Hvilke motorer går i Golf I Cabriolet?

Anbefalte innlegg

Har en 83-modell Golf I Cabriolet med en 1,6l motor (motorkode er jeg usikker på). Denne bilen var (ifølge VAG) levert originalt med en 1,5l.

Ettersom jeg har forstått det så ble ledningsnett etc ikke skiftet ved bytte av motor, samt at fordeler skal tilhøre original-motoren.

Problemet er at motor fjusker etc, og har ikke fungerende choke, som følge av "virvaret" i motorrommet : rolleyes

Planen min for vinteren er å hive ut motoren, for enten å bytte denne ut med en annen, eller "shine" den opp og sette den inn igjen. I den forbindelse lurer jeg på hvilke andre motorer som eventuelt passer nedi motorrommet her uten betydelige "ombygginger"? Eventuelt hvilke girkasser som går om hverandre etc.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min cab sitter det en 1.8 GTI motor med gasser og 5 trinns kasse. Går greit å få ned en 16V også, motorfestene er like på 1.6 og 1.8 blokk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok...synes å ha lest dette en plass ja :)

Men hvordan blir det med andre ting hvis man setter i en 1,8? Jeg tenker da på f.eks. radiator, manifold, bremser etc?

Og da kommer vel eventuelt godkjenning og avgift for effektøkning inn også? Bilen er importert i mai -96...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok...synes å ha lest dette en plass ja :)

Men hvordan blir det med andre ting hvis man setter i en 1,8? Jeg tenker da på f.eks. radiator, manifold, bremser etc?

Og da kommer vel eventuelt godkjenning og avgift for effektøkning inn også? Bilen er importert i mai -96...

du trenger vel ikke godkjenne det før mai 2006 da..og 16v blir vel ikke godkjent i golf 1 uansett da(i første ommgang vertfall) hvis du bare øker til vanlig 1,8 90hk er det vel ingen som ser forskjell, det ville verfall jeg tenkt:) vet ikke om det er noe forskjell på bremser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så det er "fri" omregistrering etter 10år på motor da hvis jeg forstår det riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen må vel være førstegangsregistrert i Norge før 1.1.1996 for å slippe effektøkningsavgift..

 

Men kan ikke være snakk om store summen når bilen er såppas gammel, og det ikke er noen enorm effektforskjell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen må vel være førstegangsregistrert i Norge før 1.1.1996 for å slippe effektøkningsavgift..

 

Det var slik jeg i utgangspunktet hadde forstått det også ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har såvidt spurt om dette tidligere i denne tråden, men hvordan er det med bremsene? Kreves det noen oppgradering, eller for å si det på en annen måte, er det noen forskjeller på bremsene på 1,5- (?hk) kontra 1,8-motor (90hk)?

 

Og apropo' det med avgift ved effektøkning, så fant jeg noe lesestoff om dette på Tollvesenets sider; Endring i avgiftsmessig status, satser. Og slik jeg tolker det ut ifra dette skrivet, så blir det ikke noen avgift for meg hvis jeg "godkjenner" bilen etter mai -06 (?).

Regnet også ut dette på en "kalkulator" for statusendring av kjøretøy, og der kom det opp kr 0,- i avgift når det var over 10 år siden bilen ble importert. For artighets skyld regnet jeg også ut med 9 år siden førstegangsregistrering i Norge, og da fikk jeg opp ca kr 500-600,- i avgift for statusendring hvis jeg ikke husker mye feil.

 

Link til "kalkulator" for statusendring av kjøretøy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har såvidt spurt om dette tidligere i denne tråden, men hvordan er det med bremsene? Kreves det noen oppgradering, eller for å si det på en annen måte, er det noen forskjeller på bremsene på 1,5- (?hk) kontra 1,8-motor (90hk)?

 

Og apropo' det med avgift ved effektøkning, så fant jeg noe lesestoff om dette på Tollvesenets sider; Endring i avgiftsmessig status, satser. Og slik jeg tolker det ut ifra dette skrivet, så blir det ikke noen avgift for meg hvis jeg "godkjenner" bilen etter mai -06 (?).

Regnet også ut dette på en "kalkulator" for statusendring av kjøretøy, og der kom det opp kr 0,- i avgift når det var over 10 år siden bilen ble importert. For artighets skyld regnet jeg også ut med 9 år siden førstegangsregistrering i Norge, og da fikk jeg opp ca kr 500-600,- i avgift for statusendring hvis jeg ikke husker mye feil.

 

Link til "kalkulator" for statusendring av kjøretøy

Har du VWII calippere fremme kan du bare bytte skiver og klosser til ventilerte så har du samme bremser fremme som GTI/GLI

så da er de iaf godkjent til 112hk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel originale calipere som står på bilen vil jeg anta, og med trommel bak selvfølgelig.

Er det trommelbrems bak på GTI/GLI også da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal mye til for at du ikke har Kelsey-Hayes/VW-II-kalippere på Caben din. Bak har Einser-GTI tromler (og lasteavhengig ventil). Hvorvidt du har sistnevnte på bilen din veit jeg ikke. Jeg har vært altfor lite borti Cab.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takker for svar. Angående sistnevnte vet jeg faktisk ikke selv heller, har ikke vært så mye "down under" å tittet :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.