#1 Skrevet Desember 4, 2005 fant denne artikkelen her: http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/techblog/post/4771 Nordmenn er kløner i rundkjøringer. Alle kjører i dem, men få vet hvordan de skal brukes. Jeg blir stadig vekk forbannet i rundkjøringer. Idiotiske medtrafikkanter skaper frustrasjon og farlige situasjoner hele tiden, ved å droppe bruk av blinklys, eller legge seg i totalt feil posisjon. Det er helt utrolig hvor vanskelig det er for oppegående mennesker å lære seg noen få, enkle regler for kjøring i rundkjøring. Hvis man først setter seg inn i hvilke regler som gjelder for både store og små rundkjøringer, er det ikke vanskelig å bruke rundkjøringen. Jeg nyter å kjøre i rundkjøringer hvor hver enkelt bilist gir riktig tegn og posisjonerer seg riktig, slik at jeg kan avpasse min kjøring etter de andre bilistene. Man skal alltid blinke seg ut av rundkjøringen, men ikke før man passerer nest siste vei ut. Det betyr at man skal blinke til høyre på vei ut. Det burde da ikke være så vanskelig å forstå! Dessuten er det lett å lære seg en teknikk som gjør at man greier å blinke, selv om man dreier på rattet samtidig. Det er da ikke så forbannet vanskelig! Du kjører jo bil for pokker, din amatørbilist! Selv har jeg opplevd at det kan være en fordel å blinke til venstre i rundkjøringen dersom du skal til venstre. Dette kan gi medtrafikkanter bedre opplysninger, og øke trafikkflyten ytterligere. Min erfaring er at dette spesielt gjelder i små rundkjøringer. Det er bedre å gi nok informasjon enn for lite informasjon til medtrafikanter. Din posisjon inn i rundkjøringen, gjennom rundkjøringen, og ut av rundkjøringen er også meget viktig for å kunne gjøre seg forstått av andre bilister. Selv om 99 prosent av all skyld for uvettig kjøring i rundkjøring kan tillegges idiotiske trafikanter, synes jeg at Statens Vegvesen ikke bidrar nok til bedre trafikkflyt i rundkjøringer. Det er generelt dårlig oppmerking i rundkjøringer, noe som kan gjøre det vanskelig for enkelte å skille mellom kjørefeltene. Bedre oppmerking ville bidratt til bedre forståelse hos den enkelte trafikant. Bedre skilting vil også bidra til økt forståelse og mindre forvirring. Husk at ditt utgangspunkt alltid skal være at det er to kjørefelter i en rundkjøring. Sørg for at du kjører deretter også, og bruker blinklys på en riktig måte! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 4, 2005 Støttes 100%. Irriterer meg grønn hver dag på folk som ikke blinker slik at jeg må bremse/stoppe enda de skal ut den veien jeg kommer fra. Virker også som de fleste tror at rundkjøringer har 2 felt slik at de skal få kutte rett gjennom og spare seg litt armbevegelser. Hadde ikke skadet om Onkel tok litt ressurser fra diverse laserpistoler og satte til teorikurs ved rundkjøringer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 4, 2005 eg bruker blinklys i rundkjøringer og er stolt over det:) eg er ute å kjøre kvar dag og kjøre ofte i rundkjøringer og ser daglig nye hendelser. men ser og folk ikkje kan lesa skilt. feks. dei som er kjent rundt bergen. nærmare sagt vestkanten. viss du kommer fra skålevik og ned til den første rundkjøringen og skal rett fram så SKAL du ligga i venstre felt. ikkje høgre. det er merket med piler i veibanen og den veien som går til venstre i rundkjøringa er til varelevering. poenget mitt er nå eg ligg i venstre felt og skal fram så kommer det ein jævel som ligger bak meg skal og rett fram og kjøre nesten i sida på meg sjølv om eg blinker meg ut: mad : men husk. i sverige er det omvendt. der blinker man før man skal inni rundkjøringa og kva vei du skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 4, 2005 men husk. i sverige er det omvendt. der blinker man før man skal inni rundkjøringa og kva vei du skal. Som nevnt over er det ingenting som hindrer deg å gjøre det i Norge også. Spesielt lurt når man skal til venstre der "alle" skal rett fram begge veier. Skal man til høyre så er det jo påkrevd å blinke før rundkjøringen akkurat som i et kryss. