Hvor varm er deres 2.5TDI? (femmer)

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett hva den normale driftstempen på bilen skal være, synes min er merkelig lav. Har bare vært over 70 grader en gang, da herja jeg villmann på en nedsnødd parkeringsplass og hadde glemt webasto'en på : rolleyes

Frykter jo at dette blir et problem når det blir bikkjekaldt ute til vintern, og jeg eventuelt må ha på webasto'en hele tia..

 

Har en chippa 2.5TDI, 96 mod. altså ikke V6'ern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer rett og slett hva den normale driftstempen på bilen skal være, synes min er merkelig lav. Har bare vært over 70 grader en gang, da herja jeg villmann på en nedsnødd parkeringsplass og hadde glemt webasto'en på : rolleyes

Frykter jo at dette blir et problem når det blir bikkjekaldt ute til vintern, og jeg eventuelt må ha på webasto'en hele tia..

 

Har en chippa 2.5TDI, 96 mod. altså ikke V6'ern.

Prøv å skifte termostaten, det er ein ganske enkel jobb på den bilen;)

Visst det er klimaanlegg på bilen er det kanskje ei ekstra elektrisk kjølevifte på den og, den skal ikkje gå visst klimaen står på econ eller er slått av.

Feilvisning på tempmåleren er vel heller ikkje så uvanlig, men visst lufta fra varmeapparatet er pisselunka tror eg du kan utelukke det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å kjenne på slangene til radiator? Hvis de er så kalde at du kan ta på dem mer enn 5 sek., er det garantert termostaten.

Når en motor ikke når drifstemperatur på ~90C er det med 99% sikkerhet termostaten som er gåen.

Ser det er mange medlemmer med C4 i Tromsøområdet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det blir bikkjekaldt, dekk til radiatoren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er import bil så er termostaten på 70 grader, bare å kjøpe ny termostat som er på 90 grader istedenfor. Gjorde det på min, det hjalp mye!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aah, dette er en importbil ja! Det virker som den ligger stabilt på 70 grader hele tia... var på mekonomen å kjøpte ny termostat i dag etter noen kjappe svar fra dere godtfolk her på forumet : smil :

Så var det bare å komme seg ut å få bytta den, er jo svindkaldt nå for tia..

Noen som vet nøyaktig hvor termostaten ligger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aah, dette er en importbil ja! Det virker som den ligger stabilt på 70 grader hele tia... var på mekonomen å kjøpte ny termostat i dag etter noen kjappe svar fra dere godtfolk her på forumet : smil :

Så var det bare å komme seg ut å få bytta den, er jo svindkaldt nå for tia..

Noen som vet nøyaktig hvor termostaten ligger?

Jeg kunne ha hjulpet deg med jobben hvis jeg var hjemme. Hvis du ikke har fixet dette før nyttår, kan jeg hjelpe til da :)

Termostaten er montert fremme på venstre side av blokken (se der nedre radiatorslange er koblet til).

Hvis du bruker den røde/rosa kjølevæsken til VW (G12(+)), kan jeg anbefale å bruke BASF G30 i stedet (det er navnet til BASF's klassifisering av kjølevæsker). De har bla. på BilXtra. Mye billigere enn Normotor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, skal nok gå greit å få bytta den nå som du har fortalt hvor den ligger!

Må se om jeg ikke får kjørt bilen inn på gulvet hos grossisten ellerno en dag.. Huff, normotor handler jeg minst mulig på uansett, skulle jo tro alt de har der nede var gullbelagt etter prisene og dømme ;)

Bilextra og mekonomen er greie å forholde seg til, pluss at jeg har relativt gode rabatter der :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde jeg fått bytta termostaten og all kjøleveska : smil :

Nå har jeg driftstempratur på ca. 90 grader på bilen og det kommer varm luft ut av varmeapparatet..

Men det viste seg at det sto en 87 graders termostat på bilen fra før, helt lik den jeg satte på nå, regner med det var noe tull med den siden jeg hadde kald bil hele tiden før! Uansett så var det jo greit å få bytta kjøleveska, fiksa noe rød G30 veske : smil :

 

Det tok forresten i underkant av 5 minutter å bytte selve termostaten på denne bilen, men det tok en hel del tid og spyle ut den gamle kjøleveska og få sirkulasjon på den nye..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.