Anbefalte innlegg

Byttet nettopp termostat og vannpumpe på en 85' 80 GTE Quattro, men det er noe som ikke helt stemmer. Fyller på kjøleveske og lar motoren gå seg varm, men slangen som går fra nederst på radiatoren til bunnen av vannpumpehuset blir aldri varm, og dette tyder vel på at termostaten ikke åpner i det hele tatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor godt har du lufta den etterpå da? Altså å la den gå på tomgang eller ruse litt med lokket på ekspansjonstanken av. Fyll etter med vann/fostvæske etterhvert som det evt synker. Driv på sånn til vifta har slått inn et par ganger ( hvis du har el.vifte ) eller at temp måleren har vist 90 grader over lengre tid. Noen biler er et helvete å lufte, mens andre går med en gang. Bare å drive på som regel. Stopp den hvis den begynner å koke og prøv på nytt da den er blitt kaldere. Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gjort som du sa. Fikk stå på tomgang med lokket på ekspansjonstanken av, men fremdeles blir det tull. Holdt seg lenge på 90 grader, gikk så opp til 95 grader og sto der en stund, før tempen steg til 100 og det rant over/koket i ekspansjonstanken.

Bruker rent vann til jeg har funnet ut av problemene, det skal da ikke ha noen innvirkning? Men slangen som går fra nederst på radiatoren og inn på vannpumpehuset der termostaten står ble ikke varm nå heller, og radiatoren ble heller ikke varm nederst på den siden (føler for el-vifte som står der?) Hmm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gjort som du sa. Fikk stå på tomgang med lokket på ekspansjonstanken av, men fremdeles blir det tull. Holdt seg lenge på 90 grader, gikk så opp til 95 grader og sto der en stund, før tempen steg til 100 og det rant over/koket i ekspansjonstanken.

Bruker rent vann til jeg har funnet ut av problemene, det skal da ikke ha noen innvirkning? Men slangen som går fra nederst på radiatoren og inn på vannpumpehuset der termostaten står ble ikke varm nå heller, og radiatoren ble heller ikke varm nederst på den siden (føler for el-vifte som står der?) Hmm...

Du sa det var helt ny termostat? Som du sier så virker det som at den ikke åpner ja. Men hadde det samma problemet på passaten min. Fikk ikke trykk i den nederste slangen som gikk fra blokka og ut te bunn av radiatoren min. Tok ut thermostaten jeg og la den i en kjele og kokte opp vann og så om den åpnet seg. og det gjorde den. så senere fant jeg ut at bilen spyttet unaturlig mye vann og røyk veldig mye så det som var feil hos meg var at vannet fra kanalene i blokken gikk inn i sylinderene også ut eksosen. Så måtte bytte topp pakning. så ble det bra! Menne ryker bilen mye? spruter den mye når du gasser litt på? kanskje dette var til hjelp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan topp-pakningen ryke sånn uten videre da? Alt var jo helt 100% før jeg byttet vannpumpe.. : popcorn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker rent vann til jeg har funnet ut av problemene, det skal da ikke ha noen innvirkning?

 

At du bruker rent vann, altså uten frostvæske, vil gi bedre varmeoverføringsegenskaper i radiatoren. Med andre ord: Bedre kjøleeffekt enn med vann/frostvæskeblanding.

 

Men hvis det blir kuldegrader ute er du ille ute, da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... merkelig. Høres ut som det fortsatt er noe galt med termostaten syns jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan topp-pakningen ryke sånn uten videre da? Alt var jo helt 100% før jeg byttet vannpumpe.. : popcorn

ja, det kan skje. Alt funka som det skulle på bilen min også.... også når jeg tok reg.reim bytte, vannpumpe også skulle lufte systemet så fikk jeg ikke luftet p.g.a sprekk i pakninga.... bilen spruta vann godt ut når jeg rusa bilen litt og ryker godt! Men ryker bilen no særlig da? spruter den mye i eksosen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok termostaten ja. Byttet tilbake til den gamle og prøvde en gang til, og da virket det plutselig :P (pussig, for jeg kokte den nye termostaten i vann, og den åpnet) Men må si jeg ble bekymret når du nevnte topp-pakningen Lars Erik ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden siden jeg har lik motor og samme problem.

  • Ny termostat
  • nedeste slangen fra radiator til vannpumpe kald
  • termostat åpner seg ikke

Det jeg tror er problemet er at Termostaten skal stå i en vis posisjon ifg Haynes. Den gamle, originale termostaten hadde en pil merke. Den skal peke vek fra motoren : klø : igjen ifg Haynes. Problemet mitt er at jeg har kjøpt Triscan termostat på Bilxtra og den har ingen merker....

 

What to do? Noen som har vert bort i dette før? Klarer akurat å kjøre bilen til jobben ca 20km og da er motor temp ca100-110 olje ca 120........ : rock :

 

Motor

  • 1.8 DZ "samme" som Golf GTI 8v, Passat mfl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyone? Hadde tenkt å få orden på dette i morgen... .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ennå ikke gjort noe pga mye jobb . Har ennå ikke funnet noe løsning på problemet. Skal prøve å ta termostaten ut og sette den inn igjen i morgen.....: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.