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 4, 2005 Du Espen Magnussen, som irriterer deg så pass skrekkelig. Ta en titt på dette: http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm Her er vel mulighetene til å blingse litt større enn det som er mulig her på berget. I mine øyne er det INGEN som skal til venstre i en rundkjøring, i et land med kjøring på høyre side av veien. Alle kjører til høyre for å komme ut av rundkjøringen. Ellers så kjører de rundt inne i rundkjøringen. Til venstre er det vel som regel et blomsterbed, et tre, en skulptur eller noe annet, og hvem vil dit? Det er også veldig vanskelig å skille mellom LITEN og STOR rundkjøring, hvor kanskje reglene er litt forskjellige. Dessuten, siden det ikke er så veldig mange rundkjøringer som er merket, hverken med skilt eller maling på veien at det er TO felter, så er det veldig vanskelig å finne ut hvor man skal ligge. Så da kan man vel (kanskje) ligge i midten? Jeg har dårlig erfaring med folk som kjører ETTER meg, og vil forbi i en rundkjøring, enten på høyre eller på venstre side, dette fordi jeg kjører ikke som en gris inn i en rundkjøring, ei heller i selve rundkjøringen. Det kan da ikke være så viktig å kjøre fort inn i en rundkjøring, selvfølgelig skal man ikke stoppe opp, da de aller fleste rundkjøringer er ganske oversiktlige etter min mening. Jeg mener det er kun èn ting som er viktig': stopp for trafikken som er inne i rundkjøringen, og det er da som regel (her i Norge) de som kommer fra din venstre side. Ellers gjelder det å kjøre som om alle andre er idioter, dvs holde seg langt unna, med god margin, siden det er så mange rare i trafikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 4, 2005 Er enig at mange kjører som idioter i rundkjøringer, og skaper farlige situasjoner. Det nye vi lærer når vi kjører opp, er å blinke inn til venstre, når man skal helt rundt, rundkjøringen. Altså svinge av helt til venstre. Må selvfølgelig blinke ut til høyre før man kommer til utkjøringen. Dette er ikke påbudt, men veldig smart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 4, 2005 det er jo forsåvidt riktig og blinke rundt i rundtkjøringa ( til venstre) vis man gjør det er trafikanten som er foran deg rett før du svinger til venstre bevist på att du skal rundt i rundkjøringa. vis jeg ikke blinker så kan han kjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 4, 2005 Reglene for kryss, som også gjelder lyskryss, er jo egentlig veldig enkle. Skal man til høyre eller rett frem, legger man seg til høyre i veibanen (eventuelt høyre fil). Skal man til venstre, eller ta u-sving så legger man seg til venstre i veibanen, eventuelt venstre fil. Hvorfor skal man da både legge seg til venstre og blinke til venstre om du skal til "venstre" i ei rundkjøring? Plassering i veibanen er etter min mening nok informasjon om hvor du skal, ser de som kommer i mot blinklyset ditt ser de også hvordan du plasserer deg. Etter å ha plassert seg riktig så sørgen man selvfølgelig for å blinke seg UT av rundkjøringen på riktig sted. Enkelt og greit mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 4, 2005 Ta en tur til Arendal, så får du raskt trening. Her i denne lille byen har vi nå rundt 30 rundkjøringer, og flere bygges i øyeblikket! Det går snart rundt for meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 4, 2005 Ifølge veitrafikkloven er en rundkjøring det samme som et KRYSS! Skal du til venstre i ett kryss, SÅ BLINKER DU FOR F*** til venstre! Skal du til høyre i et kryss, så blinker du til høyre, og skal du rett frem, så blinker du ingen steder! Med andre ord så er det faktisk (teoretisk sett) påbudt å blinke til venstre i en rundkjøring når du skal til venstre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 4, 2005 Ifølge veitrafikkloven er en rundkjøring det samme som et KRYSS! skal du rett frem, så blinker du ingen steder! Øh... klart man gjør! Litt irriterende for de som skal INN i rundkjøringen da!