#1 Skrevet November 20, 2005 Har altså kjøpt meg en audi 100, avant. 1992 modell. Kjedelig motor, 2,0e. Men bilen virket som en god bil bortsett fra flere skjønnhetsfeil enn jeg kan like. Dukker vel opp litt rusk og rask etterhvert, så jeg samler alle spørsmålene her. Har ikke fått bilen ennå, men kan jo begynne med å spørre om de problemene jeg alt vet om: 1. Speedometeret "fusker". Det kan funke fint lenge, men så plutselig faller det ned til ca 20. km/t og blir der en stund før det plutselig kan begynne å virke normalt igjen. ?? Hva er årsaken til dette? Km-teller virker normalt. 2. Slark i førerdør. Hvordan rette opp dette på enkelst mulig måte? Bytte hele hengselen? Eller bare bolten? 3. Speedometer panelet ser slitt ut. Selve panelet med tallene på er vel ett slags klistremerke eller noe sånt. Dette har begynnt å "flasse" av i kantene. Grei sak å fikse/bytte eller? Får jeg kjøpt disse "klistremerkene" løst? Vi får begynne med dette. Så dukker det nok opp mer etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 21, 2005 Har altså kjøpt meg en audi 100, avant. 1992 modell.Kjedelig motor, 2,0e. Men bilen virket som en god bil bortsett fra flere skjønnhetsfeil enn jeg kan like. 1. Speedometeret "fusker". Det kan funke fint lenge, men så plutselig faller det ned til ca 20. km/t og blir der en stund før det plutselig kan begynne å virke normalt igjen. ?? Hva er årsaken til dette? Km-teller virker normalt. 3. Speedometer panelet ser slitt ut. Selve panelet med tallene på er vel ett slags klistremerke eller noe sånt. Dette har begynnt å "flasse" av i kantene. Grei sak å fikse/bytte eller? Får jeg kjøpt disse "klistremerkene" løst? Gratulerer med ny bil Speedometer som fusker er som regel overgangen mellom speedometermodulen og printkortet i instrumentpanelet som fusker. Om du skrur ut instrumenpanelet, og løsner printkortet på baksiden, ser du 4-6 pinner som stikker opp fra bak speedometeret. Disse går inn i printkortet, og det er her feilen som oftest ligger. Bruk fint sandpapir (400 f.eks) og slip pinnene på speedometret. Bruk noe tynt (jeg har brukt en 1mm bor) og stikk litt ut og inn av de hullene på printkortet. Til sist kan du selvsagt også spraye inn litt elektronikkrens eller lignende. Monter, og du vil ha fungerende speedometer igjen (mest sannsynlig). Når det gjelder flassende speedometer er dette bare et plastskive som er festet med to skruer. Ingen sak å bytte, dra av speedometernåla og skru ut de to skruene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 22, 2005 Takk for hjelpen. Da var det bare slarken i døren igjen da? Ingen som kan hjelpe meg der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 22, 2005 Når det gjelder det litt kjekke "dra av nåla" til Kay her så vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å være forsiktig både når du tar den av og setter den på igjen. Leste en plass på forumet her en som hadde en genial løsning for å få av nålene: bruk en gaffel. Jeg prøvde det og det funka som snørr og barter: smil : Men for all del, vær forsiktig når du setter dem på igjen også ellers kan du fort ende opp med et strøkent speedometer som enten ikke virker, gjør at du aldri får kjørt fortere enn 140 ( eller saktere på en lang stund etter at du har vært over) fordi nåla er bittilittigranne skeiv noe som gjør at den henger igjen eller andre uhumskheter. Noen som har et instrumentsett til type 44 88b med voltmeter i steden for klokke liggende forresten: bh : : bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 22, 2005 slakke i døren: det du trolig må gjøre er å bytte dørstopperen.. (visst jeg er inne på rett slakke nå da) det var iallfall det som måtte til på min. er det slakke opp å ned så kan desverre ikke jeg hjelpe deg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 22, 2005 Er nok slark opp og ned som er problemet ja. Er såpass slark at døren er vanskelig å få opp fra innsiden. Spørsmålet er vel om jeg bare trenger å bytte selve bolten, eller om jeg må bytte hele hengselen. Eller om det eventuelt finnes en måte å stramme det opp på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 22, 2005 Hmm.. Ikke bruk