Anbefalte innlegg

Har som sagt noen spm ang hiddensprut og grunnen til at jeg har vurdert det er pga at jeg har hørt at man da kan kvitte seg med LMM-en.. Som er et vanvittig irritasjonsmoment på bilen.. :)

 

-Hvilke typer hiddensprut finnes det på markedet

-Til spm over: Hva er billig, men også bra

-Hvilke komponenter i motorrommet blir fjernet ved montering av hiddensprut

-Må jeg chippe bilen på nytt ved montering av hiddensprut

-Er det vanskelig å monntere dette selv

-Hvordan fungerer dette egentlig

-Fordeler og ulemper med hiddensprut

 

 

Håper det er noen som kan svare på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har som sagt noen spm ang hiddensprut og grunnen til at jeg har vurdert det er pga at jeg har hørt at man da kan kvitte seg med LMM-en.. Som er et vanvittig irritasjonsmoment på bilen.. :)

 

-Hvilke typer hiddensprut finnes det på markedet

-Til spm over: Hva er billig, men også bra

-Hvilke komponenter i motorrommet blir fjernet ved montering av hiddensprut

-Må jeg chippe bilen på nytt ved montering av hiddensprut

-Er det vanskelig å monntere dette selv

-Hvordan fungerer dette egentlig

-Fordeler og ulemper med hiddensprut

 

 

Håper det er noen som kan svare på dette :)

 

Om hiddensprut kan du lese om flere plasser på forumet , men hovedpoenget må jo være at du får den bilen din til noen som kan det dem holder på med , slik som f.eks TS-RACING og få dem til å se på bilen din og sette inn et program som er tilpasset bilen din og det som er gjort med den og feilsøker til dem finner feilen som gjør at bilen din ikke liker LMM. TS-RACING chiper vell rundt 600 biler i året og det med LMM er ikke noe problem så lenge alt annet virker som det skal. Har selv eid mange trimmede VW AUDI med LMM og ikke hatt problem med dem etter at de har vært skiftet, max 1 gang pga defekter som var der fra før trimming. Et lite klu er å bruke orginalt luftfilter så langt som det lar seg gjøre. Er like godt som et KN filter opp til 260-270 hk. Er ikke innsatt med olje og ødelegger derfor ikke LMM

 

En annen ting med hiddenspruter jo at noen må justere dette til deg, og det burde gjøres på rulle. Du kan regne en kostnad på dette til rundt 30-40 000kr inkl sprutet , og er det virkelig verdt å bruke det på en bil som har max 250hk?

 

Lykke til :) Hadde ikke lurt så veldig på hva jeg ville gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Da tror jeg at hiddensprut blir utelukket :)

 

Får se om jeg tar å driter i garantien på lmm-en og bare kjøper meg en ny og hiver på det originale filteret mens det er vinter.. Kansje det kan hjelpe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting med hiddenspruter jo at noen må justere dette til deg, og det burde gjøres på rulle. Du kan regne en kostnad på dette til rundt 30-40 000kr inkl sprutet , og er det virkelig verdt å bruke det på en bil som har max 250hk?

 

Lykke til :) Hadde ikke lurt så veldig på hva jeg ville gjort.

 

 

30 000-40 000? : faint : med montering osv osv osv dette da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes jo noen billigsprut man kan montere selv da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man kommer da langt med 20-25 000 for nytt sprut og mapping-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes jo noen billigsprut man kan montere selv da ;)

 

Poenget her er vell ikke at man skal ha noe billig dritt på bilen, å sette på noe billig blir tilslutt dobbelt så dyrt som det gromme.

Et annet lite poeng er jo at trådstarter bor i Hammerfest,er ikke mange der som har peiling eller erfaring med mapping av sprut , og langt ifra utstyr.

 

man kommer da langt med 20-25 000 for nytt sprut og mapping-

 

Ja lykke til, regner med at bilen skal funke bedre en den er nå og at alt skal funke som orginalt, tenker på instrumenter osv.

 

Poenget mitt var å få bilen til noen som driver med chiping seriøst og få dem til å se på hva som feiler bilen, trenger ikke være store tingen. Men når man får ting sendt i posten og skal sette det sammen selv blir det som regler slik om man ikke har drevet med trimming en stund og kan feilsøke selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man hadde litt peiling på ledninger og skjema, skulle man vell komme et stykke med MS: klø : ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet jeg da.

 

Slik jeg ser det har hiddensprut ingenting på den bilen å gjøre.

Er mye bedre det som er der i dag til det formål bilen skal brukes til.

Når man skal ha 700hk og bilen skal bygges langt fra det orginale, annen motor osv så kan hiddensprut være mer passende. Men ikke slik som bilen hans er nå og kommer vell neppe til å bli en racingbil.

 

Vis du syns 20-40 000kr er rett å anbefalle Bjørn Tore og Christine å bruke på noe som kan løses for ca max 10 000kr med bytte til annen program leverandør, luftmasse måle og luftfilter så syns jeg man lurer folk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bra du er ærlig Øystein :) Tror heller at jeg hiver inn 10 000,- til et firma som TS til å gå over bilen og finne ut av det, enn et hiddensprut til langt over det dobbelte på en bil som ikke har mer enn 240-250hk :P

Skal jo en tur til porsgrunn til sommeren så da får jeg se om jeg har tid da..