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 4, 2005 Da det er en del sprikende påstander her kan det være en god ide at alle leser følgende: http://vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1069341128417&pagename=vegvesen/SVVartikkel/SVVartikkelFullVisningSide&c=SVVartikkel Som det står der er det ingen særskilte trafikkregler for rundkjøringer. Derfor er det feltskifteregelen som i praksis krever at man må blinke seg ut og når man evt. bytter felt inne i rundkjøringen. Det er derimot ingen lov mot å bruke sunn fornuft og blinke til venstre ved inngangen (som det også står). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 5, 2005 og skal du rett frem, så blinker du ingen steder! Det er sånne sjåfører som skaper trøbbel for alle oss andre som skal inn i rundkjøringa. Det med å blinke til venstre i en rundkjøring kan virke i teorien, men det forutsetter at andre bilister ser når du kjører inn i rundkjøringa og at det kun er én vei ut til venstre. Er det så vanskelig å plassere seg riktig og blinke ut av rundkjøringene Litt OT: Men her i Stavanger er jo mange av rundkjøringene bare en hvit malingsflekk i veien Skaper ikke mye flyt i trafikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 5, 2005 Kan du forklare hvorfor bilister som meg skaper problemer for bilister som deg? Du skjønner, jobben min er er å kjøre vogntog (heldigvis ikke i stavanger), og er det EN ting som gjør jobben min til ett hel**** så er det at folk ikke er i stand til å gi et TYDELIG signal om hvor de skal. Det er kanskje ikke nødvendig å blinke til venstre i en rundkjøring, men all den tid man aldri kan stole på at folk har lært seg hvilket felt de skal ligge i, så må det sies å være en stor fordel. (At man skal blinke seg UT av rundkjøring må sies å være en selvfølge) Gi heller ett signal for mye, enn ett for lite! Og slik at det er sagt, så koster en unødvendig stopp med vogntog FRYKTELIG mye unødvendig tid, og FRYKTELIG mange liter unødvendig diesel. Så hvis alle kan være så snill å gi signaler om hvor de skal, gjerne ett for mye, og gjør det i GOD tid, så bidrar dere til en mye bedre flyt i trafikken! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 5, 2005 Det er også veldig vanskelig å skille mellom LITEN og STOR rundkjøring, hvor kanskje reglene er litt forskjellige.. Enig og uenig.. Jeg ser ikke helt problemet med å kjøre i rundkjøring.. Mulig jeg kjører som en stukken gris og tror jeg kjører riktig selv, men jeg mener nå iallefall at reglene er soleklare, uansett liten eller stor rundkjøring.. Du skal ligge ytterst om du skal til høyre eller rett frem dersom det er 4 eller flere armer på rundkjøringen og innerst om du skal til venstre. Er den 3 armet skal du ligge innerst om du skal rett frem, ytterst om du skal til høyre.. Dette gjelder selvsagt hvis ikke annet er merket! Er sinnsykt mange som skulle hatt seg et førerkurs i rundkjøringer, spesielt lært forskjell på 3 og 4/flere-armet rundkjøring.. Her er det mange som kjører feil. At man ikke skal blinke når man skal rett frem er jo en "grov" feil for en yrkessjåfør syns nå jeg.. Når man først er "inne" i rundkjøringen er det jo ikke noe som heter "rett frem" i den forstand lenger, da skal du uansett "ut" av rundkjøringen uansett retning og skal blinke, enkelt og greit.. I tillegg kan jo mye av skylden legges på dårlig veiprosjektering også da.. Ikke rart folk blir forvirret når man stadig kommer til rundkjøringer med egne kjøremønstre. For min del er det ikke noe problem, men skjønner godt at mange sliter der, spesielt folk som ikke kjører så mye rundkjøringer. Her i Sarpsborg f.eks er det rundkjøringer på størrelse med kumlokk i sentrum hvor en av de har eget kjøremønster. Her skal man nemlig ligge innerst selvom man skal rett frem eller til venstre.. Høyrefelt er forbeholdt de som skal til høyre. Her får man seg stadig overraskelser med biler som skal rett frem på høyresiden sin.