sandpapir på disse pinnene i instrumentet, da de er enten forsølvet eller fortinnet! Tro meg, du vil ikke ha bart kobber der over tid.. Rens så godt det lar seg gjøre med q-tips fuktet med alkohol eller eletronikkrens, og dytt på en dæsj syrefritt fett, f.eks. vaseline. Skivene er lakkert, har det samme problemet med oljetrykkmåler og tempmåler på Nazze.. Må skrape av og blande 'riktig' farve en vakker dag.. Sort bør være en lek i forhold! Finn en '96 på skroten (hah..) og pell av hengslene. Eller bor opp og sett i litt større pinne.. Bør ikke være umulig? Tror nok godset er minst like slitt som pinnen. Som nødløsning kan du jo justere hengslet litt så det funker nå, og smøre godt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 23, 2005 Hmm.. Ikke bruk sandpapir på disse pinnene i instrumentet, da de er enten forsølvet eller fortinnet! Tro meg, du vil ikke ha bart kobber der over tid.. Jeg har fortsatt ikke sett slike pinner som har vært forsølvet eller fortinnet. De har fint tålt sliping, og ingen kobber har kommet tilsyne (har skrapt ganske hissig med skrujern på enkelte også). Og ja Terje, en gaffel er ganske lurt når du løfter av speedometernåla Kom ikke på å nevne det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 23, 2005 Da kan jeg sikkert gjøre det samme? Har en turteller som hopper opp og ned som den vil.. Og har heller ikke lys.. Kommer og går som det vil det også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 23, 2005 Da kan jeg sikkert gjøre det samme? Har en turteller som hopper opp og ned som den vil.. Og har heller ikke lys.. Kommer og går som det vil det også hjelper vell kansje å skifte pærene for å få lys:) det funket på min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 23, 2005 når lyset kommer og går av seg selv? Trodde man skiftet pærer når man ikke fikk lys i det hele tatt jeg: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 23, 2005 når lyset kommer og går av seg selv?Trodde man skiftet pærer når man ikke fikk lys i det hele tatt jeg: rolleyes hehe... må man lese siste linjen å nå da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 23, 2005 Hmm.. Ikke bruk sandpapir på disse pinnene i instrumentet, da de er enten forsølvet eller fortinnet! Tro meg, du vil ikke ha bart kobber der over tid..Rens så godt det lar seg gjøre med q-tips fuktet med alkohol eller eletronikkrens, og dytt på en dæsj syrefritt fett, f.eks. vaseline. Vaseline er ikke noe sjakktrekk, da blir nok ikke symptomene noe bedre, for vaseline er et ikke-ledende fett. Brukes ofte av elektrikere i kobl.bokser o.l. som er utsatt for vann/fukt, fyller hele buksen med vaseline før den lukkes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 24, 2005 Takker for mye hjelp her. Har ikke fått tid til så skru på det ennå. Får se på det i helgen tenker jeg. Men over til noe annet. Kunne noen gitt en kjapp briefing på hva autocheck egentlig er, og hvordan det funker. Har forstått at den gir beskjed ved forskjellige problemer på bilen. Den har ikke lyst ennå for noe (uten at jeg tror noe er galt da), men er det noen måte å rett og slett sjekke om autocheck'en fungerer? (Nei jeg har ikke instruksjonsboken, eller jo, men på tysk ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 24, 2005 Vaseline er ikke noe sjakktrekk, da blir nok ikke symptomene noe bedre, for vaseline er et ikke-ledende fett.Brukes ofte av elektrikere i kobl.bokser o.l. som er utsatt for vann/fukt, fyller hele buksen med vaseline før den lukkes. Hensikten med vaselin er ikke å lede strøm, men å stenge ute luft slik at overgangen blir fri for oksygen og dermed ikke oksiderer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 24, 2005 Men over til noe annet. Kunne noen gitt en kjapp briefing på hva autocheck egentlig er, og hvordan det funker. Har forstått at den gir beskjed ved forskjellige problemer på bilen. Den har ikke lyst ennå for noe (uten at jeg tror noe er galt da), men er det noen måte å rett og slett sjekke om autocheck'en fungerer? Autocheck sjekker: (prøve å huske alt) - Bremselys bak - Kjørelys bak - Kjørelys foran - Kjølevæskenivå i ekspansjonstanken - Kjølevæsketemperatur - Oljetrykk - Spylervæskenivå - Bensinnivå - Batterispenning - Slitasje på bremseklosser foran For å sjekke autocheck: Mens bilen står i ro (viktig), trykk på knappen for lysdimmer i dashbordet (pinnen til venstre). Autocheck blinker seg da gjennom alle testene og sier OK til slutt. En liten kjapp test på autocheck får du jo hver gang du starter opp og får 'Bremslicht' i displayet (eller ei pære), hvor det står OK så snart du trykker på bremsepedalen. Hvis du holder fart når du trykker inn pinnen for autocheck lagres farten du har når du trykte. Hver gang du overstiger denne farten vil det pipe og lyse ett eller annet irriterende signal i displayet. Trykk en gang til for å slå av (eller var det for å lagre ny hastighet?). Kobles ut ved tenning av-på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 25, 2005 Hensikten med vaselin er ikke å lede strøm, men å stenge ute luft slik at overgangen blir fri for oksygen og dermed ikke oksiderer. Du tog'an! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 25, 2005 For å sjekke autocheck:Mens bilen står i ro (viktig), trykk på knappen for lysdimmer i dashbordet (pinnen til venstre). Autocheck blinker seg da gjennom alle testene og sier OK til slutt. Det har jeg leita etter. Huska jeg kom innom den testen en gang, men huska aldri hvordan Hvis du holder fart når du trykker inn pinnen for autocheck lagres farten du har når du trykte. Hver gang du overstiger denne farten vil det pipe og lyse ett eller annet irriterende signal i displayet. Trykk en gang til for å slå av (eller var det for å lagre ny hastighet?). Kobles ut ved tenning av-på Man lærer nye ting om bilen for hver dag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 25, 2005 Det er ikke alle biler som har den fartsvarsler-funksjonen. Begge S4'ene jeg har hatt har det vært sånn på (94-modell begge to), faren min har en 92-modell 100 2.8E som ikke har det selv om den har autocheck, en kamerat har en 92-modell S4 som jeg også mener å huske ikke har den funksjonen. Er det noen som har en 92-modell som har dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 25, 2005 Hmm, da er den fjernet fra typ44 autochecken? Det hadde jeg ikke trodd Men det er veldig rart om enkelte C4 har fartsvarsling og enkelte ikke. Jeg har forresten vært borti at knappen du trykker inn ikke rakk frem til bryteren i instrumentpanelet en gang. Måtte bygge på den litt. Men klart, da funka det jo heller ikke å starte sjekksekvensen manuelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 25, 2005 Det funker, den går gjennom alle om jeg trykker. Var forresten heller ikke slik "hastighetsminne" på 200 20v'en jeg hadde. Lurer på hva som avgjør om det er eller ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 25, 2005 Hadde fartsvarsler på min 91 Men da er det jo S4 instrument på den. Moro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 26, 2005 Vel.. Nå har jeg hvertfall konkludert med at det ikke er autocheck på min bil. Og om det er så funker den hvertfall ikke. Er det bare bilene med kjørecomputer som har autocheck? (Det har jeg ikke) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 8, 2007 Har ikke kjørecomputer. Har Autocheck 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 9, 2012 Autocheck sjekker: (prøve å huske alt)- Bremselys bak - Kjørelys bak - Kjørelys foran - Kjølevæskenivå i ekspansjonstanken - Kjølevæsketemperatur - Oljetrykk - Spylervæskenivå - Bensinnivå - Batterispenning - Slitasje på bremseklosser foran For å sjekke autocheck: Mens bilen står i ro (viktig), trykk på knappen for lysdimmer i dashbordet (pinnen til venstre). Autocheck blinker seg da gjennom alle testene og sier OK til slutt. En liten kjapp test på autocheck får du jo hver gang du starter opp og får 'Bremslicht' i displayet (eller ei pære), hvor det står OK så snart du trykker på bremsepedalen. Ved oppstart av bilen får jeg varsling som vedlagt bildet, så OK etter trykk på bremsepedal. Men får ikke kjørt autocheck manuelt via pinnen til venstre i instrumentet under digitale klokken, andre måter å kjøre den på manuelt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...