HJELP Bunnpanna ødelagt!!!

Anbefalte innlegg

Havnet litt på feil sted til feil tid igår og fikk en skikkelig trøkk i bunnpanna mi som resulterte i en stor sprekk....Oljen sprutet jo ut seff : gråter :

Bilen: 99 Golf IV 1.6 Highline.

Er dette en kostbar rep? Noen som har en antydning? Hvor bør jeg kjøpe evt reparere.. noe jeg kan gjøre selv?

Er det noe annnet som kan ha tatt skade av dette?

Jeg kjørte vel en toppen 500m etter smellet.:confused:

Setter STOR pris på alle svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok ikke verre enn å bytte bunnpanna. Skal være veldig spes før noe annet går i stykker også...

Ny panne koster rundt 1000 lappen... også må du nok sannsynligvis ha plastplaten under motoren også.

Tips: Få et sveise/plateverksted til å lage en 6-10mm alu.plate til deg på mål. Det koster ikke allverden og sparer deg for mye bry.

Mvh

Christian: rock : : rock : : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for råd.. Det hørtes slettes ikke ille ut. Da blir det kanskje Jul likevel :)

Hvor bør jeg handle denne bunnplata?

Denne platen du tipser om, er det et alternativ til en plastbeskytteren som orginalt sitter under der? Eller er det selve bunnplata du mener...: klø :

Mvh

Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at han mente å erstatte den originale plastplata. Bunnpanna er enkel å skifte bortsett fra to skruer som sitter i skjøten mellom motor og girkasse. Du kommer til på disse gjennom hullene i bunnen av clutchhuset. Ved å dreie motoren rundt for hånd kommer det etterhvert til syne ei utsparing i svinghjulet som gjør at du kan få skrudd de ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men hvordan mener du prismessig en bunnpanne vil komme på? Er det kun Møller som har disse bunnpannene forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men hvordan mener du prismessig en bunnpanne vil komme på? Er det kun Møller som har disse bunnpannene forresten?

Det er jeg desverre ikke sikker på. Ta noen telefoner og hør i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme motor i min og tok også bunnpennen "noen" ganger i fjor vinter... Den koster 1100 kr på møller med nytt sånn tetningstube.... Byttet den selv, er ikke no problem det... Fikk da noen mekanikkere til å sveise den andre så nå har jeg to jeg kan bytte på viss den skulle ryke igjen:) bunnpanna siter jo alt for lavt... Lurte på om jeg skulle prøve å sveiset meg et nytt stag til å ha under bunnpanna som en liten beskyttelse...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta ett par(!) bunnpanner på IV Golfen til kjerringa.

Disse koster rundt 1700,- på Møller så jeg gjorde ett lite eksperiment i vår etter å ha kjøpt inn en ny i tilfelle.

Pussa reint i sprekken og la på kjemisk metall(2 komponent stuff) og det har faktisk holdt.

Har derfor ei flett ny bunnpanne tilsalgs!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, her er det forskjellige priser ute å går.... er det noen forskjell på disse bunnpannene... tenker da på evt motor/års -modeller!

Eneste rette svaret er vel det jeg får av Møller imorgen når jeg ringer..

Også skal jeg handle meg Haynes boka så får jeg sikkert skiftet den selv... Og ja FY å faen å lavt den panna sitter, og ikke særlig robust heller, den er jo slått i filler slk jeg ser det.. Stort stygt hull...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, da er panna av etter et par timers slit i snø og slaps... Har fått en som skal sveise den for meg så får vi se om det holder.

Noen som har pris på den plastplaten som sitter under der?

Evt. målene på den så sveiseren kan sveise ei alu plate til meg istedet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilen motor er dette? Er det felles coil på den eller er det en coil til hver sylinder? Har nemlig en bunnpanne liggende som du kan få kjøpt ganske billig. Er helt ny også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ja FY å faen å lavt den panna sitter, og ikke særlig robust heller, den er jo slått i filler slk jeg ser det.. Stort stygt hull...

Sier kanskje mer om kjørestilen din, enn det gjør om bunnpannen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier kanskje mer om kjørestilen din, enn det gjør om bunnpannen!

Tenkte jeg også.. Er vel ikke senket denne? : klø : Dama har kjørt med 40-50 senk i et par år snart uten å lage en ripe i bunnpanna.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til de to siste kommentarene.... :klapp:

Ærlig talt, Uhell skjer... Sier litt når jeg ringer Snap Drive for å spørre på pris på bytte og det første de svarer UTEN at jeg har nevnt biltype er: "Kjører du Golf du eller?"

Bilen er senket 40/40 for ordens skyld....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Trondheim er det i alle fall fult av fartsdumper som er helt feildimensjonert, og ikke er de alltid merket heller. Å passere fartsdumper som ligger i 40-sone i en fart av 30 km/t er enkelte plasser svært ubehagelig - så jeg tør ikke tenke på hva som skjer om man ligger i 40 km/t. Så jeg kan tenke meg at uhell skjer, selv om jeg ikke vet om det var fartsdump du tok din i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Trondheim er det i alle fall fult av fartsdumper som er helt feildimensjonert, og ikke er de alltid merket heller. Å passere fartsdumper som ligger i 40-sone i en fart av 30 km/t er enkelte plasser svært ubehagelig - så jeg tør ikke tenke på hva som skjer om man ligger i 40 km/t. Så jeg kan tenke meg at uhell skjer, selv om jeg ikke vet om det var fartsdump du tok din i.

Hvem kjører i 40 km/t over en fartsdump, SELV om det er 40-sone? Da ber du jo om bråk! :rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem kjører i 40 km/t over en fartsdump, SELV om det er 40-sone? Da ber du jo om bråk! :rolleye:

Jeg :) Usenka 100q avant, eter fartsdumper til frokost! Og greier seff "bussdumpene" uten videre sermonier : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, vel for opplysningens skyld så var det faktisk en stein som slo hull på den! Var på vei opp til hytta i mørket, og der hadde desverre en stein vokst frem... jeg lå vel kanskje et sted mellom 10-20 Km/t da veien er ganske smal og så sa det bare pang... Men men, ting begynner å ordne seg nå, får den mest sannsynlig montert igjen imorra å da er det tut og kjør!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.