Bergen: Godkjenning FK coilover

Anbefalte innlegg

Då har eg fått FK Silverline frå AMP-Tuning. (Rimeleg og rask levering, kan anbefalast).

 

Det eg lurer på: Korleis er det med godkjenning av dette hos biltilsynet i Bergen? Har tidlegare fått godkjent senkesett i Stavanger utan noko problem, men Bergens avdelinga er vel ikkje kjende for å vere blant dei enklaste.

 

Spørsmålet er òg om eg skal prøve med sommarfelgane (8x18) eller om eg skal reise innom med vinterdekka (205/50-17).

Har sjølvsagt TUV på settet, og skal ordne med hjulstillingspapir, men TUV på felgane har eg ikkje.

 

Nokon som har erfaringar med folka på tilsynet i Bergen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten TUV på felgene får du nok det uansett dei ikkje inn i vognkortet så da hadde eg uten tvil valgt å vise bilen med vinterdekka da det er størst sjans at de godtar det.

 

Noen senkesett krever eksakte felger (bredde, høyde og innpress), men de færreste gjør dette og jeg tror heller ikke biltilsynet legger seg opp i dette (eller får det med seg). Så dersom du har normale felger/dekk skal det ikke være noe problem å få senkesett igjennom med TUV og hjulstillingspappir (og evt avlastningsventil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg så selv når jeg skulle godkjenne KW-settet på passaten jeg hadde, at godkjenninga gjaldt kun hvis i lag med 15/16" org-felg, så jeg hadde ikke prøvd en gang å godkjenne med noe som er større en org.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må også ha et papir fra verksted som sier at det er riktig monter, koster vanligvis et par hundrekroner. når jeg godkjente bilen min sa de ikke noe på felgene. og jeg fikk de inn i vognkortet uten tuv på felgene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha studert papira litt, ser eg at det er spesifisert at godkjenninga gjeld med 195/65-15, og 205/55-16, ved gitt et.

Dermed er det nok berre å finne fram eit sett med originalfelgar.

 

Det er kanskje enklare å få ført på felgane seinare, når senkesettet alt står oppført i vognkortet? Då går dei vel ikkje tilbake for å kontrollere tuv-papira?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må også ha et papir fra verksted som sier at det er riktig monter, koster vanligvis et par hundrekroner. når jeg godkjente bilen min sa de ikke noe på felgene. og jeg fikk de inn i vognkortet uten tuv på felgene.

 

DET ar jeg nå ALDRI hørt om at man må ha.......

Men så lenge man har papirer på at felgene er innenfor orginal rulleomkrets og impress så trenger man ikke tuv papirer på felgene, men om det står spesifisert at du kun kan bruke en dimenskjon er det noen annet eller om det bare står referert at de bruke den dimensjonen under godkjenningen.

Også må du ha hjustillings papir og evnt papir på at lastventilen er blitt juster, og evnt lysne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom felgene er innafor lovlige avvik, så står det i kjøretøyforskriften, og dermed trenger man ikke egne godkjenningspapirer.

 

Funka fett når jeg godkjente mitt, da ble det slått opp og funnet ut at det var greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom felgene er innafor lovlige avvik, så står det i kjøretøyforskriften, og dermed trenger man ikke egne godkjenningspapirer.

 

Funka fett når jeg godkjente mitt, da ble det slått opp og funnet ut at det var greit.

 

Var akk det jeg mente...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammal tråd, men no har eg endeleg somla meg til å godkjenne senkesettet. Gjekk smertefritt, bortsett frå at det tok meg 2 timar (inkl. EU-kontroll).. Dette var hos biltilsynet i Førde. Dei sa ingen ting på hjula (205/50-17), sidan avvik i rulleomkrets og inpress var innanfor krava. Så lenge dette var ok var det heller ikkje nødvendig å føre opp hjula i vognkortet fekk eg beskjed om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.