Høyere ladespenning på Valeo-dynamo? 94 Vento

Anbefalte innlegg

Min mors 94 Vento 1.8 har en Valeo dynamo som har en anelse lav ladespenning, den ligger på fattige 12.95 volt på tomgang, med nærlys tent. Dette syns jeg er en anelse snaut, selv om den har fungert greit med dette i årevis.

 

Siden denne bilen har en Valeo dynamo (en 70A) så er det ikke bare å plugge inn en laderegulator av Bosch-type, så finnes det en regulator til Valeo som gir 13.8 volt? Eller er det ingenting å bry seg om siden det tross alt fungerer greit?

 

Forøvrig så monterte jeg releer på hovedlysene på denne bilen i dag, forskjellen var som natt og dag. Før releene ble montert så lå spenningen på pæra på 11.1 volt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet så ville jeg latt det være som det er hvis ladespenningen har vært slik hele tiden.

 

Hvis det er skjedd i det siste så ville jeg sjekket børstene for slitasje. Gjorde det på min og en liten modifikasjon av børstene ga litt høyere spenning (på grunn av bedre kontakt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville skiftet dynamo i så fall jeg. Skru på varmeapparatvifta, varmetråder i bakruta, setevarme og fulltlys så tipper jeg du ikke har rare ladespenninga.

 

Den bør iallfall greie 13,5 volt. NAF mener den bør være 14,3 men så mye leverer ikke helt nye biler engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også veldig lav ladespenning når jeg slår på lysene på bilen, Har en boch 90 amp eller 80 husker ikke helt. hvor får man fikset børstene?

 

Skal ladespennningen synke når man bruker mer strøm eller skal den holde seg omtrent likt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville skiftet dynamo i så fall jeg. Skru på varmeapparatvifta, varmetråder i bakruta, setevarme og fulltlys så tipper jeg du ikke har rare ladespenninga.

 

Den bør iallfall greie 13,5 volt. NAF mener den bør være 14,3 men så mye leverer ikke helt nye biler engang.

 

Ingen vits i å bytte dynamoen, det er jo børstene eller regulatoren som er årsaken.

Disse delene samlet er billigere enn ny dynamo...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også veldig lav ladespenning når jeg slår på lysene på bilen, Har en boch 90 amp eller 80 husker ikke helt. hvor får man fikset børstene?

 

Skal ladespennningen synke når man bruker mer strøm eller skal den holde seg omtrent likt?

 

Ladespenningen skal normalt sett gå opp når du setter på litt mer forbruk, men det forutsetter at batteriet ditt skal ha mer strøm.

 

Korrekt ladespenning er 14,4 VDC ved 20 grader, litt forbruk (kjørelys) og ca. 2000 o/min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenninga vil synke litt uansett men bør aldri havne noe særlig under 13.2 volt. Gjør den det er kanskje regulatoren/børstene gåene. Du får kjøpt egulator løst til mange typer dynamoer men kanskje ikke alle. Et bosch verksted eller andre som driver med bilelektro burde kunne hjelpe deg med det. Mekonomen har sikkert også. Uansett er det ikke sikkert en liten dynamo som f.eks i polo el golf klarer å takle bilens forbruk vinterstid pluss evt. et stort stereoanlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte det i sted...du kan sette på en Ladac hvis du vil...tror jeg har liggende en slik i garasjen et sted...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det folk her som har mer peiling enn meg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg husker fra tidligere ganger jeg har sjekket på denne bilen så har den alltid ligget på 12,95 volt med nærlysene tent.

