Anbefalte innlegg

Mellom cammene på 1,8 20v er det et kjede som drar med seg den ene cammen, er dette noe som må byttes og det er vel en stramer på dette kjede, er det slite del??? synes jeg her en sånn "kjede" lyd i mororen, som om det er litt slakt... eller er jeg helt på vidda??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skifta på en golf 16V for en tid tilbake. Forstod det slik at det er slitedel, men den skal vel vare ufattelig lenge. Bilen jeg skifta på hadde gått 250000, om den hadde vert skiftet før vet jeg ikke. Men den så ikke så sinnsykt slitt ut. Tok det bare for sikkerhets skyld i sammenheng med overhaling av topp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom cammene på 1,8 20v er det et kjede som drar med seg den ene cammen, er dette noe som må byttes og det er vel en stramer på dette kjede, er det slite del??? synes jeg her en sånn "kjede" lyd i mororen, som om det er litt slakt... eller er jeg helt på vidda??

 

Helt riktig, men det er ikke noe fast intervall på denne så vidt jeg husker. Har derimot skifta på noen biler og de har variert mye på antall kjørte km.

Sett veiv og kamaksler på tenningsmerket for syl 1. På enden av kamakslene som peker mot torpedoveggen er det et hakk i hver kamaksel. Dette hakket skal flukte med en liten trekant/pil på de lagerbukkene som er like ved. Da de gjør det ( iallefall så godt som ) Skal du kunne telle 16 lekker på kamkjeden fra den ene kamakslens hakk til den andre. Får du dette til å stemme sitter de riktig.

Tok med dette hvis du har tenkt å bytte det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme lyden på min.. høres helt jævlig ut så er vel noe som er vanlig. Venter på deler til min, kjede,strammer og div pakkninge. Tror det kommer på ca 2500 i deler på møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme lyden på min.. høres helt jævlig ut så er vel noe som er vanlig. Venter på deler til min, kjede,strammer og div pakkninge. Tror det kommer på ca 2500 i deler på møller.

 

Hvordan hører du det?Rakkling/tikking? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har raklelyd på et visst turtall da jeg ruser den med varm motor=tynn olje. Du hører da evt ulyden i bakkant av toppen. Skal bytte min iallfall så får jeg se om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når motoren er varm og jeg står framme å gir på så hører jeg det rakkler/skraper godt fra motor.. høres ut som noe ligger løst å drar mot metal sånn ca : klø : hører det veldig godt om du gir rolig gass når du står over motoren. lenge siden jeg hørte den no så husker ikke helt ka turtall jeg hørte den best på, mener det var rundt 2-3000rpm om jeg ikke husker veldig feil

 

bilde om noen lurer på hvordan den ligger..

IMG_2369--.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så må av med camer og alt da for å få bytta dette.. bilen min har jo bare bått 150 000 så det er kanskje noe jeg innbiller meg da.. er jo litt vel skeptisk så..

 

 

takker for alle svar..:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det var nødvendig å ta av begge, lurer på om det var nok med den ene. Får deler til min i morgen forhåpentligvis, men reiser på sjøen så blir ikke skiftet med det første. Blir vel tatt noen bilder når jeg skal skifte muligens.

 

Min har gått 120000ca så 150000 er no bra det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok av kammene i dag for å skifte ventilløftere, og oppdaget at tannhjulene på kammene er så godt som runde. Er ikke "knaster" igjen i hele tatt. Hadde også en litt sånn metallisk suselyd. De var så runde at jeg synes det er merkelig at ikke kjedet har håppet over. (Kan legge inn et bilde i mårgen).

Skal vel sikkert koste skjørta for å få skiftet disse tannhjula frykter jeg...: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan hører du det?Rakkling/tikking? : klø :

 

 

Jeg har et kjempe problem med A6`en min.......... Jeg hører TIKKING : eek :

Har du/noen kjennskap til det? Hvertfall...når jeg startert bilen når den er kald høres alt normalt ut : rock :

MEN........ når da bilen har stått på tomgang en 5 minutters tid og oljen begynner å bli varm og tynn, begynner den å tikke litt sånn forsiktig....... Og så tar det bare helt fulstendig av.........: faint : Det blir faktisk så ille at det er flaut å stå med bilen igang på tomgang og det ender med at jeg stopper den....... Noe som kan bli vannvittig kaldt på denne årstiden.......

