#1 Skrevet Desember 4, 2005 Sliter med at varsellampen for hovedtrykk(rød med utrop) blinker ved mye bremsing, særlig når jeg parkerer/bukserer. Etter en stund kommer den seg igjen. Har byttet pumpe/klosser/skiver alt ! Kan dert være en luftboble enten i olje eller væske? Har ingen symptomer på styringen og oljen er ny. Noen med tilsvarende erfaring ? En ting til: Bremslicht slutter ikke å lyse selv om alle pærer virker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 4, 2005 Sjekket om det er nok servo-olje på tanken ??? Å for guds skyld,bruk KUN org VAG servo-væske selv om den har liter-pris som en grei cognac Den oljen er en spesiell mineralsk olje.......type grønn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 4, 2005 Nivåmåleren på toppen av oljetanken er en kjent svakhet. Dårlig kontakt der fører til at den slår ut bare det skvalper litt i tanken. Koster ubetydelig hos Møller... (Utropstegnet har ikke noe med beleggvarsleren å gjøre, eget symbol for det). Hvis "brems licht" alltid lyser lukter det ettermontert høyt bremselys på lang vei. Hvis dette er tilkoblet den éne bremsekretsen er det ubalanse og dermed tolkes det som gåen pære. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 4, 2005 takk for svar gutter, men jeg har kun VAG-olje og ikke ekstra bremselys. Dessuten er nivået i oljetanken noe høyere når varsellyset(rød utrop) blinker. Dette gjør at jeg ikke tror det er nivåbryteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 4, 2005 takk for svar gutter, men jeg har kun VAG-olje og ikke ekstra bremselys. Dessuten er nivået i oljetanken noe høyere når varsellyset(rød utrop) blinker. Dette gjør at jeg ikke tror det er nivåbryteren. Var det så at servo-pumpen din var ny ?? Kan jo være at "bomben" (bremseakkumulatoren) har tatt kvelden ?? Jeg kjøpte ny servopumpe til min S4 direkte ifra ZF Norge. Den org. pumpen som stod på hadde 120 bars arbeidstrykk mens den nye jeg fikk var på 100 bar. De har visst funnet ut at pumpene varer lenger med mindre trykk. Spørs om pumpene man kjøper på Møller er av den "gamle" 120 bars typen ?? Jeg betalte omtrent halvparten av prisen som Møller skal ha,bestilte pumpen gjennom et lastebilverksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 4, 2005 min nye er også 100 bar. Er det ikke slik at hvis "bomba" er gåen så tar deet lang tid å opparbeide trykk, samt at det faller fort når motoren er stoppet ? Jeg har trykk hele tiden, taper seg ikke når bilen står, men du kan være inne på noe siden oljenivået er høyere når lyset blinker(rød utrop) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 4, 2005 Gjetter på at "bomba" som har begynt å lekke/miste trykket og ønsker deg velkommen i klubben sammen med 90% av alle andre S2/S4/S6 -eiere som fra tid til annen får dette problemet Det forsåvidt ikke noe problem å kjøre med det, bremsene fungerer like godt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 5, 2005 Gjetter på at "bomba" som har begynt å lekke/miste trykket og ønsker deg velkommen i klubben sammen med 90% av alle andre S2/S4/S6 -eiere som fra tid til annen får dette problemet Det forsåvidt ikke noe problem å kjøre med det, bremsene fungerer like godt Gjelder dette eldre quattroer også? Har en irriterende blinkende (!) på min og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 5, 2005 Ja, det gjelder mange av de eldre også. En grei måte å se om du har hydraulisk bremsekraftforsterker (bombe) eller ikke er å se etter den ufo-lignende saken som sitter inn mot torpedoveggen ved bremsesylinderen på vanlige biler (Vakuum-bremsekraftforsterker). Mangler denne, så er det hydraulisk bremsekraftforsterker inkludert tykkakumulatoren som alltid ryker. Som Thomas sier, det er ikke noe problem å kjøre uten den, bare du er obs på at all bremsekraftforsterking blir borte så fort motoren stopper. Tar du ut kontakta til trykksensoren på bomba vil blinkinga også opphøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 5, 2005 Nå ble jeg forvirret. Er ikke "pumpe" og "bombe" det samme på S4/6 siden det