 

Og som du sier så er det ikke mange her i Hammerfest som har så mye peiling når det kommer til chipping o.l. nei ;)

 

Og denne bilen skal det ikke noe billigdritt på nei hehe.. neida. Men kan jeg slippe billigere unna så gjør jeg det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg ser det har hiddensprut ingenting på den bilen å gjøre.

Er mye bedre det som er der i dag til det formål bilen skal brukes til.

Når man skal ha 700hk og bilen skal bygges langt fra det orginale, annen motor osv så kan hiddensprut være mer passende. Men ikke slik som bilen hans er nå og kommer vell neppe til å bli en racingbil.

 

Vis du syns 20-40 000kr er rett å anbefalle Bjørn Tore og Christine å bruke på noe som kan løses for ca max 10 000kr med bytte til annen program leverandør, luftmasse måle og luftfilter så syns jeg man lurer folk.

 

 

er helt enig at man skal fortsette å bruke orginal sprutet, skal selv gjøre det på min bil med 350hk +-, men skjønner ikke hvorfor det skulle bli så dyrt som opptil 40 000,- å montere og mappe et hiddensprut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opp å hopp=D jeg har kjøpt bil med hiddensprut! Sååå... Hadde vært kjekt å vite hva det går i. Noen som kan gi en basic forklaring til hvordan det pleier å være koblet? Har ikke erfaringer med det. Har pc med vga, mulugheter for meg å koble meg til for å feilsøke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare kommentere litt for det er enorme tall ute og går her. Et fiks ferdig og fullt oppegående MS-II sprut får man nytt for under 5000. Sprutet er da satt opp til den bilen det skal monteres i, da med tanke på bruk av MAP/TPS, ISV mm. Ledningsnettet kan man lage selv (som jeg gjorde), eller kjøpe et ferdig til ca 600,- I motorrommet forsvinner LMM, eller rettere sagt, den kan fjernes da den ikke er i bruk. Du bruker original sensor for TPS, innsugstemp, kjølevannstemp, samt original hallgiver/triggersensor. Mapping må utføres, grovmapping en time på vei og bilen er aldeles fullt kjørbar for en lang ferietur om det er nødvendig. Finmapping tas i rulle/Dynapack, koster ca 3000 å gjøre dette. Med andre ord vil sprut og mapping komme på under 8000, bredbåndslambda bør også monteres om bilen ikke har dette allerede :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.hiddensprut.no/

 

Koster ca 8 k for den jeg har, pluss ledningsmatte til 500 kr. Meget enkelt å trekke kabler selv.

 

Adaptronic er også meget lett å mappe på gate, da den er ''selvmappende' du trenger bare å ta fin mapping selv.

 

har grov map til 1.8 t med gt28 ivertfall hvis du skulle trenge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror vi kan oppsumere med at et ferdig mappa/ montert hiddensprut koster alt ifra 8000kr til 40 000+kr

Det sier seg vel selv at en person som ikke engang helt vet hva hiddensprut er ikke bør begi seg utpå å montere selv ;) å iverftall ikke mappe det. en mapping til 3000kr hørtes og uvanlig billig ut 5-6000 å oppover er vel mer vanlig.

 

når det er sagt har det jo vært mye utvikling på dette de seneste åra da, så tviler ikke på at man får greie sprut til en billig penge.

 

dersom noen tviler på at det kan bli så dyrt.. (i mitt tilfelle ca 18 000kr for sprut å sensorer, ca 13 000kr for mapping i motordyno altså 31 000kr, å da monterte jeg å laget til ledn nett selv, om du i tillegg må ha folk til å gjøre det kan det fort vekk bli 40 000kr ;) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, hadde lite kunnskap til hiddensprut før jeg begynte, men mye god lesning finnes det ute på nettet :)

 

Husker ikke helt hva slags tillbud jeg fikk på map, men det var ca 12-13 k, selv med et greit map som jeg kjørte med.

 

Kun tenning og slikt som må tas på rulle for å få det skikkelig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står på bilen ferdig mappet av ts-racing. Kan jeg f.eks laste ned software, koble til pc med vanlig vgacabel, for å så å lese tallene? Regner med at det er for godt til å være sant:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står på bilen ferdig mappet av ts-racing. Kan jeg f.eks laste ned software, koble til pc med vanlig vgacabel, for å så å lese tallene? Regner med at det er for godt til å være sant:P

 

Ikke lett å svare deg når du ikke opplyser om hvilket sprut du har ;) Men ja, normalt kan man laste ned programvare, kople PC til sprutet og leke i vei (om man vet hva man driver med). Bruker ikke VGA, men RS232/USB. Bruker selv Tuner Studio.

 

ts%20running.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar=D får finne ut hva jeg har, så blir google neste:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar=D får finne ut hva jeg har, så blir google neste:)

 

bruke google for å finne ut hva hiddensprut du har ? hva med å spørre han du har handlet bilen av?

og hvilke tall vil du lese ut? om du ikke har så god kjennskap til dette vil jeg anbefale å la vær å koble seg inn på sprutet slik at du ikke "roter" det til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruke google til å lære om program tenke jeg.

 

jeg har original ecu etter mine øyne, med RS232/vga kontakt og map sensor.

 

skyt meg vis dette er ulogisk. hvilke software trengs da? har kjøpt kabel å di=P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta ut ecu og se litt nærmere på'n du :)

 

om du har serial connector på hjernen, så betviler jeg at du har original hjerne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan i svarte laste jeg opp bilde her? =O

 

har tatt bilde av innmaten av hjernen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

avanserte funksjoner > behandle vedlegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.