 

Ser for meg en regning på 30.000,- hos møller: gråter : .......

 

Noen som kan hjelpe????????????????????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et kjempe problem med A6`en min.......... Jeg hører TIKKING : eek :

Har du/noen kjennskap til det? Hvertfall...når jeg startert bilen når den er kald høres alt normalt ut : rock :

MEN........ når da bilen har stått på tomgang en 5 minutters tid og oljen begynner å bli varm og tynn, begynner den å tikke litt sånn forsiktig....... Og så tar det bare helt fulstendig av.........: faint : Det blir faktisk så ille at det er flaut å stå med bilen igang på tomgang og det ender med at jeg stopper den....... Noe som kan bli vannvittig kaldt på denne årstiden.......

 

Ser for meg en regning på 30.000,- hos møller: gråter : .......

 

Noen som kan hjelpe????????????????????

 

Høres mere ut som gammel eller feil olje synes nå jeg. I og med at motoren blir varm og så tikker den. Er garantert ventilløfterene som tikker. Har ikke prøvd så mange oljer, men synes til nå at castrol 10-40 fungerer best for min bil. Vist bilen din har gått langt, så kan det vel begynne å bli ventilløfterne som begynner å bli slitt. Da blir det nok dyrt vist du skal sette den inn på verksted... Kjøpte nye løftere til min 16V, og bare løfterne kom på ca 2600,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres mere ut som gammel eller feil olje synes nå jeg. I og med at motoren blir varm og så tikker den. Er garantert ventilløfterene som tikker. Har ikke prøvd så mange oljer, men synes til nå at castrol 10-40 fungerer best for min bil. Vist bilen din har gått langt, så kan det vel begynne å bli ventilløfterne som begynner å bli slitt. Da blir det nok dyrt vist du skal sette den inn på verksted... Kjøpte nye løftere til min 16V, og bare løfterne kom på ca 2600,-

 

Bilen er gått ca 150 000 nå........ og fikk nettopp opp melding at jeg skal på service.... kanskje en idè å prøve 10-40 oljen til Castrol..... Det var vel ikke 2600,- pr ventilløfter vel??????????: eek : byttet du dem selv? var det evt mye arbeid?

 

Takker for råd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tikkingen din kan komme av at kamkjedestrekkeren er gåen.. dette minner veldig om en lyd jeg hadde i min a4.. koster ca 9.500 å fikse på møller.. men så anbefaler de å bytte reg.reim o.l. samtidig da er du oppe i ca 13.000,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tikkingen din kan komme av at kamkjedestrekkeren er gåen.. dette minner veldig om en lyd jeg hadde i min a4.. koster ca 9.500 å fikse på møller.. men så anbefaler de å bytte reg.reim o.l. samtidig da er du oppe i ca 13.000,-

 

: vinke : Ja det kan godt hende.... det som er så rart er at tikkingen kommer bare nor bilen/oljen er varm... var det sånn med a4`en din også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja... den gikk helt fint når man kjører (antakeligvis pga høyere oljetrykk enn på tomgang) så kunne den stå å gå noen minutter før den begynte å tikke..

kjedestrammeren blir sikkert styrt av oljetrykk og hvis den er sliten så klarer den nok ikke å holde på oljen når den blir tynnere.

men man kan jo ikke utelukke ventilløfterne heller. men for å finne det ut sikkert må man av med ventildekselet å måle klaringen på ventilløfterne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres helt likt ut.... et par minutter på tomgang når jeg har kjørt, så begynner H......: bh : gjode du det selv eller fikk du det gjort? siden du vet prisen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er gått ca 150 000 nå........ og fikk nettopp opp melding at jeg skal på service.... kanskje en idè å prøve 10-40 oljen til Castrol..... Det var vel ikke 2600,- pr ventilløfter vel??????????: eek : byttet du dem selv? var det evt mye arbeid?

 

Takker for råd!

 

Hehe... neida. Var ca 2600,- til sammen for alle mine 16 stk. Fikk dem ganske billig. På møller i Ålesund be det ca 3400,- til sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... neida. Var ca 2600,- til sammen for alle mine 16 stk. Fikk dem ganske billig. På møller i Ålesund be det ca 3400,- til sammen.

 

Såg i innlegget ditt tidligere at cam`en var helt rund... måtte du bytte den også da?

