Hjelp!! merkelig problem med haldex

Anbefalte innlegg

Opplevde noe merkelig med bilen i dag (Seat leon 1,8T 4-motion) Hadde vært og vasket bilen og da jeg kom til en sving hørte jeg en slags knekkelyd fra bak i bilen, denne forsvant etter svingen. tenkte jeg skulle svinge av for å undersøke hva det kunne være. I det jeg svinger kommer lyden tilbake, men mye kraftigere denne gangen (krappere sving). Stopper og legger meg ned for å sjekke om jeg kan se noe galt under bilen, men alt ser normalt ut. prøver å røske litt i hjul for å sjekke om noe kan være løst men alt sitter som det skal og ingen lyder.

Bestemmer meg for å kjøre forsiktig hjem da det bare er en kilometer eller to, og så lenge jeg kjører rett fram kommer det ingen lyder, i svinger er lyden tilbake selv i slake svinger.

Når jeg kommer hjem så jekker jeg opp bilen bak å prøver igjen å dreie på hjula og sjekke om noe er løst men alt virker normalt. så setter jeg bilen ned igjen og begynner å rygge for å ta en prøvetur, da er lyden der igjen. tenker at jeg får jekke den opp igjen og sjekke på nytt. Når jeg da prøver å dreie på bakhjulet kjenner jeg at det er ganske mye motstand. eneste jeg hadde gjort forskjellig denne gang var at nå stod bilen med motoren i gang. Når jeg stoppet motoren så var det fortsatt treghet helt til jeg hadde vridd hjulet ca en halv omdreining men så "løsnet" det. startet motoren igjen for å dobbeltsjekke og da var tregheten tilbake.

Noen som hart vært borti noe lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opplevde noe merkelig med bilen i dag (Seat leon 1,8T 4-motion) Hadde vært og vasket bilen og da jeg kom til en sving hørte jeg en slags knekkelyd fra bak i bilen, denne forsvant etter svingen. tenkte jeg skulle svinge av for å undersøke hva det kunne være. I det jeg svinger kommer lyden tilbake, men mye kraftigere denne gangen (krappere sving). Stopper og legger meg ned for å sjekke om jeg kan se noe galt under bilen, men alt ser normalt ut. prøver å røske litt i hjul for å sjekke om noe kan være løst men alt sitter som det skal og ingen lyder.

Bestemmer meg for å kjøre forsiktig hjem da det bare er en kilometer eller to, og så lenge jeg kjører rett fram kommer det ingen lyder, i svinger er lyden tilbake selv i slake svinger.

Når jeg kommer hjem så jekker jeg opp bilen bak å prøver igjen å dreie på hjula og sjekke om noe er løst men alt virker normalt. så setter jeg bilen ned igjen og begynner å rygge for å ta en prøvetur, da er lyden der igjen. tenker at jeg får jekke den opp igjen og sjekke på nytt. Når jeg da prøver å dreie på bakhjulet kjenner jeg at det er ganske mye motstand. eneste jeg hadde gjort forskjellig denne gang var at nå stod bilen med motoren i gang. Når jeg stoppet motoren så var det fortsatt treghet helt til jeg hadde vridd hjulet ca en halv omdreining men så "løsnet" det. startet motoren igjen for å dobbeltsjekke og da var tregheten tilbake.

Noen som hart vært borti noe lignende?

Drivknute kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skulle det jo ikke ha noe å si om motor er igang eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært borti en annen Seat som har samme syptomene uten at jeg kan fortelle deg hva det er annet enn at de må være haldex relatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering på dette problemet.

Det har vist seg at årsaken til dette er vann i diffensialen, først var det ikke klart hvorfor dette skjedde da det virker som alle tetninger er hele. problemet forsvant da etter å ha byttet olje 2 ganger, denne gangen var det bare noen dråper vann i oljen. Neste gang jeg vasket bilen skjedde det samme igjen og nå var det omtrent 1 dl vann, igjen måtte oljen byttes, jeg måtte da legge press på min lokale forhandler for å finne årsaken istedet for å bare fikse symptomene! Etterhvert fant vi en sannsynlig årsak, Det er en utluftingsslange som går fra differensialen og opp i kanalen under bagasjeromsgulvet. Selve slanger går ikke inn kanalen men sitter i en gumminippel som er plugget i kanalen. rett ved siden av denne nipplene er det store åpnnger i kanalen som trolig er for drenering, ved underspyling av bilen virker det som vann kommer inn denne åpningen for så å renne ned i differensialen.

Den løsningen verkstedet kom opp med var å dekke åpningen til utluftingen med ett slags fett, jeg var naturlig nok skeptisk til om dette ville virke. men etter å ha vasket bilen på samme sted som før virket det ikke som problemet kom tilbake. Denne løsningen har fungert i ett par måneder men nå er problemet tilbake.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor dette virker som ett ukjent problem, skal jo være samme konstruksjon på TT, A3Q, S3, Golf 4Motion osv?

 

Noen som har hørt om dette eller kanskje har ett forslag til en mer permanent fix? Er takknemlig for all hjelp på dette da jeg begynner å bli veldig frustrert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La være å ta underspyling på bilen:nana: Grunnen til at det ikkje er samma problem på TT A3 og Golf har vel med at karosseriet ikkje er likt og utluftingsslangen sikkert er plassert litt annerledes. Men eg synest det er litt rart visst det ikkje fins noe slags ombyggings sett til utluftinga, så lenge det ikkje er påvist noen feil på bilen din må jo alle Leon med haldex ha samme problem. Evt burde verkstedet rapportere problemet til fabrikken, så de kan finne en løsning. Det burde og være mulig å plassere den slangen som er der på en måte som gjør att ikkje vannet kommer inn i diffen om det kommer litt inn i enden på slangen, eller evt legge opp en ny slange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snodig feil dette. Har ikke vasket min mer enn en gang ennå:) Men da ble den underspylt, og har ikke hatt noen problemer etter dette.

Ligger utluftingen midt under bilen bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri vært borti dette med utluftning og vann, men på nye Transporter/Caravelle har jeg vært borti samme symptomer med knekkelyd spesielt hvis man drar henger. Samme har vært på noen få Golf V.

 

Løsningen på disse har vært å skifte styreenheten for Haldex.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørtes nesten gratis ut det;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.