Anbefalte innlegg

Heisann..

klarte og få en liten smell med bilen min igår...

ræva kom ut mitt i en sving, et par hundredeler etter så lå plutselig ræva først og snuta etter, så traff jeg noe skikklig hardt med bakdekket i veikanten.. (hadde kommet over en kant på 40 cm eller no med hjulet, så det bare sto i været)...vi løfta bilen ned, også kikka litt...så ingenting gærent med det første, vi satte oss inn og kjørte rolig til en bensinstasjon, hvor det var lys..første jg merka når jeg kjørte var at rattet hadde bare flytta litt på seg (måtte lissom kjøre med rattet 30 grader skevere får å kjøre rett..)

det er vel bare skru av rattet og sette det på plass riktig?

merka ingnting vibrering eller noe, og bilen kjørte rett når jeg slapp rattet (men rattet sto jo 30 grader skjevt da :P)...

også når vi kom til bensinstasjon så så vi at bakdekket på høyresiden sto helt skjevt!Dekket var 1-1,5 cm lengre inn ved fronten av skjermen enn ved baken av skjermen..hvis dere skjønner hva jeg mener? et eller annet som hadde bøyd seg litt slik at det sto skjevt.. jekket opp bilen men, så ikke noe feil (var litt mørkt)...

 

Bilen er en corrado g60..noen som kanskje vet hva som har skjedd?

 

Mvh fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe som har fått seg en knekk, om det var bak det smalt så er det mest sannsynlig der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er selve spindelen som har fått seg en støyt, tviler på hele bakstillinga har vridd seg, den tåler litt mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er selve spindelen som har fått seg en støyt, tviler på hele bakstillinga har vridd seg, den tåler litt mer...

 

Jupp, er vel bare bakstillingen, og spindelen som kan endre denne vinkelen på bakhjulet..og som sagt, så ingenting knekkt..

men har ikke hatt tid i dag, så jeg sjekke imorra litt, ta mål fra andre siden hvor alt er som det skal..

Og om det hadde vært selve bakstillingen ville det andre hjulet også vært skjevt? så mest sannsynlig spindelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn deg noe snø og kjør beint fremover. Så ser du på sporet og håper det ikke er mer enn to hjulspor i snøen. Hvis noe er så galt at du må svinge 30 grader med rattet for å kompansere vil jeg sterkt anta at noe er slått bruktbart skjevt i understellet ditt. Rattet løsner ikke og stiller seg selv 30 grader skjevt automatisk.

Hvis for eksempel hele bakstillinga di er på tur, kan det være at begge bakhjulene svinger en vei, og du må da svinge forhjulene tilsvarende for å kjøre fremover. Dette er scenarioet hvor du vil lage 4 hjulspor i snøen når du kjører rett frem. Ville uansett prøvd å løsne noen bolter i understellet for å se om 'ting' står mye i spenn. Det er ikke brukbart å kjøre med feil, spesielt ikke for dekkene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er selve spindelen som har fått seg en støyt, tviler på hele bakstillinga har vridd seg, den tåler litt mer...

 

Kikka litt nøye her om dagen...så ikke noe direkte feil, men spindelen, hvor sitter den hen? noen med etka eller noe som hadde hatt et lite bildet?

Og kanskje et bilde i virkeligheten også?

Så ut som alt var sveisa sammen under der, untatt skiver og kalippere :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikka litt nøye her om dagen...så ikke noe direkte feil, men spindelen, hvor sitter den hen? noen med etka eller noe som hadde hatt et lite bildet?

Og kanskje et bilde i virkeligheten også?

Så ut som alt var sveisa sammen under der, untatt skiver og kalippere :P

 

Skivene å hjullagre å det står på spindelen....

Det med rattet ville jeg ikke gjort noe med før du har bytta spindelen! Da mestsannsynlig spindelen er skjev så sproer jo det ene bakdekket slik at bilen styrer til den ene siden som igjen gjør at du må styre mot for å få bilen til å gå beint.

Så rattet blir mest sannsynlig beint igjen etter at du har skiftet spindelen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spindelen er den som hjullager og bremseskive og deretter hjulet er skrudd i;)

 

for å ta den av må du løsne lageret, 24mm bolt under koppen i midten, så trekker du av skive og skrur av evt bremseskjold.

Bak der åpenbarer det seg 4 skruer som holder hele spindelen i bakstillinga.

 

Men må si jeg ble litt i stuss om det er bare denne som kan ha fått seg en smell når jeg tenker på at rattet har vridd seg.

Sjekk om bilen har såkalt ''hundegange'', at den går litt sidelengs med baken ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spindelen er den som hjullager og bremseskive og deretter hjulet er skrudd i;)

 

for å ta den av må du løsne lageret, 24mm bolt under koppen i midten, så trekker du av skive og skrur av evt bremseskjold.

Bak der åpenbarer det seg 4 skruer som holder hele spindelen i bakstillinga.

 

Men må si jeg ble litt i stuss om det er bare denne som kan ha fått seg en smell når jeg tenker på at rattet har vridd seg.

Sjekk om bilen har såkalt ''hundegange'', at den går litt sidelengs med baken ut...

 

Okai, tusen takk...skal sjekke dette, skru løs spindelen, og sjekke om den ser skjev ut..hadde en kamerat som kjørte bak meg i forrigårs, virka ikke som bilen hadde hundegange nei, så ut som om kjørte ganske rett..

Så er nok sant det med at rattet retter seg opp når jeg får fiksa den feilen baki der..