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 5, 2005 Formulerte meg litt uklart i det første innlegget mitt. Man blinker ALLTID ut av en rundkjøring. Det jeg mente var at skal du rett frem, så blinker du ikke noe sted FØR rundkjøringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 5, 2005 Formulerte meg litt uklart i det første innlegget mitt. Man blinker ALLTID ut av en rundkjøring. Det jeg mente var at skal du rett frem, så blinker du ikke noe sted FØR rundkjøringen. Det er riktig ja, akkurat når du har passert avkjøringa til høyre skal man blinke. For eks på 2 felts rundkjøring, som det er lillestrøm der man kan ligge i begge feltene vis man skal ut av rundkjøringa til venstre, pleier jeg å blinke til venstre når jeg ligger i høyre felt. synes det er en fordel att dem ikke legger seg ut i rundkjøringa foran meg fordi jeg ligger i høyre felt som det er vanelig med å kjøre ut av rundkjøringa på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 6, 2005 Situasjonen her i Stavanger er som tidligere nevnt en haug med små klatter i veien som minner mer om måke dritt. Dem er på en størrelse som gjør at man kan ikke kjøre rundt dem på en skikkelig måte. Men for å ta den den STØRSTE rundkjøringen her i stavanger ikke trafikk messig men areal messig, den ved Viking Stadion. Jeg har ikke ord for hvor frustrerende det er, men hver gang jeg skal kjøre inn i den rundkjøringen så kjører folk i feil fil. Senest i går når jeg skulle inn i rundkjøringen så var det cm om å gjøre før det smalt først en gang og deretter en gang til og det var FØR jeg hadde rukket å få hele bilen inn i rundkjøringen. Situasjonen lar seg best fortelle med litt tegning og forklaring.. men hvis folk ser på bildet i denne artikkelen: http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article233546.ece så har hver innkjøring inn til rundkjøringen 2 felt. Hvis folk ser på bildetjeg har lagt med. Den gule streken viser hvor alle de 3 markerte (2 grønne klumper og 1 rød klump) bilene skal. Jeg er den røde og når de 2 andre bilene hiver seg inn forran meg med cm klarering så skaper det farlige situasjoner. Jeg vet liksom ikke om jeg tør å kjøre i rundkjøringer lenger for det er alltid en eller flere biler som enten ikke klarer å: 1. bruke korrekt blinking. eller 2. legge seg i rett fil. Og det er da situasjonene skapes. Situasjoner som ikke skulle være nødvendige når det er merket opp i asfalt og med skilt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 7, 2005 Kan du forklare hvorfor bilister som meg skaper problemer for bilister som deg? Ble nok en liten misforståelse her ja Du "rettet" vel på "ikke blinke nones teder" i posten etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 7, 2005 Situasjonen her i Stavanger er som tidligere nevnt en haug med små klatter i veien som minner mer om måke dritt. Dem er på en størrelse som gjør at man kan ikke kjøre rundt dem på en skikkelig måte. Men for å ta den den STØRSTE rundkjøringen her i stavanger ikke trafikk messig men areal messig, den ved Viking Stadion. Jeg har ikke ord for hvor frustrerende det er, men hver gang jeg skal kjøre inn i den rundkjøringen så kjører folk i feil fil. Senest i går når jeg skulle inn i rundkjøringen så var det cm om å gjøre før det smalt først en gang og deretter en gang til og det var FØR jeg hadde rukket å få hele bilen inn i rundkjøringen. Situasjonen lar seg best fortelle med litt tegning og forklaring.. men hvis folk ser på bildet i denne artikkelen: http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article233546.ece så har hver innkjøring inn til rundkjøringen 2 felt. Hvis folk ser på bildetjeg har lagt med. Den gule streken viser hvor alle de 3 markerte (2 grønne klumper og 1 rød klump) bilene skal. Jeg er den røde og når de 2 andre bilene hiver seg inn forran meg med cm klarering så skaper det farlige situasjoner. Jeg vet liksom ikke om jeg tør å kjøre i rundkjøringer lenger for det er alltid en eller flere biler som enten ikke klarer å: 1. bruke korrekt blinking. eller 2. legge seg i rett fil. Og det er da situasjonene skapes. Situasjoner som ikke skulle være nødvendige når det er merket opp i asfalt og med skilt.. Og bare for å gjøre det litt vanskeligere: Helt til høyre i bildet er der avbildet en liten rundkjøring på sykkelstien; altså for