#1 Skrevet Desember 3, 2005 Kommer som sagt bare kaldluft fra varmeapp på bilen til min søster. Regner med at det er termostaten som er gåen og ikke LUKKER seg slik at vannet kan varmes opp....?? Jeg har ikke fått sett på bilen ennå, da hun sitter og hutrer og fryser på vei fra Tr.hjem. Er visstnok nok frostvæske på den, og krana til varmeapp har ikke hengt seg opp heller. Må vel være bare å bytte termostat da....?? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 3, 2005 Kommer som sagt bare kaldluft fra varmeapp på bilen til min søster. Regner med at det er termostaten som er gåen og ikke LUKKER seg slik at vannet kan varmes opp....?? Jeg har ikke fått sett på bilen ennå, da hun sitter og hutrer og fryser på vei fra Tr.hjem. Er visstnok nok frostvæske på den, og krana til varmeapp har ikke hengt seg opp heller. Må vel være bare å bytte termostat da....?? Mvh Krana til varmeapparatet? hva mener du med det? Hadde samme problem på min og da var det de koblingene rett før slangene går gjennom torpedoveggen ved vannkassa som ikke åpnet.. Mulig det er det du mener?? De slangene er bare å skjøte og ta vekk det andre... Vet ikke helt hva det var, men tror det var noe sånt som åpnet da det begynte å bli varmt eller noe sånt.. Er temperaturen på viseren ok så skal vel det ikke være termostaten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 3, 2005 Får hun opp motortempen? Hvis ikke tyder det på termostat. Dersom motoren er varm men fortsatt kaldluft kan det være luft i system eller noe feil med vannføringen inn mot varmeapparatet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 3, 2005 Kommer som sagt bare kaldluft fra varmeapp på bilen til min søster. Regner med at det er termostaten som er gåen og ikke LUKKER seg slik at vannet kan varmes opp....?? Jeg har ikke fått sett på bilen ennå, da hun sitter og hutrer og fryser på vei fra Tr.hjem. Er visstnok nok frostvæske på den, og krana til varmeapp har ikke hengt seg opp heller. Må vel være bare å bytte termostat da....?? Mvh sjekk først om det kommer varmt vatten inn til registeret. det finner du ut ved å kjenna på slangana som går inn og ut torpedoveggen. - viss slangana er varme så må registert vera delvis tett. - viss det eine slangen er varm g den andre kald så er registeret tett. meiner på 88 mod så er det ein by-pass ventil rett før torpedoveggen. kan vera at den er defekt. er slangane varme til denne ventilen og ikkje etter så er dei defekte. er bare til å fjerna dei. eg har dette på golfen min som er 88 mod men eg har ikkje det på jettaen som er 87 mod. viss registeret er tett så kan du bytta det eller kobla frå slangane som går til det og koble til hage slangen for å prøva å spyla gjennom det. det er egentlig bare å kjenne på slanger om dei er varme eller kalde når motoren er varm. og føle deg fram. lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 3, 2005 Det er nok den ventilen ved torpedo-veggen ja. Mange har erstattet denne med to rørstumper (tror du må bruke 20 mm) og fått varmen tilbake. Grunnen til at VW installerte denne var visstnok fordi denne ventilen skulle forhindre at varmeregisteret skulle sprekke pga høyt trykk. Det er visstnok vanlig prosedyre på VW-verkstedet å montere rørstumper i steden for ny ventil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 4, 2005 Tusen takk for alle gode tips her gutter.. Nå er bilen kommet hjem så da skal jeg ta en titt på den nå. Forts god helg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 4, 2005 Får hun opp motortempen? Hvis ikke tyder det på termostat. Dersom motoren er varm men fortsatt kaldluft kan det være luft i system eller noe feil med vannføringen inn mot varmeapparatet. Ja, instrumentet viser visstnok normal driftstemp. Det kommer varmluft de første 10 min når bilen startes fra kald tilstand...også går det over til å blåse iskaldt...... Da er det vel disse slangene og koblingene før torpedoveggenn det snakkes om her tenker jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 4, 2005 Krana til varmeapparatet? hva mener du med det? Hadde samme problem på min og da var det de koblingene rett før slangene går gjennom torpedoveggen ved vannkassa som ikke åpnet.. Mulig det er det du mener?? De slangene er bare å skjøte og ta vekk det andre... Vet ikke helt hva det var, men tror det var noe sånt som åpnet da det begynte å bli varmt eller noe sånt.. Er temperaturen på viseren ok så skal vel det ikke være termostaten? Ja, glem det jeg skrev om "krana"....tenkte på at det kunne være noe slikt når man betjener varmt-kaldt-spaken innvendig som var defekt....(tenkte høyt uten å ha sett på bilen). Men nå har jeg sett på den. Motoren blir varm..(instr. nåla står rett opp). Og det kommer varm-luft i varmeapparatet. Nedre slange ut fra radiatoren er kald. Etter ca 10-15 min blir denne slangen varm...(termostat åpner og vannet sirkulerer...??..) DA begynner det å komme kald-luft i varme-apparatet. Disse koblingene/ventilene rett før torpedoveggen har varme slanger inn til seg, men den ene er bare lunken etter denne "koblingen" (som igjen har en tynn slange imellom de 2 koblingene...ca 6 mm slange). Nå skal jeg skru ut disse 2 koblingene/ventilene og erstatte med rørstubber fra skaftet på en gammel rive.... Så får vi se om dêt fixer biffen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 4, 2005 Det er akkurat samme symptomer du beskriver her, som jeg har vært borti på andre biler av tilsvarende årsmodeller, at det er varmt de første 10 minuttene, for så å bli kaldt. Les mere i denne gamle tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=1336&highlight=varmeapparat+golf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 5, 2005 Per: Var nok samme problem her også. Det gamle alu-skaftet(20 mm) på hage-riva fungerte ypperlig som rør-donor.... Tror kanskje det går å grille pølser på dyse-gittrene i dash`n nå...Hot..!! Så nå kan søster`n komme seg til Tr.hjæm for å avlegge eksamen på tirsdag i varm og go bil takket være tipsene fra dere... Takk for hjelpa.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...