 

Grunnen til at jeg sjekket var at jeg syntes den var litt treg å starte sist søndag, og i dag døde batteriet helt ut, så nå må det kjøpes nytt. Dette batteriet har stått i bilen i ca 5 år, og ettersom bilen hovedsaklig brukes til småkjøring (2 km om morgenen, 2 km om ettermiddagen) så ser det ut til å fungere greit med 12,95 i ladespenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener min ligger på 13.4 uten å ha hovedlysene på.

men jeg har ikke sjekket med multimeter når jeg har hovedlysene på, er jo beinkaldt ute:P

 

Men når jeg ser på voltmeteret i bilen som bilen kommer med, de med ledsa, så faller den til rett til høyre for 12, og går 1 opp og tilbake igjen. tyder på rundt 12.50 volt ellerno.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lille rekken med LEDs i Cqen er nærmest bare for en indikator å regne, det er umulig å lese av noe nøyaktig der. Så lenge den ligger på grønt så er jeg fornøyd. Min Cq ligger forøvrig på 13,8 både med og uten nærlysene tent, målt direkte på batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har tenkt akkurat det samma, men når den var under 12 engang, så var spenninga faktisk 11.23 ellerno hehe

 

var med gamlebatteriet mitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg husker fra tidligere ganger jeg har sjekket på denne bilen så har den alltid ligget på 12,95 volt med nærlysene tent.

 

Grunnen til at jeg sjekket var at jeg syntes den var litt treg å starte sist søndag, og i dag døde batteriet helt ut, så nå må det kjøpes nytt. Dette batteriet har stått i bilen i ca 5 år, og ettersom bilen hovedsaklig brukes til småkjøring (2 km om morgenen, 2 km om ettermiddagen) så ser det ut til å fungere greit med 12,95 i ladespenning.

 

Bytt regulator eller sett på en Ladac...du vet hvor du kan finne sistnevnte...

 

Vi kan ta en kveld med dynamomodifisering. Jeg vurderer og genmanipulere den som står i Passaten nemlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kunne ikke fortelle litt hvordan en slik ladac fungerer? : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt fortalt så er det en ekstern sort liten boks som overtar regulatorens oppgave.

 

Den store forskjellen i forhold til den originale er at Ladacen føler temperaturen på eller i nærheten av batteriet (hvis den er korrekt montert), mens den originale føler temperaturen i dynamoen.

Dynamoen er en dårlig plass å måle temperatur, først og fremt pga. det utvikles varme i dynamoen når den produserer strøm, men også fordi dynamoen normalt sett står såpass nærme motoren at den også får en del varme herfra.

 

Ladacen føler dermed en lavere temperatur og dette gir høyere ladespenning.

 

Det er selvsagt flere forskjeller, men dette er nok muligens den viktigste og den som Ladac fremhever...og nei, jeg jobber ikke for Ladac.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt fortalt så er det en ekstern sort liten boks som overtar regulatorens oppgave.

 

Den store forskjellen i forhold til den originale er at Ladacen føler temperaturen på eller i nærheten av batteriet (hvis den er korrekt montert), mens den originale føler temperaturen i dynamoen.

Dynamoen er en dårlig plass å måle temperatur, først og fremt pga. det utvikles varme i dynamoen når den produserer strøm, men også fordi dynamoen normalt sett står såpass nærme motoren at den også får en del varme herfra.

 

Ladacen føler dermed en lavere temperatur og dette gir høyere ladespenning.

 

Det er selvsagt flere forskjeller, men dette er nok muligens den viktigste og den som Ladac fremhever...og nei, jeg jobber ikke for Ladac.

 

 

Søkt litt på ladac nå, men ossen skal ladacen bli koblet på?

 

12+ og jording, og der den blå "styrestrøms" kabelen skal kobles til dynamo?

Mye koster en slik ladac?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søkt litt på ladac nå, men ossen skal ladacen bli koblet på?

 

12+ og jording, og der den blå "styrestrøms" kabelen skal kobles til dynamo?

Mye koster en slik ladac?

 

Koblingsskjemaet varierer litt fra dynamo til dynamo, men det er 4 ledninger. To til dynamoe og to til batteri hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Prisene ligger vel fra ca. 1.500,- og oppover tror jeg. Vær oppmerksom på at det finnes 2 typer, 1204 som er plussregulert og 1205 som er minusregulert.

Dynamoen din bestemmer hvilken type du skal ha, dette vet de som selger Ladac mer om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.