Anbefalte innlegg

kjøpte meg for en tid tilbake en 16v motor av en i klubben...

 

har jo noen små tvil på selve motorens stand siden den har stått lenge. og tenkte i anledining og overhale den..

 

 

hva trenger jeg til overhalinga og hvor dyre er delene?

 

alt jeg kommer på er stempelringer og toppakning. men er vel mer en som så og?

 

 

har ingen "hastverk" med dette. men fint å vite pris osv. kommer til å gjøre jobben selv grunnet at å la "proffe" gjøre dette sikkert koster skjorta

 

 

Mvh

 

Dan Stamnes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådelagre, plansliping av topp, slipe ventiler og ventilseter, bytte ventilstyringer, sjekk slitasje på kammer, bytte strekkbolter(koster 850kr minus rabatt!) ellers selvfølgelig alle andre pakninger.

 

 

kjøpte meg for en tid tilbake en 16v motor av en i klubben...

 

har jo noen små tvil på selve motorens stand siden den har stått lenge. og tenkte i anledining og overhale den..

 

 

hva trenger jeg til overhalinga og hvor dyre er delene?

 

alt jeg kommer på er stempelringer og toppakning. men er vel mer en som så og?

 

 

har ingen "hastverk" med dette. men fint å vite pris osv. kommer til å gjøre jobben selv grunnet at å la "proffe" gjøre dette sikkert koster skjorta

 

 

Mvh

 

Dan Stamnes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dyrt dette med andre ord... blir vel ikke så jeg skifter rådelagre tror jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med veiv-lager....?? Veiva er jo hjertet i motoren.

Veiv- og råde-lager ligger vel på rundt tusenlappen pr. sett.

 

Skal du ha opp motoren likevel må du sjekke evt slitasje på veiv, råder og sylindervegg.....også setter du selvfølgelig inn nye lager disse stedene.

 

Sammen med honing(evt borring) og nye stempelringer så får du en bånndel som ny, god som gull.

 

Sjekke oljepumpa osv. Alt dette gjør du fint selv. Toppen kan du heller sende til noen som "kan" det.

Pris på topp-jobb til 16v vet jeg ikke, men betalte selv 5500,- for overhaling/tuning av 20vt-topp. Dette avhenger selvfølgelig av hva som skal gjøres.

 

Lykke til...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å overhale motoren fordi man ikke vet er vel noe overdrevent.. sett den i, hør på svevet.. går den greit uten rådebank, skjørtebank, tikking i ventiler e.l så la den gå.. så kan du heller overhale når noe går galt..

 

Tips er å bruke noe uoriginale deler.. sylinderservice tar for eksempel 250 kroner for alle strekkboltene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har vel rett der thor inge.. trenger dog noen småsaker før jeg kan sette den i gamlegolfen for "testing" .. (dvs, bensinpumpe) .. men dette kommer i januar sammen med girkasse/aksler og bremser (corrado g60) .. :D

 

 

går nok bra til slutt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16v moterene er jo ganske skuddsikre så om du ikke er perfeksjonist og må vite at det er 100% så ville jeg venta med evt overhaling til jeg hadde fått sjekka tilstanden på den.

MEN muligheten for at det er litt slitne stempelringer på en gammal motor som har gått langt og hardt er nok der, men litt oljeforbruk er jo ikke i og for seg farlig så... Og skulle det være litt tikking er det ikke allverdens jobb å skifte løftere mens motoren er i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren har ligget lagret lenge ville jeg nok kanskje skiftet vannpumpa. Pakningene her kan ha blitt morkne og tørre da det ikke er vann på den. Har ikke vært så mye borti 16v men. Er nok ikke så dumt å prøve den først før du begynner på ei total overhaling. Hvorfor reparere på noe som er i orden. Lett for å bli dyrt det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.