Anbefalte innlegg

Kikker etter en bil som jeg skal kjøre på jobb som går billig, altså diesel motor.

Driver å tenker på Passat 35i, syntes dette var en knakende god bil når jeg hadde G60 Syncro'n.

Ser at disse Passatene er levert med 1,6TD motor og 1,9TDK.

Det jeg lurer på er hvilken motor som vil være best med tanke på at jeg har lyst til å hente ut litt mer enn 60-80hk som leveres orginalt.

Har sett flere som trimmer 1,6TD motorene oppmot 100hk med over 1bar ladetrykk, noe disse motorene tåler virker det som.

Har ikke vært borti noen som har trimmet TDK motorene.

Noen som har noen synspunkter på dette ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.9 er langt fra like turtallsvillig som 1.6 iaffal. Så jeg hadde gått for 1.6 De går svingodt med rette mods, og som du sier: motorene tåler det

 

Det kommer jo an på hva bilen koster i innkjøp og slikt og.. men en Golf med 1.6TD med påstilt diesel og ladetrykk kjører greit fra en Opel Kadett 1.8 GSI.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jan erik hadde jo TDk før, den mørk røde treer golfen, den var skrudd opp litt og gikk bra og billig. vet det var golf men det er vel samma motoren som i passaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat fikk en vell med 1,6TDK og 1,9TDK mens Golf 2 bare med 1,6TDK.

 

Men etter hva jeg har hørt så går 1,6`n bedre enn 1,9 med oppjustert trykk og diesel, min har jeg justert opp, men den får ikke nok diesel etter hva jeg vil den skal ha, og siden tomgangskruen er skrudd helt tilbake, så er det ikke mer å hente uten å ha tomgang på 1500rpm....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde orginal 1,6 tdk før..jeg ble frakjørt av en gammel mann i en minst like gammel bil..det går forferdelig rævva..mildt sagt! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde orginal 1,6 tdk før..jeg ble frakjørt av en gammel mann i en minst like gammel bil..det går forferdelig rævva..mildt sagt! : vinke :

 

Orginalt går dem ræva ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde orginal 1,6 tdk før..jeg ble frakjørt av en gammel mann i en minst like gammel bil..det går forferdelig rævva..mildt sagt! : vinke :

 

Du glemte å montere IC, skru opp turbotrykket, montere bedre luftfilter, og gi faen i at du hadde høyt turtall. De går bra de TD/TDK motorene om du bare straffer de nok :P

 

Edit: går bra i forrhold til andre biler levert med 75 HK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jan erik hadde jo TDk før, den mørk røde treer golfen, den var skrudd opp litt og gikk bra og billig. vet det var golf men det er vel samma motoren som i passaten?

Jeg veit han hadde en 1,9TDK som var timmet litt ja, men så gikk motoren til hælvete rett etter han solgte den å da.

Men vet ikke om det er noe forskjell på holdbarheten på disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg veit han hadde en 1,9TDK som var timmet litt ja, men så gikk motoren til hælvete rett etter han solgte den å da.

Men vet ikke om det er noe forskjell på holdbarheten på disse motorene.

 

Tipper at den gikk til helvette på øverste reimhjul(kammen) på registerreima, sett det er flere som har hatt dette "problemet" og klaget på at det er dårlige motorer. Vil nå helle karakterisere det som dårlig mekaniker som ikke har satt ting riktig sammen og skrudd skikkelig fast.

 

Holdbarheten er etter min oppfatning og erfaring meget gode både på 1,6 og 1,9, meget like motorer. Min motor er vell runda gode 300 000km, med forsåvidt hard behandling og med godt over 1 bars trykk de siste 2 åra. Den bruker ikke olje og starter og går helt fint.

 

Trur det er noe av det bedre vw har levert på 80 og 90 tallet av motorer som er pålitelige og med god holdbarhet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tommy Westervik]Tipper at den gikk til helvette på øverste reimhjul(kammen) på registerreima, sett det er flere som har hatt dette "problemet" og klaget på at det er dårlige motorer. Vil nå helle karakterisere det som dårlig mekaniker som ikke har satt ting riktig sammen og skrudd skikkelig fast.

 

dette er typisk på disse motorene, etter hva jeg har hørt i vert fall.

er ikke helt sikker men mener det er en splint eller noe som pleier å rykke på disse, men sikkert noen som kan dette bedre enn meg her:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er typisk på disse motorene, etter hva jeg har hørt i vert fall.

er ikke helt sikker men mener det er en splint eller noe som pleier å rykke på disse, men sikkert noen som kan dette bedre enn meg her:o

 

Øverste hjule står ikke i noe spor, men bare på en kon, og dette er forsåvidt greit nok det så lenge en skrur det godt nok fast. Grunnen til at det er en kon og ikke en splint eller et spor som på f.eks bensin motorer er for at det er her det er tenkt at man skal ta opp slarken i reg. reima med strammehjulet ved bytte. Vet at BMW diesel har det på samme måten, så etter hva jeg kan skjønner er det folk som ikke helt har visst hva de har holdt på med som har fått et slikt havari på motor....

 

Både min og svigers sin 1,6 er gått rudt 300 000km, uten noe form for problem men vet det er en del som har fått havari på denne måten. Men sånn kan det også gå når enkelte skal leke mekanikkere uten å helt vite hva de gjør på :fy:

 

Noen som har hatt havari på andre måter her inne? så skrik ut, visst ikke, er dette sterke og solide motorer som går og går og går og går.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min vento tdk er nå gått nesten 400000.....de siste 100 med oppjustert pumpe og trykk. nybygget eksos og "i boksen" sportsfilter......målt med gtech måler til 91hk....drar helt opp til 5400 for den gir seg.

 

Synes de går bra orginalt også med tanke på de 75hkene.

 

Iløpet av vinteren skal jeg ha på ei ombygget pumpe samt intercooler...da skal jeg lade det turboen klarer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang problemer er det eneste jeg har hørt om er at enkelte har måttet bytte topp pakning....samt dette reimhjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang problemer er det eneste jeg har hørt om er at enkelte har måttet bytte topp pakning....samt dette reimhjulet.

 

Jepp, men toppakning kan vel sees på som en slitedel etter 2-3-400 000 km :D

 

min vento tdk er nå gått nesten 400000.....de siste 100 med oppjustert pumpe og trykk. nybygget eksos og "i boksen" sportsfilter......målt med gtech måler til 91hk....drar helt opp til 5400 for den gir seg.

 

Synes de går bra orginalt også med tanke på de 75hkene.

 

Iløpet av vinteren skal jeg ha på ei ombygget pumpe samt intercooler...da skal jeg lade det turboen klarer.

 

Hva som er gjort med pumpen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått litt info ja.. virker egentlig som om det er ett fett hvilken diesel motor man ender opp med.

Bare man passer på reim hjulene osv.. Skal montere IC hadde jeg tenkt uansett, for å få ut mest effekt. Men hadde ikke tenkt å skru justering skruene til de ikke går mer heller. Hadde jeg fått den opp til 90 eller litt over hk hadde jeg nok vært fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, men toppakning kan vel sees på som en slitedel etter 2-3-400 000 km :D

 

He he ja...etter hva jeg har erfart er disse vw diesel motorene seige å ta livet av...heldigvis, siden det er bruksbilen min....dessuten er det jo rimelig forikring, rimelige deler og lavt forbruk.

 

 

 

Hva som er gjort med pumpen da?

Fant ei side på internett som forklarte hvordan man skulle trikse med fjørene som er i pumpa og som bestemmer dieseltilførselen.....skal se om jeg finner linken.......kjøpte ei brukt pumpe for å prøve på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.