Ettermontere kjørecomputer/FIS i A4

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg ny bil for en måneds tid siden. En A4 2000modell. Min første Audi. Fornøyd med bilen, men jeg har veldig lyst på FIS i den... :)

Møller skal visst ha rundt 25.000 for jobben så det er uaktuellt.

Har letet rundt på div forum etter svar på dette, men finner bare halvgode svar... : bh :

Det jeg har funnet ut til nå er at man må (i hvertfall) bytte instrumentene, og hendelen til viskerene. Usikker på om man må strekke noen nye kabler... :confused:

Deretter er det vel en del arbeid med VAG-COM.

Instrumenter er greit å få tak i. Fant noen fra RS4 på ebay. Hendelen er vel ikke så dyr, så den kan man vel kjøpe fra møller om man ikke finner en annen plass.

Har funnet en guide på hvordan det gjøres på 97mod, men dette er på tysk. Skjønner ikke så stort av dette. :o

http://blink.dagbladet.no/user/files/c/cb/cbrclaus/fis_nachruesten.pdf

Noen som har noen svar til meg? Er jeg på villspor, eller? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grei PDF fil du fant der.

Så kjapt gjennom den, tysken min er ikke best, men sånn passe dårlig :)

I tillegg til instrumentet, og viskeren så virket det som om føleren for

utetemperatur var forholdsvis dyr. €54. Det vil vel si i norske penger * 20 (møllers kurs...) 1000 spenn.

I tillegg kommer måleren for oljekvalitet (introdusert i juli 99) som også koster €50.

Det ser gjennomførbart ut. Jeg så bare kjapt gjennom dokumentet og fikk inntrykket av at du måtte trekke 5-6 ekstra kabler.

Det er også en god del braketter, plugger og sensorer ol. som sikkert ikke er billige å kjøpe på møller.

Det står også beskrevet i dokumentet at den varianten som presenteres der er modellen UTEN automatisk kontroll av lys (hovedlys, bremselys osv.).

Skal du ha med den delen blir det mye vanskeligere og mye dyrere.

(Dyre deler og mange kabler...)

Dette er ca. like godt svar som de andre halvgode svarene du har fått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar denne tråden litt videre jeg...

Jeg lurer på om det er mulig å skifte ifra "halv" FIS til "hel" FIS...

Altså ifra :

Audi A4 ohne FIS.jpg

Til denne versjonen :

audia6etcclickringsarm1.jpg

Virker som det ligger det meste av sensorer og slikt inne til den "halve" versjonen, men jeg vil gjerne ha opp forbruk, gjenstående diesel og litt sånn kos..

Noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg prøvde å ta opp dette for litt siden uten særlig svar. Har et par dokumenter liggendes på pc'en som beskriver innstallering av FIS. Høres enkelt ut slik de sier det, men har hatt en her på forumet som ha prøvd å montere FIS uten hell. Eller dvs. han fikk problemer med startsperren i det nye instrumentet.

Vil tro det er fullt mulig å gjøre dette enkelt selv om du får kodet det nye instumentet. Det skal visst være nok å trekke 2-3kabler til ECU, tempmåler etc.

Har en del dokumenter som omhandler FIS montering om du er interessert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kjekt å bare funnet selve displayet og kunne bytta det... Jeg har det halve FIS displayet og det viser jo temp og sjekk av de tekniske tinga på bilen, men ville gjerne hatt med kjørecomputer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halve FIS skal ha de samme funksjonene som den store.

Bare at den store kan vise flere samtidig. Samt få info fra orginal radio.

Jeg har forsøkt å få til dette på min Passat, men den har ikke CanBus, så jeg må få tak i en instrument uten CanBus, men med FIS, dette er veldig sjeldent.

for dere Audi folk er det bare å bytte instrument, og trekke kabler til tempføler. Olje sensoren kan man deaktivere via vagcom. Evt sette fixed serviceintervall.

Husk å få med login coden på instrumentet, du trenger dette når du skal legge inn nøklene dine i startsperren. Evt så gjør møller dette for kr 350,-kr

VagCom er et must for denne jobben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke bare bare å bytte instrument da.. Vanskelig å finne noen vrakbiler som har dette..

Må man skifte hele instrumentet? Kan man ikke bare skifte FIS displayet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok letter å bytte hele instrumentet.

Det florerer av disse på ebay, og kanskje du finner noe på nbfbildeler også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.