Klonk/smell i forstilling..

Anbefalte innlegg

Har en irriterende lyd på høyre sida fremme på bilen (92 Audi 80 2,3E).

Lyden (klonk/smell) varierer i styrke fra gang til gang.

Den kommer ved følgende tilfeller:

- sving til venstre, når jeg kjører og legger over rattet mer enn ca en kvart omdreining mot venstre, høres best uten belastning (pådrag)

- brems, når jeg bremser smeller det. Kommer både hvis bilen er i gir og hvis clutchen er inne..

- dersom jeg ruller sakte (10-20 km/t) fremover mot et kryss f.eks. og pumper på bremsa, blir det "klonk-klonk klonk-klonk" både når jeg trykker på bremsa og når jeg slipper pedalen..

Først var lyden der bare når jeg svinga, så jeg fikk råd om at det sikkert var fjørbeinslager/topplager. Bytta disse uten resultat.

Oppdaga så at bakerste girkassefeste/foring var ganske "slarkete". Bytta dette uten forandring.

Fikk så et råd om at det kunne være staga/lenkearmene mellom stab-staget og fjørbeinet som var slitt. Bytta uten resultat.

Har hatt bilen på grav og jekka på foringer/kuler, ingenting er gåent så langt som jeg kan skjønne.. : klø :

Noen som har en formening om hva som er gåent ?

Edit: Ytre drivledd ble bytta i april-mai i år.. Kan det være det indre leddet som sier takk for seg ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

- dersom jeg ruller sakte (10-20 km/t) fremover mot et kryss f.eks. og pumper på bremsa, blir det "klonk-klonk klonk-klonk" både når jeg trykker på bremsa og når jeg slipper pedalen..

Ut ifra denne forklaringen bør dette være noe som er såpass løst at du vil finne det med litt makt. :D Hva med nedre opphengskule? Den bytta jeg på min..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk om demperen din har løsna du! det har skjedd med meg en gang, å da vart det en forferdilig donke lyd! den skruen som holder nede demperen hadde skrudd seg opp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde deler av samme lyd på golfen.. da var det at fjørene til bremseklossene mangla.. så da var det "slark" der.. derav klonkinga når man bremser

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit med det samme på andre sida...

Sjekk om foringane på bærearma er bra. Desse skal bli trykt inn i bærearma med 5 tonnstrykk. Mine sine var så ødelagte at eg kunne flytte dei med handmakt. Eg bytta heile bærearma og det blei bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta bærearms-foringene i mars.. Da var de så gåen at jeg jekka opp bilen og dro hjulet frem og tilbake 2-3 cm..

Har sjekka alle foringer og de ser bra ut..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi 80 klonk = fjærbeinslager.. Veeldig ofte, i hvertfall!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først var lyden der bare når jeg svinga, så jeg fikk råd om at det sikkert var fjørbeinslager/topplager. Bytta disse uten resultat.

Mhm... Var det jeg trodde også.. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oops.. (måå lesee gruuundig..)

Ja, cabben har faktisk fortsatt en liten 'knekk' innimellom, kan faktisk være at innmaten i demperen beveger seg, hvis ikke toppen er skrudd hardt nok til.

Gufne sånne lyder som man ikke finner!! : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal også være litt olje i huset til demperen.. så den ikke er helt løs. Gjorde dere det når dere monterte senkesett?

Har du sjekket at bremseklossene sitter? Og at fjæren på de er der den skal være? Jeg hadde også en ulyd pga at fjæren hadde flytta på seg på en av klossene så den fikk litt bevegelse. Det er faktisk nok...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gufne sånne lyder som man ikke finner!! : bh :

Guffent er rette ordet ja.. Høres ut som noe ramler av når som helst...

Knutis:

Hadde litt olje oppi før jeg satte i demperne ja..

Bremsene ble bytta (skiver og klosser) når jeg bytta fjørbeinslager så de er bra..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det samme på min 91 Coupe, tror jeg har bytta ut alt som var i fjæring og forstilling! Det var foringene i bærebrua !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da må jeg få sjekka mutteren oppå demper-huset og rykke og dra litt i hjulet jeg da i helga :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.