#1 Skrevet November 25, 2005 Kjøpte meg nye felger til vintern og 235/45 dekk på 17x8 ET35 felg.. resultat da var mye bråk når jeg svingte, kjørte rett fram, rygget.. velg en.. Tok i demperne og.. Hva må jeg ned på for att det ikke skal skrubbe? Bak gikk det bra, men var litt mye gummi kansje.. Uannsett.. noe må byttes, 215 går regner jeg med. hva med 225? ned på 40profil kansje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 25, 2005 Du bør ned på 205/40 evt. 215/40R17 på en Golf 3. 235/45R17 er enorme dekk for den bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 25, 2005 Rulleomkretsen må jo være ALTFOR stor her da! Lurt å sjekke sånt FØR man handler, eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 25, 2005 hehehe, veeel.. høre om jeg får byttet dekk imorgen.. Blir vel 215.. Så bra ut bakfra med 235.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 25, 2005 hehehe, veeel.. høre om jeg får byttet dekk imorgen.. Blir vel 215.. Så bra ut bakfra med 235.. Dekkforhandlere har liggende tabeller hvor du kan se hvilken dim. du kan bruke på forskjellige biler. Tror avviket kan være +- 5 % av rulleomkretsen (ikke skyt meg om dette ikke stemmer) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 25, 2005 nei ikke se på meg.. rulleomkrets vet jeg ingenting om. vet det har med dekk å gjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 25, 2005 kom til å tenke på.. blir det ikke litt lite med 40 profil på vinter? vil det ikke bli glatt? eller gåre..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 25, 2005 nei ikke se på meg.. rulleomkrets vet jeg ingenting om.vet det har med dekk å gjøre Rulleomkretsen er omkretsen på hjulet. Den kan avvike +- 5 & i forhold til hva som er angitt i vognkortet! Har du for liten omkrets, akselererer bilen raskere (men mindre toppfart). Har du for stor omkrets, akselererer bilen treigere (men større toppfart). U c ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2005 i see.. da har jeg veldig for stor rulleomkrets nå ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 25, 2005 Kjører på 215/45-17 på A4'n nå.. Fungerer helt ypperlig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 25, 2005 i see.. da har jeg veldig for stor rulleomkrets nå ja.. Om sommer-hjulene dine har riktig omkrets, kan du jo sette det ved siden av vinter-hjulene dine - kan du se om det er for stort/smått Men som sagt, spør en dekkforhandler om hvilken dim. du skal ha på dekk til dem felgene du har anskaffet deg. Hvor bred felg har du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 25, 2005 Kjører på 215/45-17 på A4'n nå.. Fungerer helt ypperlig.. A4 og Golf 3 har vel ikke samme rulleomkrets da! Så vidt jeg vet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 25, 2005 A4 og Golf 3 har vel ikke samme rulleomkrets da! Så vidt jeg vet. Hva er rulleomkrets? Har nok kjørt noen mil ekstra på telleren pga VELDIG feil rulleomkrets på sommerhjula.. Men skulle egentlig bare svare på et spørsmål han hadde noen innlegg over om 40-profil blir glatt eller noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 25, 2005 Felgene er 8" brede.. blir 215/45 hvis det ikke blir alt for feil.. hører imorgen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 25, 2005 Hva er rulleomkrets? Har nok kjørt noen mil ekstra på telleren pga VELDIG feil rulleomkrets på sommerhjula.. Men skulle egentlig bare svare på et spørsmål han hadde noen innlegg over om 40-profil blir glatt eller noe.. OK skal vel ikke ha noe å si på grepet, om du har 70 eller 40-profil... kommer vel heller an på hvilket dekk man har ! Rulleomkretsen er jo ganske enkelt omkretsen på utvendig hjul (slitebanen). Man kan endre størrelsen +- 5 % på omkretsen, i forhold til hva som er angitt i vognkortet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 25, 2005 Felgene er 8" brede.. blir 215/45 hvis det ikke blir alt for feil.. hører imorgen.. Jeg tror nok du må ned på 40-profil... Men, hør med gutta i dekkhallen i morgen du! Lykke til da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 25, 2005 OK skal vel ikke ha noe å si på grepet, om du har 70 eller 40-profil... Jo, det har noe å si på grepet. Ikke rett fremover, men sidelengs. Et dekk med høy profil, som f.eks. 70, vil være mere tilgivelig ved sidelengs belastninger enn et dekk med 40-profil. Dvs. at et lavprofil-dekk slipper raskere sidelengs fordi det ikke gir så mye etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...