#1 Skrevet November 28, 2005 Drar på starteren, oljetrykk OK, timing sjekket 'n' ganger, bensin i massevis og ingen feilkoder bortsett fra 'feil blandingsforhold'. Virker som det omtrent ikke er kompresjon. Er det 'vanlig' at løfterne ikke slipper opp ventilene helt etter demontering og lagring noen dager, selv etter flere startforsøk? (Kan det være at et 'bra' firma kan maskinere toppen for mye, slik at kammene ikke lenger passer?? det er første gangen den overhales, og vakuumeringen av toppen ga bra resultat i følge han som gjørde jobben..) Er litt rådvill her, men fortsetter vel i morgen.. Noen som har opplevd det samme etter overhaling? Har faktisk opplevd det én gang før, på konas Hona Civic, som plutselig ikke ville starte. Etter endel kværning startet den motvillig, for aldri å gjøre det samme igjen.. Merkelige greier.. Har ikke kompmåler, men det virker ganske sikkert at det er smått med komp.. Starteren går *lett*, med bare en sylinder som oppviser et snev av komp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 29, 2005 Kan være at ventilene henger litt i tetningene, Hvis du skrur av kammene og sjekker at alle ventilene står oppe da. Men ta en komp test, kompmåler på biltema er ikke dyr, og jeg kan garantere at du får bruk for den mer enn en gang:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 29, 2005 prøv å ta av kamhjulet igjen og se at den tappen inni ikke er knekt, den er porøs! hadde samma greiene etter en overhaling, da var plutselig tappen knekt og reg hjulet stod noen tenner feil, heldigvis for lite til at stemplene traff ventilene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 29, 2005 Tok av toppdekselet igjen, og alle løfterne bortsett fra noen lot seg rotere litt når kammen pekte opp. Nr 3, 6 og 9 på innsug, og nr. 9 eksos. Stemmer bra da at jeg klarte å få komp i nr. 1 og 4. Men den tenner fortsatt bare sånn innimellom, og enda værre: syntes faktisk det var frostvæske som kom ut sammen med bensin i sprekkene i manifolden.. *sukk* Er nok ikke mitt år dette her, gitt!! Gjør et forsøk på å sette motoren så kammen dytter ned innsug nr. 3, så får jeg se om den har kommet seg i kveld.. Begynner å bli kaldt å stå i uisolert garasje nå. Kammen stod forresten riktig i forhold til kamdrevet, så den er i hvertfall fortsatt OK.. Edit: Orker ikke gå ut i kulda igjen, dritten får stå til i morgen.. Kjekt at jeg er arbeidsledig, i hverfall, så jeg ikke trenger bilen i morra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 29, 2005 Orker ikke gå ut i kulda igjen, dritten får stå til i morgen.. Ikke mist motet nå, vi støtter deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 2, 2005 Hvordan går det, komt noe videre ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 2, 2005 Fikk tips fra Scott Mocry om å måle ventilhøyden, håper Jan Åge på Larvik Motor leste det jeg sendte med mht. maskineringshøyde, er visst kilent på disse dette.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 4, 2005 Woo-hoo!! (feirer litt, selv om det sikkert går til helv.. da.. ) Nazze startet og malte som en katt, når løfterne langt om lenge kom til vettet og slækka'n! Ufattelig at det skal ta en uke å blø ut den lille mengden olje som sannsynligvis var for mye inni der, men det gjorde godt å høre at motoren gikk pent, i hvertfall! Synes nesten den går penere enn før..? Byttet alle væsker også mens jeg var i gang. Ny olje, filter og frostvæske skader aldri. *litt* lettet, kan du si. (Og sorry til Jan Åge på Larvik Motor, som sikkert vet hva han driver med.. ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 4, 2005 vet jeg kommer litt sent innpå, men i et slikt tillfelle kan det være lurt å kjenne etter om innsuget blåser ut når du kjører starter. Da avslører du fort om ventiler står oppe, men nå er jo alt stas så kos deg med ny topp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 5, 2005 Hehe.. Ja, testen jeg kjørte var å blåse gjennom en slange ned i én sylinder, og fikk da bensindampen fra nabosylinderen rett i fleisen.. *host* En annen indikasjon var at jeg fikk _veldig_ mye feiltenning som slo tilbake helt ut av innsuget i forkant av radiatoren, så mye at den blåste ned en papirtuss som lå en drøy meter unna! Får kjøre noen småturer og se at alt funker nå, og _så_ kan jeg glede meg over ny topp! Takk for all hjelp og støtte fra verdens beste VW/Audi-forum, forresten!!!!!!!!!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...