Men hvis det er spindelen som er feil, hvor mye koster en ny spindel?

går det evt. og rette opp den gamle?

 

Mvh fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den er ikke noe å rette på, vet ikke hva det kan koste, men er nok bare møller som har den.

 

Ellers så vil jeg tro at det ligger haugevis av slike rundtom i garasjene til folk her på forumet så bare å legge ut ønsker å kjøpe annonse, ellers har nok huggere dette og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spindelen er den som hjullager og bremseskive og deretter hjulet er skrudd i;)

 

for å ta den av må du løsne lageret, 24mm bolt under koppen i midten, så trekker du av skive og skrur av evt bremseskjold.

Bak der åpenbarer det seg 4 skruer som holder hele spindelen i bakstillinga.

 

Men må si jeg ble litt i stuss om det er bare denne som kan ha fått seg en smell når jeg tenker på at rattet har vridd seg.

Sjekk om bilen har såkalt ''hundegange'', at den går litt sidelengs med baken ut...

 

Tenkte og ta meg tid til dette idag, etter jobb..

Men den "koppen" som sjuler 24mm, åssen får jeg av denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den dras rett av med tang ala vannpumpetang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den dras rett av med tang ala vannpumpetang...

Okai, takk for alle svar til nå..HÅPER det bare er spindelen som er skjev, hvis ikke så må jeg få tak i brukt bakstilling..

Men hvor mye koster en spindel? Ny sånn ca?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hel bakstilling med skiver koster hos min lokale høgger 1200kr. Da kan ikke bare en spindel koste all verden.

 

Spindelen kan du forresten ta fra hvilken som helst VW med skiver. Da blir utvalget litt større;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hel bakstilling med skiver koster hos min lokale høgger 1200kr. Da kan ikke bare en spindel koste all verden.

 

Spindelen kan du forresten ta fra hvilken som helst VW med skiver. Da blir utvalget litt større;).

 

Okai, så jeg kan bare ta fra hvilken som helst vw som har skiver?

alle er like? jøss...ja, da ble utvalget uten tvil større :D kanskje jeg får i gang bilen før helgen da :)

Hvem var første vw med skiver som jeg kan ta spindel fra? (Siden huggere har gamle biler) :P Og har heller aldri sett en corrado på en hugger så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okai, så jeg kan bare ta fra hvilken som helst vw som har skiver?

alle er like? jøss...ja, da ble utvalget uten tvil større :D kanskje jeg får i gang bilen før helgen da :)

Hvem var første vw med skiver som jeg kan ta spindel fra? (Siden huggere har gamle biler) :P Og har heller aldri sett en corrado på en hugger så..

 

1984 Golf GTI.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1984 Golf GTI.

 

Okai, tusen takk :D da skal jeg ta en tur bort på huggeren idag eller imorra tenker jeg..

Mvh Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det bare bakstillingen til corrado som passer? eller er det andre vag bakstillinger som er identiske? siden det var slik med spindelene, så kunne det hende det var slik med bakstillinga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

golf 2 passer iallfall på, vet ikke om andre gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

golf 2 passer iallfall på, vet ikke om andre gjør.

 

Men har annen sporvidde (litt bredere). Men innfestingene passer, så med mindre du kjører med 9X16 bør det ikke by på problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kanskje en bakaksel som jeg kan få kjøpt, men før jeg kjøper denne tenkte jeg og utelukke at det er spindelen...Sist gang jeg prøvde og få av spindelen så ble det stopp når jeg ikke fikk løs 2 skruer som festet calipperen.

Har tatt på rustløsningsspray flere dager nå, så tenkte jeg skulle prøve igjen til torsdagen...men hvor mye moment skal den muttteren til hjullgeret og det være? (tenkte når jeg skulle skru det på igjen, kjekt og ha)...

 

Mvh fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for å virke veldig ovenfra og ned; jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe en Haynes-manual til bilen din. Der står svaret på spørsmålet ditt, samt bilder/eksplosjonstegninger, så du i ro og mak kan se hvordan ting er konstruert før man demonterer og begynner å rote bort ting.

 

Dersom du tenker på mutteren som holder hjullager, skive osv på plass så skal denne være akkurtat så mye strammet at du greier å bevege skiva som ligger under att og fram med en skrutrekker. Det kan lønne seg å dra den til relativt godt først for så å slakke den gradvis, fram til du ser at skiva kan beveges med skrutrekkeren. Alt dette står beskrevet ned til minste detalj og med bilder i Haynesboka (BRA bok:)).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for å virke veldig ovenfra og ned; jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe en Haynes-manual til bilen din. Der står svaret på spørsmålet ditt, samt bilder/eksplosjonstegninger, så du i ro og mak kan se hvordan ting er konstruert før man demonterer og begynner å rote bort ting.

 

Dersom du tenker på mutteren som holder hjullager, skive osv på plass så skal denne være akkurtat så mye strammet at du greier å bevege skiva som ligger under att og fram med en skrutrekker. Det kan lønne seg å dra den til relativt godt først for så å slakke den gradvis, fram til du ser at skiva kan beveges med skrutrekkeren. Alt dette står beskrevet ned til minste detalj og med bilder i Haynesboka (BRA bok:)).

 

Får ikke tak i haynes manual til min, har sjekka lenge etter det..men vurderer og kjøpe den cd'en med boka til bentley..får ønske meg den til jul da :D

menne, takk for svaret..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes boken til Golf II (muligens Golf III også) funker greit til slike ting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okai, den vet jg at de har på biltema, så får se om jeg kjøper den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.