heter, og pumpene da antakeligvis blir brukt til dette "nye" drivstoffet istedetfor. Uansett ligger nok dessverre en større utbredelse av E85/RME et stykke frem i tid.

 

E85 har forresten en del høyere oktantall, og de fleste vanlige bensinbiler kan med enkle modifikasjoner (noe høyere bensintrykk) bruke E85 uten problemer. Eneste er kaldstart som kan være litt vrient uten motorvarmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt topic, men alikevel:

Det selges ikke blyholdig bensin i Norge, stort sett ikke i hele Vestlige Europa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det selges 98 BENSIN, ikke blyfri, men skikkelige saker. Esso på Alnabru i Oslo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det selges 98 BENSIN, ikke blyfri, men skikkelige saker. Esso på Alnabru i Oslo.

 

Den er vel i høyeste grad fortsatt blyfri, da bly ble totalforbudt i 2000. Tilsatt Kalium ser det ut til, se http://www.dinside.no/php/art.php?id=7237

 

Skal vel ha styggammal motor skal det være nødvendig med slikt nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nok med det, men den blyerstattede bensinen ødelegger lambdasonder og katalysatorer, så det kan bare brukes på gamle biler. Kjempedyr er den også, og det er så og si ingen biler i normal bruk lenger som trenger blyerstatning. Alle VAG-produkter etter ca. 1975 og flere før da også går på blyfri bensin.

 

Når det gjelder oktantall er det rart de har blyerstattet bensin som omtrent ikke selger i det hele tatt om de ikke har 98 blyfri som det er mye større marked for..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nok med det, men den blyerstattede bensinen ødelegger lambdasonder og katalysatorer, så det kan bare brukes på gamle biler. Kjempedyr er den også, og det er så og si ingen biler i normal bruk lenger som trenger blyerstatning. Alle VAG-produkter etter ca. 1975 og flere før da også går på blyfri bensin.

 

Når det gjelder oktantall er det rart de har blyerstattet bensin som omtrent ikke selger i det hele tatt om de ikke har 98 blyfri som det er mye større marked for..

 

Mener da bestemt det stod på min gamle 80 1.8S at den kun skulle ha blybensin.. Ikke likte den noe annet iallefall. Før jeg kjøpte den var den kjørt på blyfri og da rykket og nappet den, var lei å starte på kald motor etc.. Noen måneder med blybensin gjorde susen og jeg fortsatte med det helt til jeg kvittet meg med bilen. Det var faktisk en ESSO stasjon i området her som hadde blybensin (98 BENSIN) helt frem til de rev den for omkring 2.5 års tid siden.

 

( Så ikke innlegget til CBW over.. Så dette er da altså blyfri på lik linje med "grønn" bensin? Hva har det seg at forskjellen var så dramatisk da? )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

( Så ikke innlegget til CBW over.. Så dette er da altså blyfri på lik linje med "grønn" bensin? Hva har det seg at forskjellen var så dramatisk da? )

 

Den er uten bly ja, men tilsatt Kalium (eller noe annet) for å smøre ventilsetene.

 

Det du merket kan jeg ikke tro har noe med ventilsetene å gjøre. Om de var skadet pga manglende smøring ville de neppe blitt fikset av bensin med kalium.

 

Byttet du også fra 95 til 98 bensin? Var den trimmet på noe vis? Kanskje seriøst daukjørt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt avsporing nå, men. Jeg byttet fra "95 blyfri" til "98 bensin" ja, så det kan jo være det som gjorde utslaget.. Bilen var utrimmet, original 90hk forgasser motor på 1.8 liter.. Seriøst daukjørt var den nok heller ikke, men mulig jeg blåste den litt mer "ren" enn forrige eier da :) Jaja, da ble jeg iallefall opplyst om at 98 Bensin også er blyfri... Lærer hver dag :)

 

Back to topic ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

avsporer litt mer jeg, istedenfor å lage en helt ny tråd.

 

Når jeg kjøpte min 78 golf 1 så fikk jeg beskjed av eieren om at den MÅTTE ha blyerstatning (som man heller på i tillegg til 98 bensin) for å tusle og gå, stemmer dette??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de bilene hvor det står "nur Superbenzin" og lignende er det tilsvarende 95. "Super Plus" er 98, og alt sammen er blyfritt. Som sagt, alle VAG-motorer fra ca. 1975 skal gå like fint på blyfri, og det eneste blyerstatningen gjør er å fungere som en smøring på ventilsetene, noe som ikke er aktuelt med aluminiumstopper uansett, kun støpejernstopper uten herdede ventilseter. Dette har ingen VAG-produkter hatt siden ihvertfall første halvdel av 70-tallet.

 

Klistremerkene i tanklokket må oversettes riktig og det må tas hensyn til alderen på klistremerket. Enkelte biler trenger 98 p.g.a. høy kompresjon (blant annet 1.8 112 hk og 2.2 136 hk), men de fleste går på 95.

 

Selv om man har fått "98 bensin" på rød pumpe inntil nylig har det ikke vært bly tilsatt siden tidlig på 90-tallet. Etter dette har det kun vært kalium.

 

Blyerstatning er det stort sett veteranbiler og noen få biler av bl.a. merke Opel, Ford og Mercedes som trenger, men det er utelukkende biler fra siste halvdel av 70-tallet og første halvdel av 80-tallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.