ABS utkobling som på skolebil?

Anbefalte innlegg

Hater rett og slett ABS. Synes den er i veien når jeg kjører og liker å styre bremsene mine selv. Men det jeg lurer på er om det går ann å montere en knapp eller lignende der jeg kan slå av ABS slik som det gjøres på skulebiler under glattkjøring? Er det idet heletatt låv? Eventuelt hva koter det? Er på en S6 96 mod. Eller er det bare en ledning jeg kan klippe å montere en knapp på selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fullt mulig og fullt lovlig, ikke noe krav at absen er i funksjon,

 

paa aldre audi s modeller er det ene egen abs knapp, ogsaa andre eldre audi modeller,

 

er ett rele du kan kutte styrestrommen til, husker ikke hvilket,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å monter en knapp på styrestrømmen til relleet d så kan jeg slå av og på som jeg ønsker? Noen som vet hvem relle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener releet sitter i boksen ute i vannkassa. På undersiden av lokket skal det være limt på oversikt over releer og sikringer mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært så heldig at jeg har fått en orginal ABS knapp av Frank Andre Rui.

Men siden dette bare er en puls knapp er det jo ikke bare å koble den til ledningene til releet. En kamerat sa ledningene skal ligge klare på ledningsnettet bak dashen men hvor og/eller stemmer dette? Siden noen biler blir levert med og noen uten regner jeg ikke med at Audi leverer biler med flere forskjellige ledningsnett så det burde jo stemme? Eller er dette noe som er ettermontert på alle biler som har det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært fint med noe svar så jeg fikk ordnet dette før vintertreffet så jeg bumper litt jeg:p :bump:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da det kom nytt og bedre ABS-system i 1994 forsvant bryteren. Det ligger ingen kontakt klar noe sted, så man må evt. improvisere et eller annet selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok så da må jeg bruke en on/off bryter da som kobler ut strømmen på releet? Så da får jeg ikke brukt puls bryteren som er orginal?: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På trafikkskole bilene her, Audi A3,A4,A6 -> 2005, fjerner de bare en sikring, så er alle hjelpemidler borte ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg er klar over det og på bilen min ligger den sikringen bak sparkeplaten på sjaførens venstre ben. Men grunden til at jeg vil ha en knapp er tilgjengligheten. Blir liksom så tungvint å skru av sparkeplaten og ta sikringen ut og inn hver gang jeg skal leke meg litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har løsningen på denne tråden?

 

Den orginale pulsbryteren som jeg har fra en tidlig C4 100 har fire kabler:

- brun

- sort/blå

-sort/grønn

-sort/gul

 

Er det mulig å koble den inn på en S4 94 mod på en proff måte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du nevner at det er jobb og ta av og på sikringen.. det går jo ann og ta kursen til sikringen og legge på en bryter der? uten og til og med og knote noe med det orginale ledningsnette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel evt. bruke et rele som skrur seg av/på med pulsen fra pulsbryteren. Det tror jeg er eneste måte.

 

BTW: Utkobling av ABS skal det ikke være på skolebiler lenger, det står spesifikt i læreplan at på det som tidligere het glattkjøring, nå sikkerhetskurs på bane, skal man prøve med og uten ESP dersom det finnes, men ABS skal være innkoblet hele tiden. :) I tillegg er det jo *helt* jævlig å kjøre bil uten ABS på vinterføre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje det står i læreplan, men ALLE kjøreskoler her i området viser oss forskjell med og uten ABS, litt med tanke på om du skal kjøpe deg førstebil.

 

Men med de nye skole-bilene er det rett og slett og skru av tenningen som blir gjort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte en 2007/2008 passat når jeg kjørte opp, var montert en knapp i hanskerommet som kobla ut abs, esp osv osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer fortsatt på om noen har gjort det, og gjerne på en proff måte med den orginale pulsbryteren?

 

Det er ikke så interessant å diskutere opplæringsplaner for førerkort..............: rolleyes

 

Så derfor lurer jeg på:

- hvor sitter Auxiliary relay panel 2, som inneholder ABS combi relay J156?

- noen som har forsøkt å gi pluss pulser inn på kontakt 8/T på dette releet? (ser ut som om den orginale pulsbryteren skal gjøre det på diagram for 92-93 modeller S4)

- noen som vet om J156 finnes på biler nyere enn 92-93 modell, og hvis det ikke finnes der: finnes det noen måte å gjøre det på på disse bilene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, på B5 er det jo bare å generere feil på ABS-systemet. Plugg utav en sensor, så får den implausible wheel speed error, ABSen piper og så er den av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om jeg i min villeste fantasi ikke kan forstå hvorfor noen syntes det er bedre å kjøre uten ABS enn med ABS på vinterføre, så kanskje denne tråden vil kunne hjelpe deg. Merk at den er på tysk og at dette gjelder for Audi V8 4C, men kun de aller siste Audi V8-modellene ble levert uten ABS-bryter, og da er de så like C4 uansett..