Vet hordan det er å måle klaringen mellom cam og løfterene? Må motoren være igang?: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er gått ca 150 000 nå........ og fikk nettopp opp melding at jeg skal på service.... kanskje en idè å prøve 10-40 oljen til Castrol..... Det var vel ikke 2600,- pr ventilløfter vel??????????: eek : byttet du dem selv? var det evt mye arbeid?

 

Takker for råd!

 

Jeg byttet dem selv ja. Mye arbeid? Nesj... Vet ikke helt hva jeg skal sammenligne med, men det blir jo litt:) Skifter registerreim og strammehjul i samme slengen. Jeg vet jo ikke hvor mye du har skrudd bil selv.

Er ikke helt sikker, men tror du må ta av hele fronten på din bil. Eller er det bare på 5`er audi: klø :

Må jo av med toppdeksel, registerreim og kammer da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såg i innlegget ditt tidligere at cam`en var helt rund... måtte du bytte den også da?

Vet hordan det er å måle klaringen mellom cam og løfterene? Må motoren være igang?: gråter :

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre enda i og med at jeg ikke vet om det er mulig å bytte bare tannhjulene på kammen.

Skrudde sundt i dag, så det blir vel til at jeg setter på toppen fra en 1,8L (KR)i morgen.

Kan vel nesten garantere at motoren IKKE skal være i gang når du måler klaringen. Kan umulig tro at kammen din er slitt etter 150000km. Har aldri målt klaringen selv. Har forstått det slik at hydrauliske ventilløftere justerer klaringen mellom kammen og ventilløfteren selv. At det er derfor den er hydraulisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre enda i og med at jeg ikke vet om det er mulig å bytte bare tannhjulene på kammen.

Skrudde sundt i dag, så det blir vel til at jeg setter på toppen fra en 1,8L (KR)i morgen.

Kan vel nesten garantere at motoren IKKE skal være i gang når du måler klaringen. Kan umulig tro at kammen din er slitt etter 150000km. Har aldri målt klaringen selv. Har forstått det slik at hydrauliske ventilløftere justerer klaringen mellom kammen og ventilløfteren selv. At det er derfor den er hydraulisk.

 

Har skrudd min del oppigjennom, men ikke så mye på nye motorer og er nok redd for at jeg må demontere hele fronten på bilen har jeg hørt: klø : og har nettopp solgt VR6`en min, så nå har jeg bare en bil....... noe dritt det der.... er liksom ikke bare å begynne å demontere når du skal bruke bilen dagen etterpå, men så er jo jeg heller ikke innterresert å betale blodprisene til Møller heller...

Er litt usikker på det med hydrauliske løftere, selv om det er ganske elementert med disse bilene.....

Men det er vel bare å begynne å demontere litt å se om jeg finner noe.

Skal først se om det er noen endringer med å bytte olje.

Har du vært borti det med strammerene for kjeden, om det også kan være hydrauliske?

 

Takker for tilbakemeldingene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skrudd min del oppigjennom, men ikke så mye på nye motorer og er nok redd for at jeg må demontere hele fronten på bilen har jeg hørt: klø : og har nettopp solgt VR6`en min, så nå har jeg bare en bil....... noe dritt det der.... er liksom ikke bare å begynne å demontere når du skal bruke bilen dagen etterpå, men så er jo jeg heller ikke innterresert å betale blodprisene til Møller heller...

Er litt usikker på det med hydrauliske løftere, selv om det er ganske elementert med disse bilene.....

Men det er vel bare å begynne å demontere litt å se om jeg finner noe.

Skal først se om det er noen endringer med å bytte olje.

Har du vært borti det med strammerene for kjeden, om det også kan være hydrauliske?

 

Takker for tilbakemeldingene :)

 

Skal ikke være skråsikker, men tror ikke nyere biler har noe annet en hydrauliske løftere.

Mener at vist motoren din er tverrstilt, så trenger du ikke ta av fronten, men er den i kjørertningen så må du det. Ikke at jeg vet det helt sikkert, men har hørt at du må det da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du vært borti det med strammerene for kjeden, om det også kan være hydrauliske?

 

Det vet jeg ikke, men synes det høres veldig rart om kjedet skal lage tikke lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han har ikke tverrstilt motor. ;)

Hør med ett Mekonomen verksted elns hva du må betale for sammen jobben som hos Møller. ;) Ca halv pris tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.