noen som har bygd om audi 100 til turbo?

Anbefalte innlegg

edit_: har et par spørsmål til, lurer på hva de tre følerne på bildet er til og de to på svinghjulet? er det noen som vet hvor motorkode står på disse motorene?

 

driver å bygger om 100Qen til turbo fra en audi 200 tq.

Det jeg lurer på er den ledningen som kommer fra hjernen og over til andre siden av bilen. Det er en passe tynn kabel med rød teip rundt. men på andre siden utvikler den seg til en drøss med kontakter. trenger jeg å bruke alt dette når jeg bare skal ha motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den oppe til høyre er vel bankesensor...

 

de to andre er vel oljetrykk og vann temp tror jeg...

 

De på det nederste bildet kan jo være den føleren som ser om motoren går rundt (styrer vel bensinpumpa o.l.)

 

Det er hva jeg mener og huske, men det kan jo være feil ;) ,

 

Dette er forøverig en side man kan finne mye interesant på ;)

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/eng.html#mc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På svinghjulet er ene sensoren turtallsføler og den andre er en referanseføler, den sender signal hver gang den passerer ett referansemerke på svinghjulet (brukes til tenningsstyring).

Sensorene dine er to stk oljetrykksmålere nederst (vanntemp måles på vannstussen på toppen). Den ene sensoren er varsling for minimum oljetrykk(0,25bar), den andre er for autochecksystemet (1.8bar). Den øverste er jeg litt usikker på, men mener at bankesensoren ser litt annerledes ut (mer en rund flat dings som har ledning inn på sida og en skru rett gjennom i midta).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker, tenkte det kunne være bankesensor ja. er kg motor, mc har vel 2stk bankesensorer.

 

hvilken av de to oljetrykksgiverne går til lampa da: klø : begge?:confused: kan jeg ta bort den ene av de for å sette givern til oljetrykksmåler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken av de to oljetrykksgiverne går til lampa da: klø : begge?:confused: kan jeg ta bort den ene av de for å sette givern til oljetrykksmåler?

 

Du kan ikke ta bort noen av de, MEN det finnes en løsning likevel.

Audi 100TD er levert med blokk med kun ett hull for oljetrykkbryter. Der brukes en y-forgreining orginalt for å få to målere. Denne kan du kjøpe løst og bruke på din også, det passer garantert (btdt).

Forgreiningen er todelt med delenummer 035 103 717 (nr.2) og 035 103 715 (nr.1). I tillegg må du ha metallpakninger 11,11a og 3 for å være sikker på at det ikke skal lekke.

N 013 808 5 (11a)

N013 806 3 (11)

N 013 828 2 (3)

 

Illustrasjon vedlagt :)

illustrasjon.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker, men er vel egentlig bare å sette på et vanlig t-stykke(må jo ikke stå vag på det da), men er det noe autochecksystem på 100ern da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker, men er vel egentlig bare å sette på et vanlig t-stykke(må jo ikke stå vag på det da), men er det noe autochecksystem på 100ern da?

Nei ikke autocheck. Jeg tenkte på de 2 blinkelampene (olje + vann) som er midt i instrumentpanelet. Den blinkelampa bruker 1.8 bar giveren og oljelyset i den "vanlige" lysstripa bruker 0.25bar giveren. Har opplevd selv at systemet blir litt bananas om du kobler vekk en av giverne.

Du kan selvsagt bruke hvilket som helst t-stykke, men jeg har en forkjærlighet for orginaldeler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takker, må få kjøpt meg et t-stykke over helga da, jeg ser heller på orginaldeler som unødvendig dyrt:)

Regner med det var 2.5 dieseln det gjaldt, har en gammel 2.0 diesel stående, men er vel neppe på den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tok jeg bare en årsmodell og sjekka. Men for 87 100 t-diesel er det faktisk under 2.0 liter delene er listet. Det er jo ikke værre enn å se etter. Uansett er det standard dim på gjengene her, så hvilken motor du finner delene på er urelevant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, da skal jeg sjekke det, kanskje jeg har et slikt da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.