Oktan-tall i Usa kontra Norge ??

Anbefalte innlegg

Noen som med sikkerhet kan si hva som er forskjellen ?? I Usa har de jo 88,91 og 93 på vanlige bensinstasjoner. Tilsvarer dette Europeiske oktan-talll eller er det faktiske oktan-tall de opererer med ?? Vet ikke hvilken måle-metode de har i Europa men lurer om det heter for eks. 95 oktan roz. Har de samme måte å måle oktan-tall i Usa ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, de har ikke samme måte å måle oktan på i USA som her. Jeg husker ikke helt hvordan de regner det ut akkurat nå, men jeg husker at USA's 91 oktan tilsvarer vår 95, og USA's 93 tilsvarer vår 98.

 

Jeg skal prøve å finne ut av det hvis ingen andre kommer med svaret først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I USA bruker de gjennomsnittet av to forskjellige målinger ("RON" og "MON") til å angi oktantall, mens vi i Europa bare bruker RON måling. Derfor blir vår oktan f.eks 98, mens US oktan blir (98+88)/2=93.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn var det ja, syns jeg husket at det var noe i den retningen ja.

 

Vil bare legge til at RON og ROZ er det samme, N for "number" og Z for "Zahl".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay,det hørtes bra ut. For en kamerat vurderer kompressor-kit fra Usa som er mappet på Usa-bensin. Å jeg husker fra i sommer og i forfjor at de hadde bare "jente-bensin" der borte (trodde jeg). Dvs 88,91 og 93 oktan : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må sies at USA har en anelse dårligere bensinkvalitet enn Europa, ikke så strenge krav til bensinens kvalitet, så vidt jeg har forstått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg synes det er så rart at turbo/kompressor leverandører oppgir forskjellige chip til USA eller Europa modeller. Kansje andre hjerner på de USA bilene???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg synes det er så rart at turbo/kompressor leverandører oppgir forskjellige chip til USA eller Europa modeller. Kansje andre hjerner på de USA bilene???
Har vel en del å gjør med avgass-kravene der borte. Urquattro ble jo kun levert med 160 eller var det 165 hk (??) i Usa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvaliteten på bensin bestemmer de som kjøper den.

Jeg jobbet noen år på Mongstad utenfor Bergen, der hadde vi såkalte blandere som bestod av flere pumper. Bensin blir laget ved at en tilsetter flere forskjellige produkter i ulike kvanta. Noen ganger kom det båter som f.eks. skulle til Polen. Da kjørte vi på med dårlige produkter. Det pga at de som kjøper bensinen setter krav til kvalitet. Så om dere kjører gjennom Europa og er i Polen... ikke tank der.

Ellers er det jo stor forskjeller mellom "vinter" og "sommer" bensin.

F.eks. inneholder "vinter" kvalitet rundt 15% butan, mens "sommer" kvalitet har mye mindre. Ser også at det er masse diskusjoner her inne ang det å få flere hester bare ved å fylle 98 oktan på en bil beregnet for 95 oktan, det mener jeg er bare tull. Da må motoren forandres på og.

 

Selv om det stilles mye større krav til dagens motorer, vil ikke alltid kvaliteten på f.eks 98 okt på en bensinstasjon være den samme.

 

En gang i ny og ne fikk vi tanke båter som skulle til USA, de har STRENGE krav til kvalitet på bensin!

 

Det skal mye til før vi vanlige dødelige merker stor forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvaliteten på bensin bestemmer de som kjøper den.

Jeg jobbet noen år på Mongstad utenfor Bergen, der hadde vi såkalte blandere som bestod av flere pumper. Bensin blir laget ved at en tilsetter flere forskjellige produkter i ulike kvanta. Noen ganger kom det båter som f.eks. skulle til Polen. Da kjørte vi på med dårlige produkter. Det pga at de som kjøper bensinen setter krav til kvalitet. Så om dere kjører gjennom Europa og er i Polen... ikke tank der.

Ellers er det jo stor forskjeller mellom "vinter" og "sommer" bensin.

F.eks. inneholder "vinter" kvalitet rundt 15% butan, mens "sommer" kvalitet har mye mindre. Ser også at det er masse diskusjoner her inne ang det å få flere hester bare ved å fylle 98 oktan på en bil beregnet for 95 oktan, det mener jeg er bare tull. Da må motoren forandres på og.

 

Selv om det stilles mye større krav til dagens motorer, vil ikke alltid kvaliteten på f.eks 98 okt på en bensinstasjon være den samme.

 

En gang i ny og ne fikk vi tanke båter som skulle til USA, de har STRENGE krav til kvalitet på bensin!

 

Det skal mye til før vi vanlige dødelige merker stor forskjell.

Kjenner meg igjen i den der. Kunden får det den betaler for stort sett. Jobber i en bedrift som eksporterer fiskeoljer av alle slag (tran,omega3 osv) Vi lager ofte tran av varierende kvalitet....der er det prisen kunder betaler som bestemmer kvaliteten. Er faktisk Tyskere som har de trangeste specs`ene på det vi leverer. Da skal oljen være luktfri,smakfri,skal ha en viss farge osv osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av stoffene som brukes for å få opp oktan tallet (MTBE) er så vidt jeg har forstått ikke tillat i usa derfor vil det også være forskjell på "sammensettingen" av bnsinen som går dit...:)

 

I følge instruksjonsmanualen til min passat så kan man miste hester ved å kjøre 95 i stede for 98, dette har vel i grunn med at motoren automatisk stiller tenningen sin etter hvilke bensin man kjører, så har i grunn litt tro på at dette stemmer, men sikkert ikke så mye at man faktisk merker noe spesielt (muligens man merker det på forbruk?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av stoffene som brukes for å få opp oktan tallet (MTBE) er så vidt jeg har forstått ikke tillat i usa derfor vil det også være forskjell på "sammensettingen" av bnsinen som går dit...:)

 

Er nok ikke lenge før det blir forbud i Norge og Europa heller. Skikkelig stygge saker MTBE. Men det finnes andre måter å få opp okt. tall på, men det koster vel mer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, mtbe er no good......:)

 

Men er nok som du sier pris kanskje....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.