Anbefalte innlegg

Fikk mangel på at ABS lampa ikke lyste på bilen min da jeg var på Eu kontroll forrige uke. Har ikke tenkt noe særlig på det før. men når jeg tenker meg litt om så har aldri ABSn funka på bilen så lenge jeg har hatt den. Noen tips angående hva som kan være galt og evnt om dette vil forsyne seg kraftig av lommeboka mi for å få dette fikset. Har nettopp skiftet skiver,caliptere og klosser rundt hele. Trodde at det var utslitte bremser som var grunnen men da tok jeg feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, lampa i dashen lyser ikke ved oppstart, men du har heller ikke abs som funker?

 

Om en tar sikringen eller du har en føler som ikke fungerer så vil jo abslampa lyse kontinuerlig i dashen, akkurat som når du låser diffen bak..

 

Vil jo tro at pæra i dashen din har gått... hva som er feil kan være greit å finne ut med vagcom eller lignende, kan da lese av hver sensor. En vanlig feil på de fleste biler med abs er jo sensorene som sitter mot hvert hjul, at en av disse tar kvelden. Kan også hjelpe å ta ut sensorene og rengjøre disse, samt sørge for at de sitter med riktig distanse til abskransen.

 

Lyser abs-lampa når du låser diffen? sikkert ikke, men... om du ikke får låst diffen er sannsynligvis sikringen din gått, abs/diff har samme sikring, og pæra tatt kvelden..

 

Tror jeg ihvertfall.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, lampa i dashen lyser ikke ved oppstart, men du har heller ikke abs som funker?

 

Om en tar sikringen eller du har en føler som ikke fungerer så vil jo abslampa lyse kontinuerlig i dashen, akkurat som når du låser diffen bak..

 

Vil jo tro at pæra i dashen din har gått... hva som er feil kan være greit å finne ut med vagcom eller lignende, kan da lese av hver sensor. En vanlig feil på de fleste biler med abs er jo sensorene som sitter mot hvert hjul, at en av disse tar kvelden. Kan også hjelpe å ta ut sensorene og rengjøre disse, samt sørge for at de sitter med riktig distanse til abskransen.

 

Lyser abs-lampa når du låser diffen? sikkert ikke, men... om du ikke får låst diffen er sannsynligvis sikringen din gått, abs/diff har samme sikring, og pæra tatt kvelden..

 

Tror jeg ihvertfall.. :)

 

Lampa lyser ikke ved oppstart og sperra funker. Gjorde det da jeg testet den. Skal sjekke pæra jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og lyser heller ikke når sperra er innkoblet, som den skal gjøre..... da lyser den nok egentlig konstant ja, og varsler nok egentlig om at det er feil på abs hos deg.

 

Les av verdier med vagcom, du får reel hastighet på hvert enkelt hjul, og ser jo kjapt om en sensor ikke er helt med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og lyser heller ikke når sperra er innkoblet, som den skal gjøre..... da lyser den nok egentlig konstant ja, og varsler nok egentlig om at det er feil på abs hos deg.

 

Les av verdier med vagcom, du får reel hastighet på hvert enkelt hjul, og ser jo kjapt om en sensor ikke er helt med.

 

 

Ja det er vel en eller annen sensor som ikke henger med. ABS lampa lyste på coupe quattroen min da jeg satte på sperra når jeg tenker meg om. Bør kanskje begynne med sikringsboksen og så høre med ett verksted om det kan kjøre en sjekk på bilen. Skal til Audi Sentrum med bilen når jeg har fått tak i alle delene som skal skiftes.

 

Takk skal du ha for gode råd og hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har muligens abs sensorer fra Rs2 som du kan kjøpe om du er interessert.. 100kr stk.. brukt.. Må bare demontere de først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tlbudet. Skal få sjekket opp bilen så jeg finner ut hva som er galt.Før jeg kjøper noen deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

, samt sørge for at de sitter med riktig distanse til abskransen

Noen som vet dette? Bare såvidt kransen ikke tar borti sensorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet dette? Bare såvidt kransen ikke tar borti sensorene?

 

Godt spørsmål... jeg har ihvertfall plassert de på den måten..

 

Rep-manualen sier ingenting ihvertfall..

abs_krans_bilde.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som ikke sitter med skrue (altså stort sett alle etter ca. 1988) dytter man bare inn med håndkraft så langt de går, så blir det riktig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med en kamerat som har RS2 i dag. Han mente at grunnen til at ABSn ikke funker på bilen min er at den er koblet ut. Var visst noe koblinger i motorrommet som skulle sørge for dette og da ville ABS lampa lyse hele tiden.

Hvis man da i tillegg tar vekk pæra så slipper man å bli plaget med at den lyser hele tiden..Noe som har hørt noe om dette ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, stemmer at det er på den måten.. så det store spørsmålet er hvorfor det er koblet ut da, om det bare er en hjulsensor som er død eller om problemet stikker dypere (i lommeboka...) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg nok finne ut av. Fikk vite at dette var veldig vanlig å gjøre på RS2, uten at jeg skjønner vitsen. Skal få Audi Sentrum til å kikke på dette når jeg skal dit den 03.01.06

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er feilen funnet. Ekspertene på Audi Sentrum fant ut at det var to følere foran som var synderen. Virker som butikken der jeg kjøpte bilen har fjernet eller knust pæra i ABS lampa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.