Variabel elektrisk feil på New Beetle

Anbefalte innlegg

Har en feil variabel på min New Beetle -99 1,9 Tdi. :confused:

 

Alt kan fungere helt fin når jeg er ute å kjører, så parkerer jeg bilen, og da neste gang jeg starter bilen, er det meste dødt!? dvs, kjørelys, kupevifte, blinklys, tåkelys, vindusviskere og varme i bakruta (er det jeg har funnet ut til nå iallefall) men, og et stort men.. om jeg slår på nødblinken, funker den, og samme gjør langlysene om jeg holder inne bryteren (altså drar den mot deg, ikke trykker den fram slik du vanligvis gjør).

 

Da kan bilen være slik en stund, så kan jeg parkere, og vente et parr timer, så er alt i orden!?:confused: helt til neste gang den slår seg vrang...: bh :

 

noen som har et godt forslag eller vet hva som kan være galt?

 

Mvh Morten Kristiansen

 

(fortiden ikke fult så lykkelig New Beetle-eier:rolleye: )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en feil variabel på min New Beetle -99 1,9 Tdi. :confused:

 

Alt kan fungere helt fin når jeg er ute å kjører, så parkerer jeg bilen, og da neste gang jeg starter bilen, er det meste dødt!? dvs, kjørelys, kupevifte, blinklys, tåkelys, vindusviskere og varme i bakruta (er det jeg har funnet ut til nå iallefall) men, og et stort men.. om jeg slår på nødblinken, funker den, og samme gjør langlysene om jeg holder inne bryteren (altså drar den mot deg, ikke trykker den fram slik du vanligvis gjør).

 

Da kan bilen være slik en stund, så kan jeg parkere, og vente et parr timer, så er alt i orden!?:confused: helt til neste gang den slår seg vrang...: bh :

 

noen som har et godt forslag eller vet hva som kan være galt?

 

Mvh Morten Kristiansen

 

(fortiden ikke fult så lykkelig New Beetle-eier:rolleye: )

 

Jeg ville sjekket tenningskontakten først og fremst. Sjekk om det det ting fungerer hvis du rikkler i tenningslåsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

såpass... humh.. hørtes dyrt ut... tenkte det kunne være så enkelt som et rele eller noe slikt, men det er vell ikke en variabel feil.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslaget om tenningsbakstykket høres bra ut syns jeg. Da du vrir nøkkelen i tenning skal det jo gis strøm ut til de tinga du nevner mangler, mens de andre tinga du nevner uansett vil virke selv om du har tatt ut nøkkelen. Da dette bakstykket blir slitt eller sprekker gis det ikke strøm til disse tinga da du setter nøkkelen i pos 2 ( tenning ) fordi den tappen som er i bunnen av tenningsnøkkelen/låssylinderen ikke klarer å dra med seg tenningsbakstykket langt nok. Dette pga slakk i sporet i bakstykket.

 

Skjønte du noe av det? Håper det ga deg et lite clue. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok... ja, skjønte endel av det.. våknet akkurat, har jobbet i hele natt, så nå skal jeg gå ut ut i dusjen og prøve å rikkle på den for å se om jeg finner ut noe, takk for alle kunstruktive tanker! :venner:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var ute å prøvde nå, og feilen er ikke variabel men konstant nå.. :( prøvde å rikkle og kakke litt i tenningslåsen uten hell... noen som vet om en måte å teste på om det er bakstykket som er gåent? og er dette noe vanskelig å bytte selv? begynner å bli meget irritert, har kostet på bilen 15000 på verksted siden jeg kjøpte den i september :(: bråk :: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Har aldri bytta på New Beetle før, men ved å demontere dekslene ved rattstammen skal man vel kunne komme til kontakta på det iallefall. Om du da skaffer deg et nytt kan du jo ta av kontakta å koble på det nye bakstykket for så å vri dette med en passende skrutrekker. Bare for å se om alt virker som det skal da. Hvis ikke kan man vel få byttet det inn igjen bare man har behandlet del og emballasje pent.

Om det derimot viser seg å være løsningen får du heller vurdere å la verksted montere det for deg hvis det ikke er veldig innlysende hvordan det skal gjøres. Er som sagt ikke sikker på hvor mye jobb det er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmh.... okey.. får vell bite i det sure eplet og gå ut å prøve å demontere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter litt tenking kom jeg til å tenke på en ting... jeg får jo "på en måte" på tenningen, da bilen starter, glødingen blir aktivert, stereoen slår seg på osv... så noe funker jo... kan det være så enkelt som et rele som skal aktivere di andre tingene som har tatt kveld?

 

har også merket at det har luktet litt svidd etter kjøring den siste tiden, men har trudd det var bremsene siden det er glatt og antispinn har vært mye aktivert i det siste :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller er det kanskje det at du klarer å vri med bakstykket "langt nok" så lenge nøkkelen holdes i startposisjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei... trenger ikke vri den i start for at den skal gløde, og alt av "kontroll" lamper lyser når jeg kunn slår på tenninga.. er no meget mystefistisk ute å går..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei... trenger ikke vri den i start for at den skal gløde, og alt av "kontroll" lamper lyser når jeg kunn slår på tenninga.. er no meget mystefistisk ute å går..

 

Snålt. Tror jeg ville prøvd bakstykket uansett. Kommer iallfall ikke på noen releer som kan gi sånn feil. Sitter et spenningsrele for motor, men da hadde den antakelig stoppa eller nektet å starte innimellom imens alt annet var ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter litt utforskin og massiv is-skraping ( -10 grader og ikke no avrmeapparat) lurte jeg bilen ned til verksted nå i kveld, så får de ordne det de som skjønner noe av det.... begynner å bli dyr bil nå... : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan høres ut som du har en jordingsfeil en plass..sjekk polene på batteriet og jordingskablene i karosseriet og ved girkassen..

Har hørt om et lignende tilfelle på en Opel Calibra og da var det vann i baklykta som kortsluttet noen ledninger og lagde kaoset..Såe jah..

Det er dyrt med verksted og feilsøking:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja... snakka me sortland auto idag.. d va d bakstykket på tenningslåsen som va ødelagt, og nytt et bestilt.. så får vi se hva prisen kommer på.. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst, så pleier den delen å være billig! Byttet selv på GTi'n for noen mnd siden, sluttstykket kostet i underkant av 300,- kr.

 

Jeg gjorde jobben selv, så der sparte jeg meg vel for noen $$.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jojo.. men er ikke deleprisen jeg er redd, er vell mer timeprisen.. menmen, overlever vell det og, selv om jeg er lærling og tjener 10k i måneden... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er alt i orden og jeg 5 000 kr fattigere :( var bakstykket til tenningslåsen, i tilleg var kontakten bak brent/smeltet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.