Fjærbeins spørsmål, lagertopp?? (BILDER)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal til å skifte lagertopp foran på Audi coupe quattro typ89 1989mod 7Amotor:

 

Lurer litt på om det er feilmontert fra før av jeg : klø :

 

Når man kjøper lagertopp, følger det da ikke med selve gummiforingen, pluss et slags lager? i hvilke rekkefølge skal dette monteres?

 

For meg ser det ikke ut som dette lageret vises på ekta, hvis det ikke er nr 11. da??

 

Dette vet dere sikkert, er jo en ting som byttes oftere enn jeg skifter sokker : smil :

Fjærbein.GIF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel nr 14 som er fjørbeinlageret tenker jeg. Er ikke så høy i vikeligheten da.

Foring og lager er i en og samme del.

Leste om en her inne som kjøpte bil hvor hele lageret var montert opp ned, men det hører vel til sjeldenhetene håper jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel nr 14 som er fjørbeinlageret tenker jeg. Er ikke så høy i vikeligheten da.

Foring og lager er i en og samme del.

Leste om en her inne som kjøpte bil hvor hele lageret var montert opp ned, men det hører vel til sjeldenhetene håper jeg...

 

Foringen er nr 14 ja, men skjønner ikke helt hvor det lageret skal plasseres??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du plukker av nr 15, 16, og 17 så ser du lageret under der. Er mulig å få det ut uten å ta ned fjørbeinet, men da må du ha fjørklemmer for å presse i sammen fjøra. Etterpå må du presse ned demperen med et skrujern. Men hvis du har delte fjørbein er det nok like greit å plukke ned hele stasen. Da ser du lett hvordan det er montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du plukker av nr 15, 16, og 17 så ser du lageret under der. Er mulig å få det ut uten å ta ned fjørbeinet, men da må du ha fjørklemmer for å presse i sammen fjøra. Etterpå må du presse ned demperen med et skrujern. Men hvis du har delte fjørbein er det nok like greit å plukke ned hele stasen. Da ser du lett hvordan det er montert.

 

 

Jeg har plukket ded, delte fjerbein ja! Jeg kan da ikke se på tegningen den skiva/lageret som sitter uttapå NR 13.. Slenger inn et par bilder, kansje litt lettere å forstå da:

Demper.JPG

foring.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blå pilen er lageret. Den metallringen som den røde pilen peker på må skrues av med de to hakkene som er på den. Er litt lettere å skru den hvis fjæren ikke presser på. Når den er tatt av er det bare til å ta lageret rett av.

Håper dette hjelper litt:)

i3gnz8.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blå pilen er lageret. Den metallringen som den røde pilen peker på må skrues av med de to hakkene som er på den. Er litt lettere å skru den hvis fjæren ikke presser på. Når den er tatt av er det bare til å ta lageret rett av.

Håper dette hjelper litt:)

 

:)

 

Så det er riktig montert?

 

Når jeg spenner opp fjæra: hvor langt skal jeg skru ned den skruen med de to hakkene? helt til den gjengene stopper eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT kansje, men hvor viktig( hvor mye merkes det ved kjøring) hvis den foringa (grønne store på bildet) er defekt(slitt) og man kjører med den, istedenfor og skifte til ny...?

 

Gjorde ikke dette da jeg byttet understell, hadde ikke en for handa..., men vurdere og ta av og bytte den ut med en ny....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men her er vel foring/lager ødelagt? "mutteren" som den røde pila peker på skal jo holde foringen på plass på toppen. Her har jo kulelageret skilt seg fra foringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men her er vel foring/lager ødelagt? "mutteren" som den røde pila peker på skal jo holde foringen på plass på toppen. Her har jo kulelageret skilt seg fra foringen.

Skal henge i sammen de to je. Virker som om det er vanlig at lageret løsner fra foringa, er bare presset i sammen virker det som. Ikke det mest geniale som kommer fra Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det som Ole-Håkon sier. Foring og lager skal være en del, er iallefall det når du kjøper nytt.. Men disse tror jeg skiller seg ganske fort etter litt kjøring, men jeg tror ikke dette har noe særlig betydning siden det ligger i press mot hverandre, men når du første har det av så er det jo greit å bytte det:)

 

Så det er riktig montert?

 

Når jeg spenner opp fjæra: hvor langt skal jeg skru ned den skruen med de to hakkene? helt til den gjengene stopper eller?

 

Det ser riktig montert ut for meg. Den skruen skal skrus helt til bunn til den ikke går lengre.

 

Litt OT kansje, men hvor viktig( hvor mye merkes det ved kjøring) hvis den foringa (grønne store på bildet) er defekt(slitt) og man kjører med den, istedenfor og skifte til ny...?

 

Gjorde ikke dette da jeg byttet understell, hadde ikke en for handa..., men vurdere og ta av og bytte den ut med en ny....

 

Du hører vell kanskje litt dunkelyder i fjærbeinet når du kjører i humper, camberen vil vell heller ikke bli helt rett hvis den er slitt og det er slark i den.. Bare gi beskjed hvis jeg tar feil her:)

 

Byttet fjærbein selv for en liten stund tilbake, og da når jeg tok av på høyre side fremme så var lageret rustet helt vekk, alle de andre var fine, merklig nok:confused: Da var det dunkelyd når jeg kjørte på humper.. Er vell omtrent den samme feilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT kansje, men hvor viktig( hvor mye merkes det ved kjøring) hvis den foringa (grønne store på bildet) er defekt(slitt) og man kjører med den, istedenfor og skifte til ny...?

 

Gjorde ikke dette da jeg byttet understell, hadde ikke en for handa..., men vurdere og ta av og bytte den ut med en ny....

 

Disse bør du absolutt bytte. Er denne foringa som fester støtdemper/fjærbein til karosseriet og hvis den er gåen går det hardt utover kjøreegenskapene.

 

Med xxx antall kilo i front, norsk veistandard og aggressiv kjørestil får disse lagertoppene bra med juling. Finnes en del løsninger med uniball/alu fjærbeinslager til salgs, som tåler mer og strammer opp styringa litt, på bekostning av litt ekstra støy.

212574_2_normal.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.