7A: Tildragningsmoment og stilling av kammer.

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette sammen toppen min igjen, og jeg lurer da på hvor stort moment man skal trekke til kambukkene med?

Når jeg demonterte kammene så stripsa jeg sammen kjedet slik at kammene ikke skulle hoppe over et hakk og gjøre dagen min sur. Jeg lurer likevel på om det er noen som vet hvordan kammene skal stå? Ser at det er tennmerker på begge to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

disse merkene skal peke rett mot hverandre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder på å sette sammen toppen min igjen, og jeg lurer da på hvor stort moment man skal trekke til kambukkene med?

er 25nm på 16v, så regner med det er samme på din.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

autohidden sier 15nm på 16v...

ta midt i mellom da så det ikke blir krangling her;)

merkene skal iallfall stå helt i water mot hverandre, ser ikke det før bukkene er helt skrudd ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

autohidden sier 15nm på 16v...

ta midt i mellom da så det ikke blir krangling her;)

merkene skal iallfall stå helt i water mot hverandre, ser ikke det før bukkene er helt skrudd ned.

Hvor finner du dette i autohidden? Prøvde å lete opp men fant det ikke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilverksteder har det, billeksikon. De har ikke akkurat en Haynes bok for hver bil som finnes;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at det er 15? jeg fikk oppgitt 25. E

r kanskje ikke så farlig, lagerbukkene deformeres vel ikke ved 25 nm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 nm iflg autohidden på en 2,3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bentley boka for den motoren, kan finne det ut men det kan ta noen dager..

Husk at det er viktig hvordan de sto både nummerert og rotert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som eg sa, ta 20nm som er midt i mellom, de ramler iallfall ikke av, er nok av moment det på en 14mm mutter...

Det viktigste er som nevnt over er at de får samme plassering, de har liksom allerede slipt seg til kammen... Men de skal være nummerert så.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått rota meg oppi verkstedet igjen..

Kammene står slik, når kjedet er ganske stramt:

DSC00428.JPG

Er det slik at de to merkene skal stå rett mot hverandre? Og er tannhjulene slitt eller skal de være slik?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

merkene skal vende rett mot hverandre, og være i flukt med toppen når bukkene er på plass. Er vanskelig å ikke treffe, for bare ett hakk feil blir veldig synlig. Ser ut som at du er 4 hakk unna.

Synes drevene ser normale ut. Er visst en måte å sjekke kjedet, men er sjeldent det er slitt på en 2.3.

I følge rep-manual (Bentley) for 2.2 20V AAN skal bukkene trekkes til med 15Nm, og i riktig rekkefølge for å unngå skade. Disse _kan_ være veldig sprø, så sørg for å krysstrekke de til så du ikke får for mye punktbelastning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye strekkboltene i toppen skal dras til? spesiell rekkefølge? må de ettertightes? spesiell rekkefølge? Var det noen spesiell rekkefølge på lagerbukkene til kammene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye strekkboltene i toppen skal dras til? spesiell rekkefølge? må de ettertightes? spesiell rekkefølge? Var det noen spesiell rekkefølge på lagerbukkene til kammene?

Strekkboltene er vel de 12 som fester toppen til blokka eller?!

I såfall skal de settes igjen med 40NM fra miden og utover diagonalt, så 60NM og til slutt 180 grader til. Dette ifølge Haynes rep. manual.

Gjorde dette her en dag og det virker som det sitter som det skal det.

mvh Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.