er felles system for servo og brems? Anders sier jo han har byttet "pumpe", så da er den ny og burde funke? Min S6 kunne pipe rett etter start hvis det var lite strøm på batteriet. Tidligere pep den også under "grisekjøring", men det var føleren i lokket som lekte seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 5, 2005 "Bomba" er en trykkakumulator som skal lagre trykk som pumpa har bygd opp. Den er nesten rund, som en klassisk "Donald Duck-bombe", derfor kallenavnet. Denne er en separat enhet i forhold til pumpa. Den sitter som regel under venstre rammevange, og er litt lei å se fra oversiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 5, 2005 Har vel konkludert med at det er denne som er gåen på min også.. Antar det er det den røde sirkelen med utropstegnet du også får + uutholdelig piping? Min har nemlig dette "velkomst-ritulaet" når jeg starter bilen, men aldri under kjøring etc. Hva koster en ny slik da, hadde vært veldig deilig å slippe denne pipingen "hver" gang jeg starter bilen... ( nappe kabelen er uaktuelt ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 5, 2005 Har vel konkludert med at det er denne som er gåen på min også.. Antar det er det den røde sirkelen med utropstegnet du også får + uutholdelig piping? Min har nemlig dette "velkomst-ritulaet" når jeg starter bilen, men aldri under kjøring etc. Hva koster en ny slik da, hadde vært veldig deilig å slippe denne pipingen "hver" gang jeg starter bilen... ( nappe kabelen er uaktuelt ) Jeg betalte mellom 6 og 7 svenske laken for å få byttet min, det var inkl. arbeid. Ny bombe fra Møller koster 8330,- Delvis enig i det at å nappe ut kabelen er uaktuelt. På S6'n var jeg aldri i tvil om jeg skulle bytte bomba, men på en 100 som ikke er vedt med enn ei bombe eller to så er det absolutt å vurdere å nappe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 5, 2005 Jeg er ingen tilhenger av å "løse" problemer med å fjærne følere, kabler, pærer etc som gjør at man ikke lenger "ser" problemet... Men, til 8 stive tror jeg bomba får vente iallefall til litt over jul Da kan jeg leve med litt pip og blink i mellomtiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 5, 2005 Virker litt rart at bomba skulle miste trykket, er ikke et av symptomene da at det tar til før du får arb. trykk/brems etter start når bilen har stått en stund ? Og så er det dette med at nivået på oljen er noe høyere når det blinker rødt, hmm. Men det er riktig som det blir sagt at det er ikke noe problem å kjøre med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 5, 2005 De har annonsert med brukte "bomber" hos Norsk Bildelsenter for ca 1300,- I tillegg kan du plukke disse løs hos en hugger. Utover det vet jeg Harald Håkenstad her på forumet hadde 2 stk brukte liggende for et par uker siden. Send pm for tlf nr. hvis noen vil ringe ham om dem. Har ikke skiftet selv, men skal visstnok være helt kurant jobb. Går med en del servoolje ellers lite annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 5, 2005 Helt typisk problem. Så lenge motoren går merker man ingenting til at trykkakkumulatoren (bomba) er gåen, men som sagt forsvinner bremsekraftforsterkningseffekten med en gang motoren stopper. Trykk opparbeides igjen på et sekund når man starter motoren, så det er ikke noe problem. Stort sett kan man bare koble ut varselet, da det ikke har noen betydning under vanlig bruk uansett. Heller det en å betale en månedslønn for en nesten unyttig dings. Den kan forresten modifiseres slik at den kan fylles på nytt med gasstrykk hvis man er litt nevenyttig, og da blir den som ny for et par hundrelapper om membranen innvendig er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 5, 2005 Da må det prøves Eyvind:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 5, 2005 Noe sted å oppdrive litt mer detaljert beskrivelse på en slik modifisering? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 5, 2005 Sjekk her for oppskrift: http://audi200.se/teknik/ackrenovering.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...