 

http://www.audiv8.com/german/faq/faq_show.php?id=221

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan gjøre er og sette inn et rele med holdekontakt mellom sikringen og + eller - . Da vil det jo fungere slik at når du trykker på pulsbryteren, så vil den kutte strømmen til abs sikringen og du er abs løs =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om jeg i min villeste fantasi ikke kan forstå hvorfor noen syntes det er bedre å kjøre uten ABS enn med ABS på vinterføre, så kanskje denne tråden vil kunne hjelpe deg. Merk at den er på tysk og at dette gjelder for Audi V8 4C, men kun de aller siste Audi V8-modellene ble levert uten ABS-bryter, og da er de så like C4 uansett..

 

http://www.audiv8.com/german/faq/faq_show.php?id=221

 

Får svare jeg da siden det var jeg som startet tråden i sin tid.

Grunden til at jeg ville ha muligheten til å koble ut ABS var pga at det er ett helvette på isen i funes. Når du skal dra en skandinavien flikk eller lignende inn i svinger etc så ødelegger ABS og eller ESP alt da du innimellom rett og slett har behov for å låse hjulene. Som jeg skrev i første post i sin tid så søkte jeg en løsning for enkelt å greit å koble den raskt ut ved LEKING. Jeg kjørte selv med ABS på til vanlig på vinteren men gud å mye bedre den var å kjøre på isen uten.

 

eks på dette var det første året jeg var i Funes. Hadde ca 210-215 i enden av lang strekka og gikk på bremsen. ABS begynte å jobbe umiddelbart og presset bare pedalen ut igjen noe som resulterte i ca 0 bremse effekt og jeg dro rett av banen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får svare jeg da siden det var jeg som startet tråden i sin tid.

Grunden til at jeg ville ha muligheten til å koble ut ABS var pga at det er ett helvette på isen i funes. Når du skal dra en skandinavien flikk eller lignende inn i svinger etc så ødelegger ABS og eller ESP alt da du innimellom rett og slett har behov for å låse hjulene. Som jeg skrev i første post i sin tid så søkte jeg en løsning for enkelt å greit å koble den raskt ut ved LEKING. Jeg kjørte selv med ABS på til vanlig på vinteren men gud å mye bedre den var å kjøre på isen uten.

 

eks på dette var det første året jeg var i Funes. Hadde ca 210-215 i enden av lang strekka og gikk på bremsen. ABS begynte å jobbe umiddelbart og presset bare pedalen ut igjen noe som resulterte i ca 0 bremse effekt og jeg dro rett av banen.

 

Forstår. Fikk du hjelp av innlegget på V8-forumet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en knapp for dette på V40n jeg kjørte med også, men da forsvant speedometer samtidig ;)

 

Men for å få det til på C4n så nevnes det et puls styrt rele, det funker nok knall, ellers vil jeg tro at fronten på knappen du har fått kan tas av og settes på en annen knapp, f.eks tåkelys, for å få riktig front, på en av/på bryter for ditt formål!

Ta så å trekk en ledning til et rele som du kan koble inn i serie med det releet som står i vannboksen f.eks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår. Fikk du hjelp av innlegget på V8-forumet?

 

Nå er denne tråden fra 05 og jeg har ikke den bilen lenger så har ikke sett i linken jeg. Jeg bare dro ut sikringen jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en knapp for dette på V40n jeg kjørte med også, men da forsvant speedometer samtidig ;)

 

Men for å få det til på C4n så nevnes det et puls styrt rele, det funker nok knall, ellers vil jeg tro at fronten på knappen du har fått kan tas av og settes på en annen knapp, f.eks tåkelys, for å få riktig front, på en av/på bryter for ditt formål!

Ta så å trekk en ledning til et rele som du kan koble inn i serie med det releet som står i vannboksen f.eks.

 

Av alle uorginale forslag synes dette som et av de bedre:

- ta annen bryter (feks tåkelys) og flytte fronten fra ABS-bryter over

- koble denne av/på bryteren i serie med ABS sikring

 

Det jeg er usikker på er hvor raskt en slik løsning vil fungere i forhold til den orginale. Litt ugunstig dersom ABS'en må "lade seg opp" i flere sekunder ved aktivering igjen. Orginal knapp gir relativt umiddelbart ABS tilbake. Videre lurer jeg på om slik løsning vil aktivere ABS etter at bremsing har startet.

 

Og hvorfor man trenger slik knapp er åpenbart: I mange tilfeller blir bremselengden kortere uten enn med ABS. Men da må knappen virke raskt slik den orginale gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fullt mulig og fullt lovlig, ikke noe krav at absen er i funksjon,

 

paa aldre audi s modeller er det ene egen abs knapp, ogsaa andre eldre audi modeller,

 

er ett rele du kan kutte styrestrommen til, husker ikke hvilket,

 

Hei.

 

Beklager siden jeg låner tråden til litt OT.

 

Er du helt sikker på at dette er lov? Mener så tydelig å huske at jeg måtte ta i bruk ett "lurium 2000 trix" for å komme igjennom EU med en bil som ABS ikke funka på, ettersom dette angivelig ga meg 2`er feil siden bremsene ikke fungerte som de var ment å gjøre.

 

Til topic.

Veldig enig i at det er bedre uten ABS som oftest. Løsningen på bryter må jo enklest være å legge opp en ny leder med bryter en plass? Er vel bare en sikring som går på ABSen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.