sykkelister uten blinklys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 7, 2005 Jeg har faktisk siden jeg fikk lappen som 18åring sagt at alle over 45-50 burde ha rep.kurs på rundkjøringer, forbikjøringer og div. Mye at grunnen til det ligger i at Fredrikstad (som er byen jeg sogner til) er det MANGE rundkjøringer, men FÅ som kan bruke dem. fler ganger i uken opplever jeg folk som kutter i gjennom rundkjøringer, hvor da jeg (og/eller andre bilister) må stå på bremsen for å unngå kollisjon. Det som er felles for mesteparten av disse tilfellene er at det er voksne og eldre mennesker som kjører. Noen blir forfjamset over at det ligger en bil på innsiden, noen enser det ikke, og værst, noen blir forbanna, viser finger, tuter etc. Skal overhode ikke påstå at jeg ikke kutter rundkjøringer i perioder selv, men det gjør jeg kun når jeg er -sikker- på at det ikke plager noen andre, og at jeg IKKE har noen i blindsonen. Det som er litt av spørsmålet er jo, hvis jeg mot formodning ikke skulle bremse en dag, hvem får skylda? jeg som kjørte på bilen? eller den andre som la plutselig skiftet felt uten signal og uten å se seg for og da traff meg? Mvh, Magnus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 8, 2005 Jeg har faktisk siden jeg fikk lappen som 18åring sagt at alle over 45-50 burde ha rep.kurs på rundkjøringer, forbikjøringer og div. Mye at grunnen til det ligger i at Fredrikstad (som er byen jeg sogner til) er det MANGE rundkjøringer, men FÅ som kan bruke dem. fler ganger i uken opplever jeg folk som kutter i gjennom rundkjøringer, hvor da jeg (og/eller andre bilister) må stå på bremsen for å unngå kollisjon. Det som er felles for mesteparten av disse tilfellene er at det er voksne og eldre mennesker som kjører. Noen blir forfjamset over at det ligger en bil på innsiden, noen enser det ikke, og værst, noen blir forbanna, viser finger, tuter etc. Skal overhode ikke påstå at jeg ikke kutter rundkjøringer i perioder selv, men det gjør jeg kun når jeg er -sikker- på at det ikke plager noen andre, og at jeg IKKE har noen i blindsonen. Det som er litt av spørsmålet er jo, hvis jeg mot formodning ikke skulle bremse en dag, hvem får skylda? jeg som kjørte på bilen? eller den andre som la plutselig skiftet felt uten signal og uten å se seg for og da traff meg? Mvh, Magnus Bl.a Rolvsøyveien du sikter til eller? hehe.. Kjører den veien til og fra jobb hver dag, og hadde jeg hatt lyst kunne jeg sikkert hatt x antall nye høyreskjermer nå. Folk kutter, legger seg feil, skjærer over i andre felt osv uten å se seg for i speilet.. Stortsett flyter det jo bra, men omtrent hver eneste dag er det noen luringer som kutter rundkjøringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 9, 2005 Rolvsøyveien og rundkjøring ved brannstasjonen er vel de værste synes jeg. Er vel sånn at jeg nesten tør sette penger på at det blir ny høyreskjerm der en dag. Enten ufrivillig, eller ved behov Magnus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 9, 2005 Den er også fin ja, den i St.Croix krysset... Det er så herlig at de lager rundkjøringer som er enkle å kjøre i Ikke rart folk blir forvirret når det er 3 felt ut av rundkjøringene.. Den nye rundkjøringen ved påkjøring til E6 i sarpsborg nå også... Garantert en som kommer til å smelle der veldig fort om det ikke har skjedd allerede. Der lager de tre feltsvei, altså to felt i samme retning inn i rundkjøringen, men kun det ene feltet for de som skal rett frem, det andre for de som skal på E6.. Ut av rundkjøringen derimot er det to felt.. Er enn så lenge godt merket i veien hvilket felt man skal ligge i, men er jammen mange som ligger på yttersiden av meg i rundkjøringa der og skal rett frem... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 15, 2005 Fant dette på biltilsynets hjemmesider: "Biltilsynet er av den formening at det så godt som ikke finnes store rundkjøringer i Norge, og at en derfor skal gi tegn før en kommer inn i rundkjøringa som om en kommer inn i et vanlig veikryss. " 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...